-

Bringme: ontvangen en versturen met een bijzondere box

Get it. Send it. Love it. Zo zegt Bringme voorgoed de manier te veranderen waarop we spullen verzenden en ontvangen. De intelligente en fraai vormgegeven boxen van de spin-off van de Leuvense ecologische stadsontwikkelaar Ertzberg zijn het antwoord op de groeiende stroom pakketten die internetshoppers genereren. Creatief directeur Tim Driesen: “Het vertrekpunt is een nieuwe kijk op stadsontwikkeling.”

Tim, hoe vat je Bringme samen in een tweet?

“Bringme maakt het proces van leveren, retourneren, verzenden en uitwisselen van producten in de digitale wereld makkelijker en leuker.”

Wat is een Bringme Box en hoe werkt het?

“Een Bringme Box vind je vooral bij een bedrijf of wooncomplex. Het systeem is toegankelijk voor iedereen die komt leveren en iedereen die je als gebruiker toegang geeft om iets te komen ophalen. Het kan gaan om onlinebestellingen, maar evengoed om producten van een winkel in de buurt of van de was- en strijkservice. Gebruikers zijn nu meestal medewerkers of bewoners, maar binnenkort verschijnen onze boxen ook op publieke locaties zodat iedereen Bringme vrij kan gebruiken.”

Een slimme brievenbus dus?

“Ja, een Bringme Box is slim. Nee, een Bringme Box is geen brievenbus. De essentie van Bringme is een voor iedereen toegankelijk, gemakkelijk te gebruiken platform aan te bieden om fysieke dingen te ontvangen en te versturen. Of uit te lenen. Of verrast te worden. Of terug te krijgen. Bringme is het fysieke verlengstuk van je digitale link met alles en iedereen, geen brievenbus. Het is een uitwisselingspunt, met vakken van verschillende grootte.”

Hoe gaat dat in de praktijk?

“Als je een product online bestelt, zet je ‘Bringme’ voor je voornaam  en als leveringsadres gebruik je het adres van de box. Heeft de bezorger je bestelling in de Bringme Box gestopt, dan krijg je via onze app een bericht en kan je de box openen wanneer het jou goed uitkomt met je persoonlijke toegangscode. Het werkt ook andersom, bijvoorbeeld als je iets wilt laten ophalen. Je doet je pakket in de Bringme Box, kiest ‘ophalen’ en ontvangt een code die je via de app of sms deelt met de afhaler.. Als dat is gebeurd, ontvang je een bevestigingsbericht.”

In januari ontving Bringme Box een IF Award ontvangen, wat betekent dit voor je?

“Het toont aan dat zowel het fysieke design als de  ‘user experience’ van ons product gewaardeerd wordt. We maken het leven een stuk makkelijker door een digitale realtimedata-dienst te combineren met traditioneel halen en brengen. Hoewel we meer een technologiebedrijf dan een logistieke dienstverlener of brievenbusfabrikant zijn, wil het oog ook wat.”

Waarom hecht je zoveel waarde aan design?

“Meer dan ooit maakt design het verschil tussen succes en falen. Bij alles wat we doen of maken kruipt bijzonder veel tijd in vormgeving. We willen de lat hier altijd hoger blijven leggen. Want wat heb je aan een revolutionair idee als het er lomp uitziet en niet fijn is in gebruik? Niets. We maken gebruiksproducten en we willen dan ook dat ze makkelijk én leuk zijn in gebruik. Dat is de definitie van design. Het gaat veel verder dan er goed uitzien.”

Wat was de aanleiding om Bringme Box te ontwikkelen?

“Projectontwikkelaar Ertzberg bouwt sinds een aantal jaar een toekomstgerichte wijk midden in Leuven. De wijk moest op zichzelf functioneren. Een logische manier om goederen te ontvangen, verzenden of retourneren, bestond nog niet. Terwijl dit grote impact heeft op de leefbaarheid en ecologie in steden. Als antwoord op dit probleem begonnen we vierenhalf jaar geleden te bouwen aan het prototype voor wat we nu kennen als de Bringme Box. Er is zoveel energie gestoken in de ontwikkeling dat Bringme al snel onder de vleugels van Ertzberg uitgroeide tot een bedrijf op zich. Sinds eind 2014 richten we ons, vanuit het Vlaamse en Nederlandse filiaal, op de hele Benelux.”

Wie zien jullie als concurrent binnen deze markt?

“Alle organisaties die zich bezighouden met de vraag hoe ze e-commerce slim kunnen koppelen aan delivery.”

Wie zijn daar goed mee bezig volgens jou?

“Google, Facebook en Amazon bijvoorbeeld, Die laatste is ’s werelds grootste e-tailer die e-commerce volledig onder controle heeft. Ook zij plaatsen slimme boxen om bestellingen te leveren en terug te sturen, om zo fysieke winkels de wind uit de zeilen te nemen. Volledige onafhankelijkheid is waarin Bringme Box zich onderscheidt. Bij ons kan zowel een product van Amazon afgeleverd worden als van een plaatselijke retailer.”

Concepten als MyPup en DeBuren doen toch hetzelfde als Bringme Box?

“Nee, het grote verschil is dat zij een elektromechanische oplossing ontwerpen dat het mogelijk maakt om pakketten in een box te leggen. Een soort lockersysteem. Wij bouwen een compleet platform. De fysieke boxen die je ziet, zijn het topje van de ijsberg. Onder water draait ons systeem, dat ervoor zorgt dat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je je pakket ophaalt. Het ene moment op kantoor, het andere moment op je vakantieadres.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Op onze website kunnen zowel bedrijven als bewoners hun ideale Bringme Box samenstellen, op basis van diverse keuzes zoals kleur, vakindeling, koop of huur. Met de opbrengst van de fysieke boxen dekken we de kosten voor de ontwikkeling, bouw en onderhoud. Het leeuwendeel van onze investeringen steken we in nieuwe functionaliteiten via de Bringme App. Daarin schuilt het verdienmodel. De basisdienstverlening, pakketjes ontvangen en iets klaarleggen voor ophaling, zal altijd gratis blijven. Maar de toekomstige extra’s worden betalend.”

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n extra?

“Een pakketje verzenden naar het buitenland kun je binnenkort heel eenvoudig regelen en betalen via de app. Een ander novum ,dat we aan het uittesten zijn, is de levering van verse producten in een gekoelde Bringme Box. En voor de rest houden we graag nog een paar dingen geheim.”

Met welke pakketdiensten werkt Bringme Box samen?

“Wij houden de pakketdiensten op de hoogte van hoe Bringme werkt. Het handige aanraakscherm op de Bringme Box doet de rest. Er is geen integratie met pakketdiensten vereist, iedereen kan immers leveren in een Bringme Box.”

Hoe ziet het Bringme Box-team eruit?

“Momenteel zijn wij met meer dan vijftig mensen, van wie de helft programmeur is. Zij werken constant aan nieuwe functionaliteiten. De dagelijkse leiding is in handen van CEO Jo Vandebergh, COO Liesbet Creemers en mijzelf,”

Bringme Box breidt snel uit. Wat wil je bereiken?

“In Nederland staan onze boxen in Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam. Nu hebben bijna 100.000 gebruikers toegang, eind volgend jaar moeten dat er 400.000 zijn in de Benelux. Ondertussen hebben we ook een proefproject lopen in Londen, dat bij positief resultaat de aanzet is tot de stap naar Duitsland. Wij willen het enige contactpunt worden voor elke onlinebestelling van een product of dienst, en daarvoor regelen wij het leveren, ontvangen, ophalen, retourneren en verzenden – zonder dat je telkens overal je gegevens hoeft achter te laten bij onlinewinkels.”

Bestaat er een Bringme Box voor bij mij thuis?

“We geloven sterk in de multifunctionaliteit van een Bringme Box, met veel vakken van verschillende grootte. Het prototype voor thuisgebruik staat klaar. Maar op dit moment is het niet onze focus om het ook te commercialiseren. Wooncomplexen zoals appartementen hebben immers een ruimte met publieke toegang. Een andere kwestie is dat als je een Bringme Box bij elk huis neerzet, koeriers oneindig blijven rijden. Dat komt het milieu niet ten goede.”

Hoe kijk je na bijna vijf jaar aan tegen de ecologische kant?

“Onze overtuiging dat er dringend nood is aan een slimme manier om met leveren en ophalen om te gaan is alleen maar sterker geworden. We bestellen met z’n allen meer en meer online en sturen ook meer terug. De delivery flow is daar vandaag niet aan aangepast en dat is nefast voor het milieu. Wij bieden een stukje van de oplossing. Hoe meer leverings- en ophaalacties we combineren, hoe minder stadsvervuiling en verkeersbewegingen. En doordat koeriers zeker zijn dat ze kunnen leveren, hoeven ze nooit een tweede of derde keer langs te komen. Onze ervaring in Leuven leert ons dat we op deze manier het aantal ritten in de stad met 50% kunnen terugbrengen.”

Zijn er investeerders met interesse in je product?

“Ons product is geheel uit eigen vermogen ontstaan. Dat willen we voorlopig zo houden. In ons businessplan staat dat we nog twee jaar op eigen kracht willen draaien. Wat daarna gebeurt, zien we wel.”

 *) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Niels Pourchez.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond