-

Fabrique: ‘Design thinking for music lovers’

Matthijs Klinkert van Fabrique presenteerde op ‘DDW goes Digital’ Wolfgang, een app die de beleving van klassieke muziek ondersteunt met passende informatie over het stuk en de componist. “Wolfgang is niet bedoeld om jonge mensen naar de concertzalen te trekken. Maar juist om mensen te helpen de muziek iets beter te begrijpen.”

Klinkert noemt het disruptie op een kleine schaal: “De wereld van klassieke muziek is vrij conservatief. Deze app vervangt geen bestaande functionaliteit, maar fungeert als een aanvullende servicelaag.” De app werd vrij goed ontvangen door de kranten volgens Klinkert, alleen Het Parool was scherp: “Als er kritiek was op Wolfgang, ging het vooral op het gebruik van een app ansich in de concertzalen. Het Parool had als kopregel dan ook: ‘App bij klassieke concerten: niet doen’.”

“De voornaamste uitdaging bij het design van Wolfgang was dat deze app zo min mogelijk zichtbaar moet zijn. Je wil je buren niet verstoren, dus geen geluid en compleet in het zwart wit. Het gaat tenslotte om de muziek en niet om de app”, schetst Klinkert.

‘Dutch Design Week goes Digital’ vond plaats tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Het event werd georganiseerd door Dutch Digital Agencies, in samenwerking met Dutch Digital Design, Adobe en Lifely.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond