-

GirlsLove2Run: “Een goed blog nodigt uit tot interactie”

Ze zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Weten niet beter dan dat je ook online een sociaal leven hebt en zijn met hun blog GirlsLove2Run binnen een jaar uitgegroeid tot Nederlands grootste blog voor sportieve vrouwen.

Fieke en Francien werken samen met grote merken als Nike en de Bijenkorf, staan volgende maand als spreker op het podium naast Nalden en EJ Pfauth en behoren tot de kleine categorie bloggers die van hun verhalen leven. Fieke Knuppe: “Goede bloggers zijn onderdeel van de community. Ze zenden niet maar nodigen uit tot interactie. Een blog is geen verlengstuk van een reclamecampagne het is een uitlaatklep voor je identiteit.”

Hoe is GirlsLove2Run begonnen?
“Eind 2011 besloten we de marathon van NYC te gaan lopen en onze persoonlijke ervaringen vastleggen. Ons ultieme doel was om een platform te creëren waar we met andere jonge vrouwen over onze passie konden praten en ervaringen uit konden wisselen. Al snel merkten we dat ons blog enorm aansloeg en dat merken interesse begonnen te tonen. Toen zijn we onze passie gaan professionaliseren.”

Hoe bouw je als twintiger, met nul ervaring, een goedlopend bedrijf op?
“Het is een kwestie van doen. Wij geloven in wat we doen en internet biedt zoveel mogelijkheden. Het is een oneindige bibliotheek. We kijken graag TEDx video’s om onszelf te ontwikkelen en zo stuitte we op de video van Simon Sinek. Zijn ‘Golden Circles’ werden de basis van onze werkwijze. Je hebt geen enorm startkapitaal nodig als je weet waarom je doet wat je doet. Een visie, tijd en doorzettingsvermogen zijn je belangrijkste tools. De kansen liggen voor het oprapen, je moet alleen willen bukken.”

Welke ontwikkelingen zien jullie in de online markt?
“Er is online zo ontzettend veel informatie te vinden, dat het maken van keuzes moeilijker wordt. In de jungle van content worden niches daarom steeds belangrijker. Lezers weten bij een niche wat ze kunnen verwachten, komen terug omdat ze overzicht geboden krijgen en merken willen hier onderdeel van uitmaken. De magazinestijl, met herkenbare en terugkerende items is daarom momenteel hot. Een andere ontwikkeling is de afnemende dominantie van de gevestigde orde. Wij worden steeds vaker uitgenodigd bij directies omdat de marketeers met dertig jaar ervaring deze markt gewoonweg niet voldoende kennen. Online heeft de grenzen tussen jong en oud vervaagd en de dynamiek veranderd. Dat is leuk want hierdoor heeft de nieuwe generatie een duidelijkere stem gekregen en dat samenspel tussen jong en oud levert mooie innovaties op.”

Waarom bloggen?
“Bloggen is vrijheid. Een blog is het enige digitale medium waar je echt verhalen kunt vertellen. Je kunt lezers meenemen in jouw wereld en dat zorgt voor betrokkenheid. Social media zijn er voor de snelle boodschappen, maar wil je diepgang dan zijn toch al gauw vijftig tweets nodig. Het leven is tegenwoordig al vluchtig genoeg en een blog biedt daarin de gewenste afwisseling. Daarnaast is de interactie met je lezers van onschatbare waarde omdat ze met je meedenken en je zo beter maken. Wil je dichter bij je achterban komen en echt jouw visie of verhaal overbrengen, dan zijn blogs het perfecte medium.”

Wat is het geheim van een goed blog?
“Het belangrijkste van een goed blog is authenticiteit en toegankelijkheid. Een verhaal waar je zelf niet achter staat zal nooit overkomen op de lezer. Jezelf boven de lezer plaatsen is ook niet meer van deze tijd. Goede bloggers zijn onderdeel van de community. Ze zenden niet maar nodigen uit tot interactie. Een blog is geen verlengstuk van je reclamecampagne het is een uitlaatklep voor je identiteit: laten zien waar je echt voor staat, met de taal die bij jou hoort. Dit geldt voor mensen en voor merken.

Een andere succesfactor van een blog is regelmaat en herkenbaarheid. Op GirlsLove2Run weten lezers dat ze iedere dag iets nieuws van ons kunnen verwachten. Dit geldt zowel voor het blog als voor andere social media kanalen. Alle kanalen worden gebruikt als aanjager van het blog, maar zijn daarnaast ook op zichzelf staande communities. Ieder platform vraagt om een andere benadering. Twitter is anders dan Facebook of Instagram en zo gebruiken we het ook. Dat onze achterban binnen een jaar groter is geworden dan bloggers die al jaren bezig zijn, is hier een gevolg van.”

Waar staat GirlsLove2Run nu?
“We hebben momenteel ruim 25.000 unieke bezoekers per maand. Het mooie van onze achterban is dat het echt een niche is. Het voordeel hiervan is dat ons platform al vrij snel opgemerkt werd door merken omdat ze heel specifiek kunnen targetten. Wat begon als een passie is uitgemond in een volwaardige baan en dit is pas het begin. We verwachten over een jaar op 60.000 unieke bezoekers te zitten en zijn daarnaast met andere gave projecten bezig die in 2013 live gaan. Zo komt er een podcast, zijn we vlogs (video blogs) aan het opnemen en komt er een nieuw platform bij.”

Hoe ziet jullie verdienmodel er uit?
“Onze inkomsten zijn in drie categorieën te verdelen. We hebben advertentie-inkomsten via ons blog, we werken samen met merken en adviseren bedrijven over wat er speelt in deze doelgroep en hoe ze daar op in kunnen spelen door het gebruik van social media en het inzetten van blogs.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond