-

Calendar42: creating better days

Dat een kwart van alle WhatsApp-berichten over planning gaat, spreekt boekdelen. Wie zie je waar, hoe laat en waarom ook weer? Planning kost onnodig veel tijd en moeite. Dat kan makkelijker, dacht Michel Boerrigter en met Jasper Hartong richtte hij Calendar42 op, als een spin-off van de TU Delft.

Oorspronkelijk is het puur een zakelijke app, die je agenda bijhoudt, je helpt bij personeelsplanning, actuele reisinformatie aanbiedt, en je direct laat chatten met relaties. Nog voor het eind van het jaar komt Calendar42 uit voor de consumentenmarkt – volgens planning. 

Hoe zou je Calendar42 in een tweet omschrijven?

“Een dienst om slimmer en socialer te plannen.”

Dat is het?

“Voor de gebruiker wel. Erachter hangt natuurlijk geavanceerde softwaretechnologie, speciaal gemaakt om in te spelen op de flexibele levensstijl van nu. Steeds met de gedachte: creating better days.”

Wat maakt Calendar42 bijzonder?

“Alle diensten die we aanbieden, gaan over planning. Dat is altijd de context. Mensen plannen heel anders dan tien, vijf en zelfs twee jaar geleden. Vrijheid en flexibiliteit is wat we willen als we afspraken maken, maar ik zag geen enkel systeem dat daaraan tegemoet kwam. Daarom ben ik er zelf mee begonnen.”

Wanneer kwam het eureka-moment voor jou om te starten met je bedrijf?

“Op de TU Delft, we waren daar altijd bezig met de manier waarop technologie de levens van mensen verandert. Dit idee paste daarin en het leek ons zo goed, dat we het doorzetten.”

Wie maken momenteel gebruik van Calendar42?

“Een van onze klanten is een ziekenhuis. Stel je voor: er staat een operatie gepland, maar iemand uit het team valt uit. Dan wil je overzicht krijgen van gekwalificeerd personeel, vervolgens bel je geschikte medewerkers af, daarna de flexibele schil en uitzendbureaus. Daar gaan úren in zitten, en dat is ontzettend zonde. Met Calendar42 kun je direct zien wie beschikbaar is, en of hij of zij op tijd aanwezig kan zijn.”

“Naast flexplanning zoals bij het ziekenhuis, bieden we timesheeting. Daarin heeft vooral de bouw interesse. Een planner op kantoor kan via een simpel Excel-bestand de werkplanning up-to-date houden, zodat medewerkers altijd weten waar ze moet werken. Ze hoeven hun eigen werkbriefjes niet meer bij te houden. En we nemen de mobiliteit mee via gps op hun smartphone – de kilometerregistratie gaat automatisch.”

“Verzekeraars profiteren van onze visit planning. Stel: je waterleiding is gesprongen, dan wordt direct gekeken welke verzekeringsagent er in de buurt is, en krijg je direct bericht hoe lang het duurt voordat hij of zij arriveert.”

Waarom kocht Calendar24 de ritdeeldienst Toogethr?

“Bij mobiliteit geldt dat de keuze voor een bepaald type vervoermiddel bijzonder afhankelijk is van de context van de reiziger. Als ik onderweg moet bellen, dan neem ik de auto of een deelauto. Ik pak de trein als ik wil lezen of werken. Ik wil heel erg flexibel zijn in die keuzes. Daar horen plannings- en informatiediensten bij die mij op de juiste manier ondersteunen. Met de carpooling en ridesharing van Toogethr die we nu in huis hebben gehaald, kunnen we reizigers nog beter bedienen.”

Waar haal je de gegevens vandaan die Calendar42 voeden?

“Er is veel werk aan de winkel om mensen te laten leven zoals ze willen leven. De technologie loopt hopeloos achter. We zetten ons in om publieke informatie in het publieke domein te krijgen. Dat doen we via Plannerstack: onze non-profitorganisatie die maar één doel heeft: zorgen dat de gegevens waar we met zijn allen allang voor hebben betaald – denk aan ov- en file-informatie – op een goede en gestructureerde manier beschikbaar komt voor iedereen die ‘er iets mee wil’. Wij zien dit als een ruwe grondstof voor ons product.”

Hoe heb je toegang gekregen tot die data?

“We hebben een start-up mindset, dus in plaats van te lobbyen hebben we Den Haag de toegevoegde waarde van open data laten zien. Mensen denken vaak dat een app zoals Calendar42 zo gemaakt is, maar het is pas de allerlaatste stap in een enorm informatiesysteem. In de Wet Personenvervoer 2000 staat dat reisinformatie van het openbaar vervoer publiek is. Maar daar zag je niets van terug. In 2012 zijn we een overeenkomst aangegaan met een vervoerder, bij wie we de gegevens van gps-trackers op de bussen in kaart brachten.”

Wat leverde dat op?

“Volgens de gegevens van de vervoerder reden bussen rond in het IJsselmeer en de Noordzee. Via onze technologie kon de vervoerder realtime precies zien waar zijn bussen reden, een grote structurele kwaliteitsverbetering. Je pakt problemen bij de bron aan, in plaats van dat je pleisters plakt verderop in de keten. Fijn voor de reiziger, en fijn voor de vervoerder, want die kon op basis van deze data zijn personeel, materieel en zelfs aanbestedingen beter plannen. Andere vervoerders haakten direct aan. Ineens hadden we een dekkingsgraad van 100 procent.”

Tot slot, welke drie eigenschappen moet een succesvolle ondernemer bezitten volgens jou?

“Een team om je heen verzamelen, de win-win zoeken en dan doorgaan. Ondernemen is continu een aanname hebben en testen. In negen van de tien gevallen blijkt je aanname onjuist. En daarom moet je doorgaan, doorgaan, doorgaan.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond