-

Jeroen Bertrams: ‘Voorzie in de social media verslaving’

Auteur Jeroen Bertrams las 300 onderzoeken over social media en schreef daar het boek ‘Bedwing het Monster Social Media’ over. “Veel bedrijven hebben nog heel veel moeite om met social media hun doelen te realiseren”, stelt Betrams. “Dat komt omdat ze niet goed begrijpen hoe ze moeten omgaan met mensen die op social media actief zijn.”

“Branding is wat makkelijker te realiseren. Maar als je kijkt naar omzet genereren met social media is dat heel lastig voor veel bedrijven. Social media wordt dan ingezet als veel andere kanalen, die gaan in de push en in de sale. Die vergeten dat je een band moet opbouwen en die begrijpen niet hoe mensen zich gedragen op social media. En dan ga je dingen doen die mensen niet waarderen en daar gaat natuurlijk nooit sales uit komen”, vertelt Bertrams.

Contentsnacks

Dus wat werkt wel? “Je moet goed begrijpen wat mensen op social media willen en hoe ze zich gedragen. Ze willen steeds kleine stukjes informatie hebben, zogeheten contentsnacks, waar ze blij van worden en die ze gaan delen. Dus geen lange verhalen, geen salesverhalen, niks over producten en diensten. Voorzie ze in hun verslaving, dan vinden ze jou heel aardig en heel leuk en dan gaan ze jou delen en dan gaan ze bij jou kopen”, zegt Bertrams.

Een onderzoek van Harvard toont aan dat mensen een bepaalde mate van verslaving op social media ontwikkelen: “Het plaatsen van een tweet levert eigenlijk dezelfde gevoelens op als het ontvangen van veel geld of seks. Hoe vaker je het doet, hoe blijer je wordt en hoe meer die verslaving optreedt.  Als bedrijf moet je dat begrijpen en daarop inspelen. Bedrijven die in verslavingen voorzien, worden gezien als prettig en fijn.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond