-

Interview met kankerdetector en appmaker SkinVision

Op 20 augustus maakte SkinVision bekend dat zij er na Personal Health Solutions Capital, een tweede grote investeerder bij hebben. Het gaat om het Deense farmaceutische bedrijf LEO Pharma, dat voor 3,4 miljoen investeert in de Nederlandse startup, uitgever van de huidkankerdetectie-app.

Skinvision’s CEO Dick Uyttewaal: “Het plan voor de investering loopt al twee jaar. Nu is het zover, en we zijn bijzonder trots op het nieuwe samenwerkingsverband. We zien uit naar verdere optimalisatie van de app.”

Dick, kun je uitleggen wat SkinVision is in een tweet?

“Een betrouwbare applicatie voor de smartphone die mensen helpt op tijd verdachte moedervlekken te vinden.”

En hoe doen jullie dat?

“In 2011 ging onze app live en konden consumenten voor het eerst via hun smartphone mogelijk verdachte plekjes detecteren. Je maakt een highres-foto, en dat stukje huid wordt vervolgens online geanalyseerd op onnatuurlijke groei. Door een fotodagboek aan te leggen, houd je de groei van de plekjes in de gaten. Huidkanker tijdig herkennen is in geval van een melanoom – de meest dodelijke vorm van huidkanker – van levensbelang.”

Een digitale dermatoloog?

“Zo zou je het kunnen zien, ja. Of beter, we brengen het gemiddelde oog van een dermatoloog op je smartphone om je te helpen mogelijk verdachte plekjes op je huid te vinden. Momenteel zijn wij de enige huidkankerdetectie-app met de Europese CE-markering. Dit houd in dat we zijn toegestaan de app als medisch hulpmiddel aan te bieden. We kregen de markering na uitgebreid onderzoek van de Ludwig Maximilian Universiteitskliniek in München.

Voor een diagnose ga je dus niet meer naar de dokter?

“Juist wel. Doktersbezoek op tijd en door de juiste mensen is een belangrijke doelstelling voor SkinVision. Wanneer blijkt dat inderdaad sprake lijkt te zijn van onnatuurlijke groei, dan is de volgende stap altijd een arts. Via de app kun je de foto in je eigen fotoarchief opslaan en door de tijd heen op veranderingen controleren. De app is inmiddels tweehonderdduizend keer gedownload – wat een aardige indicatie geeft van de grootte van onze fotodatabase op dit moment.”

Hoe is de investering van LEO Pharma tot stand gekomen?

“De zoektocht naar investeerders is een kritisch proces geweest. Belangrijk uitgangspunt is dat de investeerder zich kan vinden in onze langetermijnvisie. Nog nooit is een sector op zijn kop gezet door bestaande marktpartijen. Wij zijn van mening dat de grote veranderingen binnen de zorgsector niet vanuit de sector zelf gaan komen, maar vanuit de consument. Het tolerantieniveau voor ‘digital health’ stijgt, wat SkinVision toekomst geeft. Het sluit aan bij de visie van LEO Pharma, dat de patiënt centraal stelt in plaats van de ziekte. Wat beide partijen inbrengen is heel complementair te noemen.”

Geldt hetzelfde voor de investeerder Personal Health Solutions Capital?

“Zeker. Het verschil zit hem bij deze investeerders met name in de instapperiode. PHS stapte in toen de acceptatie op de markt cruciaal was, met LEO Pharma zitten we nu vooral in de fase van de verbreding en expansie. We willen op grotere schaal impact maken met de SkinVision-app. We richten ons nu op huidkanker, maar we streven ernaar andere serieuze huidziektes toe te voegen aan de app. En we willen ons meer richten op de stap richting de medische hulp. Het moet nog gemakkelijker worden om het gemonitorde plekje met een arts te delen.”

Wat wil je nog meegeven, voordat we massaal de app gaan downloaden?

“Twintig procent van de Nederlandse bevolking ontwikkelt in zijn of haar leven huidkanker, terwijl slechts vijf procent daarvan onder controle bij een dermatoloog staat. Dat is niet goed, zeker als je weet dat Nederland in de top 3 van Europa scoort van mensen die overlijden aan een melanoom. Ik sprak laatst een jongen van wie de moeder op 43-jarige leeftijd is overleden aan melanoom. Hij gaf zelf aan dat hij het ondanks de risico’s erg lastig vindt zijn huid in de gaten te houden. SkinVision biedt zowel een betrouwbare als hanteerbare oplossing om de huid te monitoren.”

Jesper Noerregaard, general manager van LEO Pharma Nederland, legt kort uit waarom juist dit concept deze investering waard is.

“LEO Pharma deelt de visie van SkinVision wat betreft het centraal stellen van de patiënt. Wij geloven dat de moderne patiënt met huidziekten op zoek is naar nieuwe en persoonlijke manieren van diagnosticeren en het bewaken van zijn of haar gezondheid. SkinVision blinkt binnen deze mogelijkheden uit, wat maakt dat wij voor juist dit concept hebben gekozen.

“Met de betreffende investering hopen wij het initiatief van SkinVision dusdanig op te schalen, dat de patiënt die handvaten aangeboden krijgt vanuit de digital health care environment om zelf bewust te worden van zijn gezondheid. Daarnaast is het voor ons een heel waardevol leerproces in dit digitale tijdperk.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond