-

Crowdselling via social media. Sellify doet het

Zo’n twee miljard mensen maken maandelijks actief gebruik van Facebook. Ook Twitter, LinkedIn en Instagram zijn wereldwijd niet meer weg te denken. Het biedt nieuwe kansen, zoals voor het eerste crowdsellingplatform, Sellify van Lennert Pieters. Via social media trekt hij op effectieve wijze potentiële consumenten aan voor zakelijke klanten. “Sell, satisfy en amplify geven exact aan waar wij voor staan: influencermarketing in een nieuw jasje.”

Hoe zou je Sellify omschrijven in een tweet?

“Deel producten waar je van houdt op social media en je wordt beloond!”

Wat doet Sellify?

“Crowdfundingplatforms – zoals Kickstarter – zijn inmiddels gemeengoed, maar crowdselling is nog relatief onbekend. Sellify is het eerste crowdsellingplatform. Social media hebben een groot potentieel om consumenten te bereiken. Wij geven de stimulans om hippe, bijzondere of innovatieve producten van jonge ondernemers te steunen via social media. Iedereen kan daar influencer én ambassadeur worden van de producten die onze klanten verkopen.”

Wat is de rol van de influencers?

“Influencers zijn de aanjagers op social media. In feite fungeren zij als tussenpersoon, door producten te delen worden ze als het ware medeverkoper. Tot voor kort waren de influencers bekende mensen met een enorm bereik op social media. Sellify geeft iedereen de mogelijkheid om influencer te worden, bekend of onbekend. Als er via ons daadwerkelijk een product verkocht wordt, dan ontvangen de influencers ook een bedrag van de verkoopprijs. Een influencer steunt hiermee niet alleen de ondernemer, maar ook zijn vrienden of volgers met exclusieve kortingen op producten. Een win-winsituatie voor iedereen.”

Hoe werkt het precies?

“De producten van onze klanten brengen wij onder de aandacht bij influencers in ons netwerk. We vragen of zij een product op hun sociale kanalen willen aanbevelen. Wordt het vervolgens verkocht aan vrienden, volgers of andere sociale contacten, dan krijgt de influencer tien procent van de verkoopprijs. Zo ziet influencermarketing in een nieuw jasje eruit.”

Heb je een concreet voorbeeld?

“Stel: ik ben een klant van Sellify en verkoop hippe fietsen. Er loopt een campagne van mijn fietsen en jij deelt als influencer dit product op je Facebook-profiel. Al jouw volgers en vrienden kunnen dankzij jouw gedeelde item op Facebook deze fiets met tien procent korting kopen. Jouw netwerk heeft een bepaalde waarde dat ervoor kan zorgen dat er meer fietsen verkocht worden. Als influencer help je dus de ondernemer én die ene vriendin op Facebook die al een tijdje zoekt naar een toffe fiets. Als beloning ontvang je tien procent van de omzet, die wordt gestort op je bankrekening. Een goede influencer weet waar de interesse van zijn vriend of volger ligt en kan dus best wat bijverdienen.”

Eerst richtte je je op particulieren. Waarom deze transitie naar zakelijke klanten?

“Steeds vaker maakten bedrijven – in plaats van particulieren – gebruik van ons e-commerce-platform. Ze hadden al webshops, maar gebruikten Sellify alleen om een groter bereik te creëren. Voorheen boden wij ook hun webshop-functionaliteit aan, maar hier was in onze toenmalige propositie niet genoeg vraag naar. Dus we besloten om de koers te wijzigen en ons alleen nog te richten op aansprekende en jonge producten. Wij zijn er inmiddels van overtuigd dat producten succesvoller zijn als je ze met social media in de spotlight zet.”

Waar komt de naam vandaan?

“Van sell, satisfy en amplify. Drie woorden die precies vertellen waar wij voor staan: het sneller verkopen van producten, het tevreden stellen van klanten en het bereik van klanten versterken.”

Welk probleem los je op?

Onderzoek van het influencermarketing-platform The Shelft wijst uit dat ongeveer negentig procent van de consumenten meer vertrouwen heeft in de aanbevelingen van iemand die ze niet persoonlijk kennen, dan wanneer de aanbeveling direct van het merk komt. Het digitale marketingbedrijf ODM Group kwam tot de conclusie dat meer dan zeventig procent van alle consumenten social media gebruiken voor hun aankoopbeslissing. Wij haken hier op in.”

Heb je al klanten?

“Drie weken geleden is ons nieuwe platform gelanceerd. Sindsdien hebben we al diverse campagnes lopen met klanten als Gocase, MicGeek en Wooden Made. Een belangrijke vereiste is dat het producten moeten zijn mét liefst een opmerkelijk of verrassend verhaal. Dat doet het goed op social media.”

En heb je concurrenten?

“Nee, niet met hetzelfde businessmodel. Wel zijn er platformen als Buffer en Hootsuite die ook gebruikmaken van een automatische deeltechnologie. Zij houden zich meer bezig met social media management. Wij plaatsen jouw bericht tegelijkertijd op meerdere platformen, zoals Twitter en Facebook. Voor jou, namens jou. Uiteraard doen we dit niet zonder jouw autorisatie.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“We hanteren een cost-per-sale-model: als ondernemer betaal je pas wanneer er verkoop plaatsvindt. Bij iedere verkoop houden wij minimaal vijfentwintig procent in op de prijs, afhankelijk van de campagne die loopt. Het bedrag wordt verdeeld over de koper, influencer en Sellify. Wij ontvangen vijf procent van de verkoopprijs. Dat lijkt relatief veel, maar doordat wij een groter bereik aan afnemers genereren wordt dat ruimschoots gecompenseerd.”

Wat staat er nu op de agenda?

“Wij zijn bezig nieuwe sociale kanalen toe te voegen, zoals Instagram en LinkedIn. Ook willen we een hogere conversie creëren door een betere match te maken tussen product en social media-gebruiker. Cruciaal is de merkidentiteit. Om die nog beter kunnen laten aansluiten, leggen we gebruikers een aantal vragen voor over hun interesses. Daarnaast bouwen we de database van influencers uit. Zo kunnen we betere matches voor een grotere groep klanten realiseren.”

En in de toekomst?

“We hebben internationale ambities. Dit eerste kwartaal gaat dat nog niet gebeuren, want we willen eerst aantonen dat Sellify in Nederland goed loopt. Wereldwijd maken miljarden mensen gebruik van social media. Dit maakt het eenvoudig om de grens over te gaan. Trial and error moet uitwijzen waar de grootste markt ligt. Voorlopig willen we ons dit jaar voornamelijk gaan richten op Duitsland, België en Engeland. Dichtbij huis dus.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lotte Anne van Vemde. Sellify was deelnemer aan de Accenture Innovation Awards 2015. Bekijk hier de winnaars van dit jaar.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

Wat een super idee! Ik wou dat ik het zelf bedacht had.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond