-

Hey! Kun je mij die 15 euro terugbetalen via Tikkie?

Een week geleden trok ING de stekker uit betaalapp Twyp. Intussen timmert Tikkie goed aan de weg als financiële topper in de App Store. Roland Booijen van Tikkie, is zeer te spreken over de 150.000 trouwe gebruikers van de app en ziet de toekomst zonnig in.

Roland is directeur Digital Strategy & Innovation bij ABNAMRO en daarmee is hij ook verantwoordelijk voor Tikkie. “Het is fijn om als start-up onderdeel uit te maken te maken van een corporate. We kunnen de distributiekanalen van ABN AMRO gebruiken en via ons merk stralen we vertrouwen uit naar de klant.”

Hoe zou je Tikkie omschrijven in een tweet?

Supersimpel je geld terugvragen via WhatsApp. Geen gedoe met IBAN’s én het maakt niet uit bij welke bank je zit!”

En hoe werkt dat?

“Als versturende partij heb je alleen onze app nodig. Daarnaast kun je je verzoekjes zowel sturen via WhatsApp, Telegram als Facebook Messenger. De ontvanger krijgt dit verzoek binnen en opent de link. Hij hoeft de app niet te downloaden. Eenmaal de link geopend ziet hij een webschermpje en kan hij een iDEAL-transactie uitvoeren.”

Waarom heb je gekozen voor een peer-to-peer oplossing?

“Ik denk dat we met Tikkie zowel op sociaal als financieel gebied een oplossing bieden. Het aantal mensen met contant geld op zak neemt al jaren af. Vrijwel iedereen kent de situatie dat je uitgaat, geen geld blijkt te hebben en dat iemand het voorschiet. Vervolgens moet je om iemands IBAN-nummer vragen en vergeet je jouw deel over te maken. Met als gevolg een chagrijnige vriend die op zijn geld wacht. Al met al veel gedoe.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Het is mijn werk om de digitale transformatie van ABN AMRO te versnellen en tegelijkertijd de klant persoonlijk te blijven benaderen. Innoveren doen we met een duale strategie: mét en áls fintechs. Naast Tikkie hebben we bijvoorbeeld de personal finance-managementtool Grip gemaakt, samen met het Zweedse Tink. Bij Tikkie zochten we in eerste instantie ook de co-creatie maar gaandeweg ontstond de overtuiging dat we het met onze eigen expertise zelf het snelst konden doen.”

Welke stappen zijn daarna gezet?

“We zijn gestart op straat. We hebben heel veel gesprekken gevoerd met studenten van de UvA. We hebben voor hen gekozen omdat onze doelgroep de millennials zijn die ons idee moeten gaan dragen en verspreiden. De gesprekken hebben ons geholpen om de app zo functioneel mogelijk in te richten. Bewust is het een oplossing vanuit de klantbehoefte en niet vanuit het bankwezen. De app stond in honderd dagen. Van het eerste idee in februari tot aan de releasedatum in de appstores in juni.”

Wat is jouw drijfveer om hierbij betrokken te zijn?

“Onze maatschappij wordt steeds meer een cashless society. Volgens De Nederlandse Bank werd er vorig jaar in winkels zelfs meer gepind dan contact betaald. Banken en winkels willen dat in 2018 zelfs 60% van de toonbankbetalingen digitaal zijn. Ter vergelijking: in 2010 werd er nog twee keer zoveel met cash als met pin betaald. Als deze trend doorzet, zijn contante betalingen hard onderweg naar de marge. Banken spelen hierop in met hun p2p-betalingsapps. Het probleem dat altijd ter sprake komt als het gaat om gezamenlijk geld uitgeven is, wie betaalt wie terug? En wat is de makkelijkste manier? Deze vragen wilden wij met het Tikkie-team oplossen.”

Tikkie is niet de enige p2p-betaalapp. Hoe onderscheiden jullie je?

“Bij onze concurrenten zie je gesloten systemen: systemen die de klant dwingen om de app te downloaden. In de praktijk hebben mensen hier gewoon geen zin in. Onze app is open en toegankelijk voor iedereen, dus niet alleen voor klanten van ABN AMRO. Daarnaast pakken we een ‘sociale ergernis’ aan. Tikkie vraagt op een zo leuke en makkelijk mogelijke manier mensen om geld te vragen. Ons vertrekpunt is het gemak dat we creëren. Sinds we onze app uitbrachten, staan we in de categorie ‘finance’ in de top vijf. Nog elke dag zien we het aantal klanten dat onze app gebruikt groeien.”

Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten bindt aan Tikkie?

“Op dit moment maken er 150.000 mensen gebruik van onze app. Dit aantal groeit met de dag, vanwege het virale effect. Veel mensen die een betaalverzoekje ontvangen, ervaren hoe makkelijk het werkt en gaan ook Tikkie gebruiken. Aan de andere kant is het als start-up fijn om onderdeel uit te maken te maken van een corporate. We kunnen de distributiekanalen van ABN AMRO gebruiken, en via ons merk stralen we vertrouwen naar de klant uit. Als klant zou ik toch wat vreemd opkijken als ik een appje krijg van een product dat ik niet ken, maar wel mijn financiën mee afhandel. Naar ons idee zijn we erin geslaagd om het vertrouwen te winnen.”

Hoe veilig is betalen met Tikkie?

“In principe doe je alleen een betaalverzoekje via Tikkie. Je kunt geen betaling initiëren en de feitelijke betaling wordt afgehandeld in de betaal-app van de klant. Dit kan een ABN AMRO-app zijn, maar ook een van een andere bank. Daarin zit de beveiligde transactiemogelijkheid. Met de gegevens van de klant doet Tikkie helemaal niets. We zijn ons goed bewust van onze maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid.”

Zit er aan Tikkie een verdienmodel gekoppeld?

“Op dit moment nog niet. Het idee van een verdienmodel bestaat natuurlijk wel, alleen is die fase nog niet gestart. Voordat de zakelijke markt interesse krijgt, is een behoorlijke groep consumenten op het platform vereist. We hebben overigens niet het voornemen om aan consumenten geld te gaan vragen voor Tikkie.”

Je ziet de toekomst zonnig in.

“Ja. Als ik naar de nabije toekomst kijk, weet ik zeker dat we met Tikkie een aantrekkelijk platform kunnen realiseren waar zakelijke partijen deel van willen uitmaken. Momenteel hebben we gesprekken lopen met commerciële partijen die veel interesse hebben om met Tikkie te co-creëren. Uiteraard betrekken we hierbij onze legal-, risico- en security-collega’s. Met deze expertise binnen ABN AMRO kunnen we snel schakelen.”

Welk probleem kan Tikkie voor hen oplossen?

“We zouden op verschillende platformen de ‘betaal met een Tikkie-optie’ kunnen integreren. Ook kunnen we de onze onderliggende technologie bij hen integreren. Veel bedrijven werken nog met incassobrieven, daar reageren klanten slecht op. Stel dat zij onze technologie integreren, dan sturen ze via hun platform een appje naar de klant of ze laden in een chatdialoog een iDEAL-transactie. We zijn ook met verschillende stichtingen in gesprek om doneren zo makkelijk mogelijk te maken. Bezorgdiensten bieden ook kansen.”

Naast WhatsApp kun je nu ook betalen via Siri. Hoe is dit idee ontstaan?

“We hebben in ons team een aantal enthousiaste ontwikkelaars die met elkaar de Apple Special Events bekijken en vervolgens bedenken wat voor moois ze hiermee kunnen doen. Het resultaat was dat we in zo’n twee weken tijd deze betaalmogelijkheid gecreëerd hebben. Daarmee is Tikkie de eerste Nederlandse partij die de financiële API voor Siri heeft geïntegreerd. Oftewel: met je stem een betaalverzoekje doen via je iPhone.”

Willen jullie nog extra features gaan toevoegen?

“Ja, mits de app gebruiksvriendelijk blijft. De meest gevraagde functionaliteit vanuit onze klanten is dat zij meerdere rekeningen willen toevoegen. Een groot deel van onze klanten heeft namelijk zowel een privérekening als een gezamenlijke rekening. De komende periode gaan we daaraan werken, net als aan het splitsen van de rekening. Het belangrijkste voor ons blijft dat we qua look & feel en simpelheid graag onze concurrenten voor willen blijven. Het moet allemaal niet te moeilijk worden.”

Wat ligt er verder nog in het verschiet voor Tikkie?

“Met de nieuwe PSD2-regelgeving die eraan komt, kunnen we betaalverzoeken straks makkelijker faciliteren. Dit gaat per 2018 in. Het houdt voor ons in dat we het iDEAL-element, dat er nu nog in zit, zouden kunnen vervangen door een snellere methode om klanten nog gemakkelijker hun verzoekjes uit te laten voeren.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards 2016 dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond