Met The Influencers Movement brengt Dorit Roest een verandering teweeg in de wereld van adverteren. Met als belangrijkste doel: REAL influencer marketing. Relevant, Engaging, Authentic en Likable content gecreëerd door bloggers, vloggers en social influentials. Op Emerce Performance vertelt ze waarom merken niet meer zonder kunnen.

Hoe gaat het momenteel met The Influencers Movement, dat jullie vorig jaar zijn begonnen?

“Met 1.400 influencers in onze database, een groei van 125 nieuwe influencers per maand, 75 succesvol afgeronde campagnes en een gemiddelde klanttevredenheid van een 8.5 zijn wij enorm trots op wat we in een half jaar hebben neergezet.

“Los van onze cijfers zien we dat wij met name binnen de domeinen food, family, lifestyle en travel een sterke positie hebben gevonden. Onze onderscheidende manier van werken – waarbij influencers kunnen intekenen op campagnes waarover zij oprecht enthousiast zijn – spreekt met name de onderste 90 procent van de influencers aan. Een groep die we kunnen zien als de niche- en middelgrote influencers, ook wel micro-influencers genoemd. Een enorm leuke groep om mee te werken, aangezien hun kanalen veelal voortkomen uit hun eigen passie of expertise. Hun engagement is naar verhouding enorm hoog is en we zien dat de kwaliteit van de content kwalitatief heel sterk is.

“Daarnaast hebben we twee maanden geleden besloten ons vooral te focussen op gespecialiseerde bureaus als klanten. De kennis, het inzicht en de ervaring van klanten als Coopr, 2Twintig PR en de Merktroubadour zien wij als onmisbare aanvulling aan ons matchingplatform. Zij helpen hun klanten met het bedenken en uitvoeren van campagnes en TIM is als tool een grote hulp bij het matchingproces. Er loopt nu ook een proef met de eerste media- en reclamebureaus.

“Tot nu toe hebben wij alles zelf kunnen financieren met behulp van inkomsten uit ons eerste bedrijf Bloggers Network en een crowdfundingcampagne als onderdeel van de finale van de TEDx Amsterdam Women Startup Awards. Om goede ontwikkelaars aan te trekken, zijn we recent een zoektocht naar investeerders gestart. We willen niet zomaar een zak geld, onze voorkeur gaat uit naar investeerders met verstand van zaken en een sterk netwerk.”

De adverteerder heeft bij influencer marketing doorgaans weinig invloed op de content, Hoe kom je tot een compromis?

“De naam ‘influencer’ zegt het eigenlijk al. De status van vele bloggers, vloggers en Instagrammers komt voort uit de mate van ‘invloed’ die zij hebben op hun volgers, deze invloed is weer gebaseerd op vertrouwen. We hebben het dan over het vertrouwen dat de influencer heeft opgebouwd door keihard te werken en dag in dag uit content te creëren die authentiek is en dichtbij de influencer zelf staat.

“Dat is een aspect waar sommige adverteerders zich nog niet altijd bewust van zijn. Zij denken vaak aan de boodschap die zij zelf naar buiten willen brengen en de manier waarop zij dat zelf zouden doen. In werkelijkheid is er niemand beter in het vertalen van die boodschap naar een doelgroep dan de influencer die met hen in contact staat.

“Ons advies aan adverteerders waarmee wij werken is om open te zijn over hun doelstelling en kernboodschap, ook moeten ze zeker de gelegenheid hebben om een kader te schetsen voor een campagne, maar over de uitvoering is de influencer toch echt de baas. Het resultaat is dat influencers hun creatieve vrijheid behouden, de content naadloos aansluit op wat hun volgers interessant vinden en daarmee de impact van de samenwerking ook des te groter is. Als de content niet past, zal ten slotte niemand erop klikken, reageren of er aandacht aan besteden en daarmee zal de impact ook zeker niet beter worden. Het kan wat oncomfortabel aanvoelen voor de meer traditionele marketeers, maar als zij het risico durven te nemen om op deze manier te werken, zal de beloning groot zijn.”

Welke rol heeft (klassiek) adverteren volgens jou nog?