-

Fraudebestrijder Erol Soyer: ‘Vraag altijd om onderbouwing van cijfers’

Vertrouwen en transparantie liggen aan de basis van het geautomatiseerd inkopen van banners. Op dat vlak is er nog wel wat werk voor de sector als geheel, zegt Erol Soyer van fraudebestrijdingsbedrijf Forensiq. “De dagen dat je iemand op zijn woord kon geloven zijn voorbij.” Met de toename van fraude in digital advertising is er een groeimarkt ontstaan voor bedrijven die fraude detecteren en aanpakken.

Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf Forensiq is er daar één van. Het bedrijf scoort bijvoorbeeld elke van de miljarden impressies die dagelijks via advertentieplatform Appnexus binnenkomen. Nog maar een half jaar geleden opende het een kantoor in Londen om ook de Europese markt te kunnen bedienen. In ons land wordt de techniek van Forensiq gebruikt door AdLantic, om bij bannercampagnes frauduleuze banners te verwijderen.

Echte en neppe inventory

Met de groei van programmatische verkoop, is de afgelopen jaren ook de bannerfraude flink toegenomen. Het werk van fraudeurs wordt steeds verfijnder, vertelt Erol Soyer, managing director bij Forensiq. “Wat ze bijvoorbeeld doen is echte inventory inkopen via DSP’s en die mixen met inventory die nep is. Dat bemoeilijkt detectie.” Het bedrijf heeft datascientists in dienst die zich bezighouden met het opsporen van afwijkende patronen in de geautomatiseerde in- en verkoop van banners.

Onlangs publiceerde het bedrijf onderstaande video om te laten zien hoe verkeer met bots wordt gecreëerd met behulp van computers van gewone gebruikers. Daartoe liet het bedrijf een eigen computer bewust infecteren. In de video wordt getoond hoe in 24 uur tijd een geinfecteerde computer zorgt voor 10.000 frauduleuze impressies in banners en video’s.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Straffen

Het advies van Soyer aan in de sector opererende bedrijven: “Vraag aan iedereen met wie je zaken doet inzicht in de cijfers te geven en die cijfers te onderbouwen. Alleen cijfers over de hoeveelheid inventory of het aantal bezoekers volstaan niet, organisaties moeten uitleggen hoe ze daar aankomen. En als iedereen om die cijfers vraagt, kunnen schimmige partijen hun neppe inventory nergens meer kwijt.”

Niet alleen de sector zelf, ook de overheid zou een belangrijke rol moeten spelen in de aanpak van bannerfraude, vindt Soyer: “Advertentiefraude is nog niet overal een misdrijf, terwijl je toch op een misleidende manier geld afhandig maakt van een organisatie en je je anders voordoet dan je bent. Fraudeurs die gesnapt worden, starten nu ergens anders gewoon opnieuw. Daar is geen enkele ontmoediging voor.”

Soyer begrijpt het wel: de technologie ontwikkelt zich zo snel, dat het voor overheden moeilijk is om bij te blijven. Saarnaast bemoeilijkt de locatie van de fraudeurs een harde aanpak. Meestal opereren ze vanuit een ander land dan waar ze frauderen. “Overheden moeten dus de handen ineen slaan”, zegt Soyer. “Ik verwacht dat de lobbydruk zal toenemen nu handelsorganen als de IAB ook eensgezinder worden over de aanpak van fraude.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond