-

Broky: de vrijetijdsbroker uit Groningen

Wat vertel ik later aan mijn kinderen? Een vraag, die Arjan Bomkamp zichzelf stelde in 2011, en die de basis vormde voor Broky. Samen met medeoprichter Joris Kuipers stond hij aan de wieg van de start-up. Broky is de eerste boekingssite die de rollen volledig omdraait in de vrijetijdsbranche. Je geeft je wensen aan op de site, waarna verschillende aanbieders je een passend arrangement aanbieden.

Toen Arjen zich de vraag vier jaar geleden stelde, stond hij op een punt in zijn leven waarop een website bouwen niet meer slechts een stoute jongensdroom leek, maar een realistisch toekomstplan. Hij analyseerde websites als Google en Amazon en vond dat hij zijn toekomstige kinderen niet onder ogen zou kunnen komen als hij het niet op zijn minst geprobeerd zou hebben.

Arjen, hoe zou jij Broky omschrijven in een tweet?

“Geen inspiratie of tijd om een leuk uitje te organiseren? Ga naar Broky!”

Wanneer was het eureka-moment voor Broky?

“Een moment dat mij altijd is bijgebleven is het moment waarop ik zelf een familie-uitje moest organiseren. Terwijl ik gefrustreerd Google afstruinde, kwam de gedachte bij mij op dat het veel makkelijker zou zijn als het oude marktsysteem op dit concept toegepast zou worden. Ik vind dat het met dit product niet uitmaakt welk fruit je koopt, als de verkoper het maar weet te verkopen. Dit was het moment waarop het idee voor Broky ontstond.”

Waarom heb je het Broky genoemd?

“Je kunt het concept zien als een digitale stockbroker. Broky bemiddelt tussen de koper en verkoper, binnen de vrijetijdsbranche. Het is die symbolische lading die ons bijzonder maakt en aangeeft wat we als enige in de markt doen.”

Hoe schaalbaar is Broky?

“Een marktplaats voor vrijetijdsbesteding is zeker schaalbaar. We bieden de consument dagjes uit aan, restaurants, en binnenkort misschien zelfs fiets- en scooterverhuurmogelijkheden. Als de stijgende lijn zich doorzet, willen we de Benelux gaan veroveren. Onze site toont Nederlands, maar alles staat in het Engels klaar.

“In zo veel landen zijn mensen op zoek naar mogelijkheden van vrijetijdsbesteding, en lopen ze tegen het probleem aan dat via iedere zoekfunctie alleen de aanbieders naar bovenkomen met een groot marketingbudget. Dit is bij Broky niet het geval. Ook aanbieders met een minder groot marketingbudget kunnen op de aanvraag pitchen.”

Zijn die pitches dan persoonlijk?

“Tot op zekere hoogte is elke aanbieding die de consument ontvangt persoonlijk. Stel dat je invult dat je op zoek bent naar een bedrijfsuitje, met onder andere het criterium dat de bestemming rolstoelvriendelijk moet zijn. Via de ingebouwde algoritmes worden dan alleen de aanbieders geïnformeerd die een rolstoelvriendelijk arrangement kunnen faciliteren. Wanneer ze hun voorstel aan de consument pitchen, krijgt die altijd een aan de hand van de vereisten gepersonaliseerd voorstel aangedragen.”

Hebben jullie veel verschillende segmenten wat betreft de uitjes?

“Zeker. Activiteiten als personeelsuitjes, kinderfeestjes, groepsactiviteiten, maar ook uitjes voor individuele consumenten behoren tot de mogelijkheden. We richten ons het meest op het bedrijfsleven. Het is voor ons simpelweg het rendabelst wanneer er uit deze hoek een groepsactiviteit geboekt wordt. Er is niet alleen budget, maar ook meer tijdsdruk, waardoor beslissingen sneller gemaakt worden. Individuele consumenten zijn veel twijfelachtiger. Ze zoeken vaak vooral naar de goedkoopste aanbieding.”

Hoeveel aanvragen krijg je nu binnen?

“Dat verschilt behoorlijk. Het ligt er maar net aan hoeveel marketingmateriaal we ertegenaan gooien. Toen we in Elsevier en De Telegraaf stonden, kregen we gemiddeld vijftig à zestig aanvragen per week. Nu we druk zijn met de site verder ontwikkelen, zitten we op gemiddeld twintig per maand. In totaal hebben we zo’n vijfhonderd aanvragen gehad.”

Hoe benaderen jullie aanbieders?

“We deden en doen dat uitsluitend telefonisch. We wilde een selecte groep aanbieders hebben voordat we online gingen. Dat is gelukt. Nu we vaker in het nieuws zijn gekomen, wordt de groep steeds groter. Daardoor is het voor ons gemakkelijker om aanbieders bij Broky te betrekken die kleiner zijn of minder gefocust op exposure en marketing. Dat maakt het aanbod gevarieerder.”

Voorzie je een glansrijke toekomst voor Broky?

“We kijken zeker uit naar de toekomst. Momenteel zitten Joris en ik beiden nog in een fulltimebaan. Zodra de mogelijkheid zich aandient, zijn we van plan om volledig in Broky te stappen.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond