-

Crowdyhouse: Marktplaats voor designers trekt Europa in

Crowdyhouse is een online marktplaats waar onafhankelijke meubel-, mode- en productontwerpers hun collectie aanbieden. Medeoprichter van CrowdyHouse is Mark Studholme, die twee maanden geleden een Blauwe Tulp in de categorie (e)Retail in ontvangst nam. Hij praat ons bij over de start-up die intussen zo populair is dat de wachtlijst van designers die willen deelnemen met de dag groeit.

Vanaf zijn achttiende had hij al contact met bekende architecten en werkte hij aan grote bouwprojecten, waaronder de regeneration van Nottingham City Centre. Zijn interesse in architectuur, design en technologie heeft hij van geen vreemde: zijn vader was projectontwikkelaar. Vanuit Engeland, waar hij projectmanagement studeerde, kwam Mark naar Nederland waar Architectenweb hem vroeg een netwerk op te bouwen van architecten en designers. Het platform groeide uit tot een van de grootste onlineplatforms voor architectuur en design: Archello.

Mark, hoe kwam je op het idee voor Crowdyhouse?

“Bij Archello had ik veel contact met designers. Het viel mij op dat ze het vaak zo moeilijk vonden om hun werk aan de man te brengen, nieuwe producten te ontwikkelen, en tot onlineverkoop over te gaan. Van Suzan Claesen, die meubelmaakster is, begreep ik dat designers nou niet de commercieelste types zijn en samen bedachten we een oplossing. We vulden elkaar perfect in in onze ervaring en zo werd Crowdyhouse een feit”.

Hoe werkt Crowdyhouse?

“Het is bovenal een marktplaats waar professionele ontwerpers hun design of product direct kunnen verkopen. Ze openen een winkeltje waar ze hun eigen kunnen in de etalage zetten. Op basis daarvan doen gebruikers bestellingen en gaat de ontwerper aan de slag. Het principe van ‘jij wilt dit, dan maak ik het’ is een totaal andere benadering die ik ook wel ‘democratisch design’ noem. De klant bepaalt in plaats van de industrie. Het helpt grondstoffen te besparen.”

Welk voordeel zie je vooral voor ontwerpers?

“Dat CrowdyHouse een risicoloze en makkelijke oplossing is voor ontwerpers. Wij reiken de technologie aan, verwerken de betalingen, verzorgen de fotografie en nemen de logistiek op ons.”

Hoe selecteer je designers voor CrowdyHouse?

“We laten ongeveer de helft van alle aanmeldingen toe, aangezien we veel waarde hechten aan kwaliteit. De producten moeten getuigen van originaliteit. Daarnaast hebben onze designers allemaal een designstudie gevolgd of hebben zich bewezen in hun eigen bedrijf. Een ander criterium is dat ze de beschikking hebben over een eigen studio om hun creaties te fabriceren. Als laatste: wij vinden het belangrijk dat de designer een volledig getest prototype heeft.”

Wat is jullie doelgroep?

“Voornamelijk jonge mensen van generatie Y, die bijvoorbeeld net een huis hebben gekocht en die vertrouwd zijn met de online-aanschaf van meubels, design en andere producten. Maar voor alle design-, kunst- en meubelliefhebbers vinden wel iets van hun gading bij ons.”

Hoe schaalbaar is Crowdyhouse?

“Best wel schaalbaar vind ik. The global home and living market is erg groot in Europa en bestaat uit 400 miljoen euro. Slechts vier á vijf procent van de spullen wordt online verkocht. De komende tien jaar is voor ons erg interessant, aangezien deze markt één van de snelst groeiende segmenten in de e-commerce is op het moment.”

Welke doelen heb je en hoe wil je ze realiseren?

“Dit jaar willen we 20.000 producten op de site hebben staan. Wij willen actief worden in meer Europese landen. Ook daarbuiten is het heel interessant voor ons. Via Google Analytics en Facebook willen we uitzoeken welke landen het meeste potentieel bieden voor Crowdyhouse. Ons doel: een wereldwijde marktplaats voor professionele designers.”

*) Dit is een artikel uit de reeks Innovation Awards 2015.

Deel dit bericht

3 Reacties

einstein

Ja, 400 BILJOEN? Ik heb het niet eens opgezocht, maar volgens mij is dit een lomp vertaalfoutje…

Egbert van Keulen

Dank je wel einstein. Slechts één letter maar het maakt inderdaad een heel groot verschil.

Het is gecorrigeerd.

Egbert

Mark Studholme

Hoi Einstein en Egbert,

Het 400 miljard is juist maar voor het Home en Living markt globale. Dit was mijn referentie:

“The global home & living market exceeds EUR 400 billion, similar in size to the fashion market, but at an earlier stage in the shift to online.” http://rocketinternet.pr.co/73839-westwing-receives-eur-72-million-in-new-funding-from-fidelity-worldwide-investment-odey-tengelmann-and-others

Mark

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond