-

‘Big data monitoring nu voor iedereen mogelijk’

Big Data roept visioenen op van groots, meeslepend, en van ongekende mogelijkheden. Maar wát dan? En hoe? Joris Bos van Teezir vertelt als nieuwe Managing Director hoe de vork in de steel zit. De voormalig muziekman ziet veel potentie in de wereld waarin hij zich momenteel bevindt. “Met Teezir monitoren wij websites, sociale media-platforms, blogs en andere onlinebronnen”. Joris zet vooral in op grote hoeveelheden gegevens toegankelijk maken voor kleine bedrijven. Hoe zit dat precies?

Als eerste: ‘Forget about structure, deal with chaos!’ Dat is wat je voorganger in 2008 zei over Teezir. Hoe kijk jij daar nu tegenaan?
“Er zijn tegenwoordig méér data, die ook nog eens ontoegankelijker zijn geworden. Het exponentieel groeiende gegevensaanbod leidt logischerwijs tot chaos, die juist gestructureerd moet worden. Teezir doet dit door te aggregeren, te verzamelen en te analyseren, waardoor de data behapbaar en bruikbaar worden. We denken er nog steeds hetzelfde over als zes jaar geleden, maar wel binnen de structuren die nu gelden.”

Ook uit die tijd: ‘Teezir gebruikt een geavanceerde zoektechnologie om webpagina’s, blogs en discussiegroepen te analyseren en de daar gevonden sentimenten samen te vatten in heldere statistieken.’ Is dit nog steeds je kernactiviteit?
“Ja. Social media-monitoring is inderdaad de kernactiviteit van Teezir. Destijds waren wij de trendsetter, met eigen software en toepassingen. We hebben echter niet stilgezeten, waardoor Teezir diverser is geworden. Neem onze tekstanalysetool, daarmee zijn we uniek in Nederland. We kunnen grote hoeveelheden tekst analyseren en onderbrengen in categorieën, en per categorie kunnen wij het sentiment tonen. De trend is om open vragen te stellen, in plaats van gesloten, waardoor bedrijven met grote hoeveelheden tekst zitten. Teezir kan met deze tool helpen om deze teksten te analyseren en zo nieuwe inzichten te verkrijgen.”

Heeft Teezir concurrenten? En hoe onderscheid je je van hen?
Coosto zie ik als concurrent, wanneer het op de techniek aankomt. Zij zijn de enige partij die ook over geavanceerde crawlingsoftware beschikt. Anderen werken met rss-feeds, die minder geavanceerd zijn en waarmee je geen historische data kunt opslaan. Dit doet af aan de kwaliteit van de analyses. Teezir onderscheidt zich door zich ook op het mkb te richten en niet alleen op grote bedrijven. We bieden standaardtools aan zodat we lagere prijzen kunnen hanteren. Dat maakt ons aantrekkelijk zijn voor het mkb. Daarnaast hanteert Teezir een laagdrempelige rapportage. Iedereen moet kunnen begrijpen wat je met data kunt.”

Vergde dat bijsturing van het Teezir-concept?
“Zeker. Tot dan toe gebruikten we een geavanceerd dashboard met zo veel functies dat je het overzicht zou kunnen verliezen. Dat stond haaks op onze gedachte van een grotere toegankelijkheid. Nu sturen we klanten dagelijks, wekelijks of maandelijks infographics toe die een duidelijk beeld geven. Het hangt van je pakket af – Basic, Advanced, Professional –hoe vaak je op de hoogte wordt gehouden.” 

Waarom nú ‘big data for small companies’?
“Grotere bedrijven omarmden het idee eerder. Zij hebben budget, en medewerkers die de kracht van data-analyse inzien. Maar wat ik zie, is dat mkb’ers hiermee ook winst kunnen behalen. Zoals met de Teezir-tool voor autodealers. Als je als dealer op het punt staat om een auto in te kopen, dan kun je in ons online-autorapport zien hoe die auto op internet wordt beoordeeld. Wat vinden mensen van de auto? Wat is de gemiddelde verkoopprijs? Welke uitvoering is populair? In een mum van tijd weet de dealer of het een slimme aankoop is.”

Hoe zet Teezir sociale media in?
“We zitten momenteel midden in een transitiefase. Teezir is gebouwd door heren uit de technische wetenschap, wat je duidelijk terug zag op onze site. Dat gaat veranderen. De nieuwe website is inmiddels gereed, maar de rapportagetools worden nog vernieuwd. Als we hiermee klaar zijn, gaan we zeer zeker sociale media inzetten om Teezir opnieuw te positioneren. Dat past weer in de toegankelijkheidsgedachte.”’

Welke drie eigenschappen vind jij dat een ondernemer moet bezitten?
“Doorzettingsvermogen, leiderschap en creativiteit. Doorzettingsvermogen staat met stip op nummer een. Je moet jezelf bewijzen en vernieuwend blijven.”

Waar ben je als ondernemer tegenaan gelopen?
“Ik heb ups en downs meegemaakt. Als ik één ding geleerd heb is het wel dat je moet volhouden. Houd vast aan je visie en laat je niet te veel afleiden of verleiden door mogelijkheden die niet binnen je plan passen. Houd koers en zet door, ondanks tegenslagen en weerstand die je ongetwijfeld zult ondervinden. Het is goed om je hier vooraf op in te stellen, zodat je oplossingsgericht kunt handelen. Mijn credo is dus: zet vooral door, want uiteindelijk keert het tij en lukt het je.”

Teezir neemt deel aan de Accenture Innovation Awards. Vrijdag 14 november is de prijsuitreiking. Je kunt op Teezir stemmen voor de Publieksprijs.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rens (Coosto)

In onze monitoringtool zag ik dat de link naar onze website verkeerd is. Wij zijn gewoon bereikbaar via http://www.coosto.com 🙂

Egbert van Keulen

Hoi Rens,

Pardon. Link is aangepast.

Dank.

Egbert

Lonneke (Clipit)

“Coosto […] zijn de enige partij die ook over geavanceerde crawlingsoftware beschikt. Anderen werken met rss-feeds…”

Ik wil toch graag even aangeven dat dit niet helemaal klopt.. Ik kan niet voor andere tools spreken, maar Clipit werkt in elk geval op basis van geavanceerde crawlingsoftware 🙂

Coen Koppen

Er zijn meerdere partijen waaronder HowardsHome, Coosto en Clipit die gebruikmaken van geavanceerde crawlingtechnologie naast het gebruik van RSS-feeds voor specifieke doeleinden. Elke partij heeft eigen voor- en nadelen, maar er zijn dus zeker meer goede doorontwikkelde tools in de markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond