-

‘Eindelijk transparantie in fulfillmenttarieven’

E-Ways Fulfilment Center, met als grote klanten ECI, Free Record Shop en Telegraaf, heeft als eerste in de markt besloten om met alles-in-één-pakkettarieven te komen om zo duidelijkheid te verschaffen in het ‘woud van onduidelijke en moeilijk vergelijkbare fulfillmentoffertes’. Drie vragen aan directeur Koos van Santen.

Vanaf nu rekent u voor de volledige afhandeling van webshoporders één vast tarief per zending. Dat klinkt een beetje als het begin van een nieuwe prijzenoorlog in de supermarkt.
“Concurrentieoverwegingen spelen zeker een rol, maar niet alleen. Wat mij merken is dat webshops zelden inzicht hebben in de kosten en daardoor het gesprek met leveranciers en distributiecentra niet eens aangaan, of daar bijzondere denkbeelden om nahouden wat dat allemaal niet moet gaan kosten. Wij deden daar evenzeer aan mee: kom eerst maar eens vertellen wat je wensen zijn, zeiden we dan. Per zending betaalt de webshophouder het all-in tarief van 5,75 euro voor een pakket. Dat bedrag ligt lager dan wat een webwinkel vaak alleen al aan portokosten betaalt. Webshophouders weten bij ons dus nu precies waar ze aan toe zijn en kunnen zo eenvoudig berekenen of uitbesteden zinvol is. Het pakkettarief is inclusief inslag, opslag, het verpakken van de bestelde artikelen, verpakkingsmateriaal en de portokosten.”

Er wordt dan ook geen onderscheid meer gemaakt tussen kleine en grote zendingen?
“Het aanbod geldt voor normale pakjes, dus geen wasmachines. Voor echt grote maten komen er wel toeslagen. We maken ook onderscheid tussen afleveren en aanbellen. En er blijft onderscheid wat betreft waardeproducten, want die moet je aan de deur aanbieden. Het standaardtarief betreft zendingen zonder verzekerde waarde, maar we leveren wel alle diensten daaromheen, je kunt het pakje ook helemaal volgen met track & trace.”

Stel nou eens dat iedereen een vast tarief gaat rekenen, krijg je dan echt een prijzenslag?
“Het zij zo, dat is eerlijk gezegd niet wat mij bezighoudt. Alle bedrijven kunnen leveren. En sommige doen het misschien nog goedkoper. Alleen wilden we zelf af van die schimmige tarieven die pas duidelijk werden nadat allerlei vragenlijsten waren ingevuld. Er is niks mis met transparantie in deze branche en wij zullen dan ook vasthouden aan het all-in tarief. Ik ben niet zo bang voor een prijzenslag, want webwinkels willen ook kwaliteit. Als je dat verwaarloost gaat dat je ergens opbreken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond