-

Googles Kate Adams over de relatie tussen online zoeken en fysiek winkelbezoek

Slechts een handjevol adverteerders pakt het daadwerkelijk goed aan: online advertising, het meten van online impact en de inzet van verzamelde data. “Want mensen worden slimmer, hebben hogere verwachtingen en ongeduldiger. Bedrijven beseffen nog niet volledig hoe ze daar goed op kunnen inspelen,” aldus Kate Adams van Google.

Kate Adams is als Head of Performance Solutions & Innovation Noord-Europa de schakel tussen Google Noord-Europa en Mountain View. Als teamleider is ze verantwoordelijk voor de uitrol en succesvolle implementatie van Google’s Performance Producten in Scandinavië, Nederland, België en Luxemburg.

Mobile Convention Amsterdam 2015

Met Daniel Rosen (Telefonica), Peter Sells (Havas) en Scott Seaborn (Aima) vormt ze tijdens Mobile Convention Amsterdam het Mobile Marketing panel op 4 juni. Het panel gaat dieper in op hoe Mobile Marketing zich ontwikkelt in de nabije en verre toekomst en hoe marketeers consumenten aan zich kunnen binden met bestaande en nieuwe methoden.

Store Visits

Kate vertelt vanuit Denemarken onder andere bezig te zijn met Store Visits, dat de relatie legt tussen online zoekactiviteiten en (fysiek) winkelbezoek. Google bepaalt een relatie op basis van het clickgedrag op advertenties, de locatie van de consument en winkellocatie van de adverteerder, mits de gebruiker het delen van de locatiegeschiedenis heeft geactiveerd. Google stelde nooit de exacte locatie van een individuele gebruiker aan de adverteerder te geven.

Strategische rol van de smartphone

Die data moet adverteerders mogelijkheden bieden om consumenten nog specifieker van informatie te voorzien die ze op dat moment verwachten en nodig hebben. Store Visits wordt al in de VS en het VK getest en moet er vooral toe leiden dat de winkelervaring van consumenten wordt verbeterd en winkeliers hiervan profiteren door verkopen via de webwinkel of in de fysieke winkel te doen stijgen. “Dat gebeurt nu nog te weinig”, vindt Kate Adams.

“Van de strategische rol van de smartphone in de customer journey wordt nog te weinig gebruik gemaakt. De consumentenervaringen op het mobiele web zijn nog relatief slecht omdat hier te weinig aandacht aan wordt geschonken. En dat terwijl de consument steeds meer mobile activity vertoont. Bij Google proberen we vooruitstrevend te zijn hierin en dus volgen wij die beweging. Het is vergelijkbaar met de aanpassing die we onlangs aankondigden, die de vraag of een site geschikt is gemaakt voor mobiel laat meewegen wanneer iemand zoekt vanaf zijn of haar smartphone. Dat doen we omdat we met de consument meebewegen.”

Volgens Kate zouden marketeers zich vooral op die beweging moeten richten. “Hoe gebruik je mobiele technologie om de consument in zijn of haar volledige customer journey van de juiste informatie op het juiste moment te voorzien. Door dit goed te doen gedurende die hele reis – en niet alleen op het moment van aankoop – zul je toch echt betere service verlenen en meer sales bedrijven. Of de transactie nou in de winkel, call center of online plaats vindt, dat moet jou niet uitmaken, de consument bepaalt zelf wat ze het prettigst vinden of hen het beste uitkomt. De smartphone speelt daarin een centrale rol.”

Trends

Een andere trend die Kate Adams aansnijdt, is Experimenteren: “Meten is belangrijk maar lost op zichzelf niks op. Het inzichtelijk maken, krijgen en houden van het consumentengedrag, via alle kanalen is zeker belangrijk. Hieruit maak je namelijk op welke contactmomenten, en dus kansen er liggen om de consument in hun informatiebehoefte te voorzien. Doorgronding, duiding en de juiste toepassing van die data blijven echter te vaak achterwege.

Bedrijven verzamelen grote hoeveelheden zeer bruikbare consumentendata maar verzuimen die vervolgens correct in te zetten en zodoende conversies te optimaliseren en de customer journey te verbeteren. Het lijkt bedrijven eerder te verlammen in plaats van sneller te schakelen en de consument, en de concurrentie voor te blijven.”

Ook de groten begonnen ooit klein

Adams adviseert signalen in de marketing te gebruiken en bovenal klein te beginnen met online marketing. “Als jij weet dat 50 procent van je totale verkeer online van smartphones komt, dan doe je daar toch iets mee? Wacht niet, maar begin het liefst voordat je dit punt bereikt. De meest vooruitstrevende en de meest succesvolle bedrijven begonnen met kleine stapjes”, stelt Adams. “Je kunt alles wel meten en vervolgens proberen uit te kristalliseren, maar je moet niet meteen ambiëren de ideale status te willen bereiken. Toon snelheid en lef, maar besef je dat de controle ligt bij de consumenten. Kijk naar wat hen beweegt.

*) Adams maakt deel uit van het mobile marketing panel op Mobile Convention Amsterdam, 4 juni aanstaande, Beurs van Berlage. Bekijk alle sprekers op www.mobileconventionamsterdam.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond