-

Emerce eRetail: ‘Wij richten ons op de ervaring die bij de transactie hoort’

De financiële wereld verandert, onder druk van nieuwe regels en veranderend consumentengedrag. Banken krijgen in toenemende mate concurrentie van nieuwe initiatieven en startups. Dat is goed nieuws voor retailers, die op deze manier ook meer mogelijkheden krijgen om het betaalverkeer met hun klanten anders en klantvriendelijker te regelen. Bunq wil haar klanten de controle over hun eigen geld weer teruggeven, en creëert een bank die eigenlijk geen bank is. David van Damme vertelt op Emerce eRetail alles over de toekomst van het betaalverkeer.

We kennen Bunq vooral als een jongerenmerk. Gaat dat veranderen?
“Dat gaat niet veranderen. We mikken op jongere mensen met een actief sociaal leven en met een gemiddelde leeftijd van 26 vertegenwoordigen wij de doelgroep ook goed. Wat wij ook als gemeenschappelijke kenmerk zien is dat onze gebruikers nieuwsgierig zijn en graag wat nieuws willen proberen. We groeien in het binnen- en buitenland en zijn recent nog in Duitsland gelanceerd. Dat maakt ons nog aantrekkelijker voor onze doelgroep aangezien gebruikers nu ook met gebruikers in andere Europese landen kunnen bunqen. WhatsApp werd eerst ook gezien als een jongerenmerk, maar ondertussen zit mijn opa er (gelukkig) ook op.”

Je komt van Henkel en zwemkledingmerk Cabana e Fogo. Met welke verwachtingen ben je overgestapt naar Bunq? Welke ambities spreken aan?
“Toen ik in maart 2014 solliciteerde bij bunq was de app nog niet beschikbaar, opereerden we nog onder een andere naam en hadden we zelfs nog geen bankvergunning. Mijn gesprek met Ali (oprichter – JL) was kort, maar de verwachtingen waren helder. Hij vroeg: wil je de wereld veranderen? Die uitdaging ben ik aangegaan. Naast het avontuur en mogelijkheid om met een stel slimme en leuke collegas iets unieks te doen was dat voor mij genoeg om de gok te wagen. Een avontuur is het nog steeds, de visie om een alternatief te bieden voor de bestaande infrastructuur is nu werkelijkheid. De ambitie om constant te blijven ontwikkelen en het besef dat dit nog (steeds) maar het begin is spreken mij het meeste aan.”

Wat kan Bunq betekenen voor retailers en hoever zijn jullie daarmee?
“bunq is achter de schermen al een tijd in gesprek met verschillende retailers. Retailers gaven duidelijk aan wat er nu ontbreekt, namelijk een omnichannel realtime betaalvorm, terwijl onderzoek duidelijk aangeeft dat hier juist de ontwikkelingen zitten. Met dit in gedachten zijn we aan de slag gegaan en hier ga ik tijdens Emerce eRetail verder op in. Kort samengevat: betalingen naar een retailer, via QR of betaalverzoek, vormen de basis voor verdere interactie met de consument, onafhankelijk van het kanaal. Intussen zijn we live, retailers kunnen er dus direct mee aan de slag”.

Wat moeten retailers doen om Bunq te kunnen gebruiken?
“Om bunq te gebruiken moet een retailer een rekening openen en onze koppeling (API) gaan gebruiken. Dit kan binnen een paar tellen. De koppeling is daarna gemakkelijk opgezet zodat ontwikkelaars er gelijk mee aan de slag kunnen. Met de koppeling kunnen retailers dan zelf bepalen hoe ze de bunq omnichannel mogelijkheden in willen zetten.

“Ik raad retailers aan om een aantal mensen uit het e-commerce team de vrijheid te geven om verder na te denken over de mogelijkheden met bunq . Het komt er namelijk op neer dat je met bunq ineens dezelfde dingen, die je misschien al doet in je webshop, nu ook kan ontsluiten voor de winkelvloer. Dit is geen verandering van werkwijze, maar een verbreding van verantwoordelijkheden van het online team. bunq en de API bieden talloze nieuwe mogelijkheden voor de winkelervaring van zowel de consument als de retailer.”

Er zijn zoveel nieuwe betaalmogelijkheden – denk aan Android en Apple Pay – dat retailers wellicht door de bomen het bos niet meer zien. Merken jullie iets van weerstand?
“Retailers zijn juist enthousiast over de mogelijkheden die wij bieden. We bieden namelijk iets anders dan Android en Apple Pay, aangezien zij voortbouwen op de huidige infrastructuur van betaalpassen. Wij bieden een nieuwe manier van bankieren en richten ons op de ervaring die bij de transactie hoort. Dit valideert de koers die wij varen. De consument is altijd op zoek naar de beste (betaal)ervaring, bunq biedt hier een alternatief voor Android & Apple Pay. Producten die zich ook nog zullen moeten bewijzen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond