-

InBeacon: ‘iBeacon is eigenlijk een offline cookie’

IBeacon komt in Nederland nog niet heel erg van de grond. Volgens Remco Bron van InBeacon mogen retailers gerust meer risici nemen: “IBeacons heeft wat ons betreft zeker de toekomst. We gaan dit jaar een aantal interessante cases zien. En in Engeland en Amerika worden iBeacons al breed uitgerold.”

“Een goed voorbeeld is de Amerikaanse retailer Macy’s, dat vorig jaar iBeacons uitrolde in alle 793 vestigingen. Heel veel mensen hebben de Macy’s app geïnstalleerd, en Macy’s heeft M-Commerce sterk gekoppeld aan de winkelbeleving. Als je gaat kijken bij een specifieke handtas, krijg je er via de app een bericht over. De app hoeft daarvoor niet open te staan of op de achtergrond te draaien, deze is alleen maar geïnstalleerd”, vertelt Bron. “Hunkemöller heeft aangekondigd dat ze binnenkort met iBeacons gaan starten en de Bijenkorf doet het al in Rotterdam.”

Offline cookie

Bron stelt dat iBeacons zeker wat opleveren: “Bij een proef met 26 MacDonalds’ in Georgia zorgden iBeacons voor een omzetstijging van 7,5 en 8 procent in Mac Nuggets en MacChickens. Natuurlijk speelt nieuwigheid een rol. Maar voor MacDonalds levert het óók informatie op over het aantal unieke bezoekers, hoe de mensen lang in het restaurant blijven, hoe vaak ze terugkomen, de frequentie. Eigenlijk hetzelfde als wat we online doen met Google Analytics, alleen dan voor offline locaties. Een beacon is niets meer of minder dan een offline cookie.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Niels Aarts

Ik kan de mening van Remco in deze wel onderschrijven. Wij zijn als organisatie actief in onder andere de retail markt met meerdere vormen van Location Based Marketing, waarvan iBeacon technologie er een is, en het gaat allemaal erg moeizaam. We zien op dit moment dan ook meer toekomst in Location Based Marketing via WiFi; WiFi Marketing. Dit temeer omdat deze infrastructuur vaak voor gasten al aanwezig is en hiervoor geen app gedownload hoeft te worden.

Dit gezegd hebbende moet er ruimte zijn voor meerdere principes om uiteindelijk tot succes te komen. Bij iBeacons ervaren wij toch wel als grootste drempels dat de consument verplicht een app moet downloaden (eigenlijk al op zijn telefoon moet hebben staan) en het feit dat bluetooth aan moet staan. Dit laatste is (afhankelijk van doelgroep) ook vaak niet het geval. Het percentage Nederlandse consumenten dat bluetooth aan heeft staan komt zelden boven de 30%, en dat is dan nog uitzonderlijk. Wil de techniek echt aan gaan slaan dan zal voor deze twee drempels een oplossing gevonden moeten worden.

Aan de andere kant ligt een grote uitdaging bij de retailers zelf, ze zijn doorgaans niet gewend om te gaan met moderne digitale marketing middelen en het principe van gepersonaliseerde marketing staat nog in de kinderschoenen. Wanneer zij hun marketingstrategie niet wijzigen van “one to many” naar “one to few, of one on one” zijn oplossingen zoals iBeacons niet aan hen besteed. Het is allemaal onderdeel van het leerproces waarbij de retailer weer dichterbij de consument moet komen te staan en hem met informatie en diensten moet ondersteunen tijdens de gehele customer journey, voor- tijdens en na de aankoop. Tenslotte moeten we niet vergeten dat deze vorm van communiceren en marketing bedrijven ook voor consumenten nieuw is.

De tijd zal uitwijzen of cases uit het buitenland en de bekende voorbeelden van Bijenkorf en Hunkemoller hier verandering in aan gaan brengen maar dit zal nog wel even duren. Ik daag de marketeers van de betreffende retailers dan ook uit om hun inzichten en ervaringen te blijven delen, daar worden we allemaal wijzer van! Reden voor ons om met round table sessies meer voorbeelden te delen en inzichten te verspreiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond