-

Emerce eFashion: Liefde is aandacht

Full service bureau Fabrique bestudeert de grootste ongrijpbare succesfactor in fashion e-commerce: liefde. De wereld van e-commerce geeft nieuwe geweldige uitdagingen, die je maar net moeten liggen. Waar houd je echt van in je vak? Strateeg Louise Roose legt het volgende week uit op Emerce eFashion in Amsterdam.

Insteek van je lezing is: Webshops die overduidelijk met liefde zijn gemaakt, boeken betere resultaten. Wat bedoel je met liefde?
“Liefde is aandacht. Liefde is ook een onvoorwaardelijke fascinatie voor iets. Het kan tot grootse dingen leiden, maar juist ook in kleine details zitten. Die liefde komt van mensen. Dat zijn de mensen die kleding ontwerpen, maken, het mooi fotograferen, die een webshop ontwerpen, die aan conversieoptimalisatie doen, die de marketing verzorgen of die met nieuwe technieken nieuwe concepten bedenken. Als je in de hele keten van ontwerp tot verkoop liefde stopt, leidt dat tot betere resultaten, dat zien we ook duidelijk in onze projecten. Omdat je met aandacht een beter product neerzet, wat je ook doet.

“Ons vak, e-fashion, is complex. Je kunt er een algemene passie voor hebben, maar meestal beperkt de liefde zich tot een klein detail. Voor verhalen vertellen. Voor conversie. Voor omnichannel denken. Voor fotografie. Voor software architectuur. Het is soms moeilijk om te erkennen dat je in je hart niet zoveel geeft om een aantal van deze cruciale onderwerpen. Maar het is natuurlijk wel zo. Als merk heb je dus een team nodig waarin elke liefde vertegenwoordigd is. En… waarin die liefde met elkaar gedeeld wordt.

“Ongrijpbaar hoeft dat niet te zijn, maar in de pragmatische wereld van e-commerce zijn er maar weinig bedrijven die hier bewust mee omgaan.”

Je studeerde zelf industrieel ontwerpen en modevormgeving. Nu je je bezighoudt met het web, welke kansen laten online fashion retailers in jouw ogen liggen?
“Er zijn natuurlijk een heleboel kansen in de markt. Er zijn genoeg startups die met nieuwe concepten komen die de traditionele industrie uitdagen. Maar voor de gevestigde retailers zie ik over het algemeen twee richtingen zoals ik (samen met Pieter Jongerius) beschrijf in ons verslag van SXSW2015.

“Om er nu één uit te pikken: mensen zijn steeds meer op zoek naar betekenis. Ze willen geen verkooppraatjes, maar echte engagement, met mensen en de wereld om hen heen. Je ziet deze betrokkenheid veel bij designers, maar in het geweld van de driehonderdzestiggraden marketing gaat deze authenticiteit nog wel eens verloren.

“Laat als merk maar zien dat je betrokken bent bij je klanten en de wereld. Mensen en met name millenials zijn bereid meer te betalen voor dat ene unieke jurkje als ze zich goed voelen bij het merk. Als er betekenis aan hangt. Als ze geloven dat een merk dingen onderneemt vanuit intrinsieke motivatie, zoals zij dat zelf ook doen. Nu hoef je niet meteen helemaal fair trade te worden, maar wat je doet moet geloofwaardig zijn.”

Je stelt: De juiste combinatie van traditie en innovatie zorgt voor branding èn conversie. Wat moet je uit de traditie behouden?
“In onze presentatie aankomende dinsdag op E-fashion gaan we in op verschillende soorten liefde die er zijn binnen (e-)fashion. Sommige liefdes bestaan al heel lang, andere zijn nieuwer. Ons punt is dat de nieuwe liefdes voor conversie, onlineverkopen en nieuwe technologie weliswaar bijzonder meeslepend zijn, maar dat die oude liefdes essentieel zijn voor het modevak. Design en fabricage met vakmanschap. Mensen áánkleden! Die werelden moeten weer samen komen om een complete merkbeleving te genieten.”

Nadeel van online fashion is dat je niet-tastbare producten verkoopt. Met als gevolg veel retouren. Is dit probleem ooit te overwinnen?
“Het reduceren van retouren is momenteel inderdaad de heilige graal van e-fashion. ‘Size en Fit’ is onderhand een heel vakgebied aan het worden. Alle merken zijn op zoek naar oplossingen. Niet alleen vanwege de directe kosten en de tijd, maar ook vanuit duurzaamheid. Elk vervoer kost energie en erger nog, kledingstukken die niet worden geretourneerd, maar ook niet gedragen worden, zijn pure verspilling van grondstoffen en mankracht.

“Wat we zien is dat veel klanten experimenteren met verschillende dingen. Zo hebben een aantal merken (zoals Wehkamp) video’s op de productdetailpagina. Klanten kunnen zo beter zien hoe de stof valt en hoe het kledingstuk beweegt. Ik zie het nog niet op grote schaal gebeuren, maar we weten dat het flink conversieverhogend werkt.

“Weten hoe het staat op het model is één ding, nu wil ik weten of het mij past. De maat dus. Het grote probleem is dat er geen standaard voor maatvoering bestaat. Zo is een 38 van H&M niet hetzelfde als een 38 van Didi. Dat maakt het online heel moeilijk om de juiste maat te kiezen. Veel startups ontwikkelen interessante technieken, zoals VirtuSize, dat je tijdens het winkelen vergelijkingen laat maken met kleding die je al hebt. Sinds kort wordt in Nederland FitAnalytics gebruikt door Wehkamp.

“Meer futuristisch, maar misschien helemaal niet zo ver is een tablet die je textuur laat voelen. Zo ontwikkelde Fujitsu vorig jaar een prototype voor de Haptic Sensory Tablet. Door ultrasone vibraties wordt de wrijving tussen vinger en tablet gevarieerd, waardoor het dus lijkt alsof je een bepaalde textuur aanraakt. Voelen hoe de stof echt voelt, maar dan op je eigen bank… Dat moet gaan helpen!

“Tenslotte zijn er ook bedrijven die van retouren hun business maken. Zo is Repack een bedrijf dat herbruikbare verpakkingen maakt, waardoor mensen heel gemakkelijk dingen kunnen terugsturen, zonder verspilling van verpakkingsmateriaal. Als je niks wilt terugsturen, gooi je de lege zak gewoon in een brievenbus en die kan dan weer worden hergebruikt. Retouren zullen wel nooit helemaal verdwijnen, het hoort er nu eenmaal bij.”

Emerce eFashion wordt 19 mei gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond