-

TicketSpy: lokkertjes zijn een uitdaging

Elke dag de beste deal voor vliegtickets en vakantie in je mailbox. Dat is in een notendop het concept van TicketSpy, dat in 2012 werd opgericht door Ingmar Bruinsma, samen met David Elliot. Inmiddels telt de Facebookpagina meer dan 350.000 likes, hebben ze op Twitter bijna 6.000 volgers en krijgen tienduizenden abonnees de dagelijkse nieuwsbrief.

Jullie bestaan vier jaar. Is TicketSpy inmiddels winstgevend?

“We verdienen er wel geld mee, ja. Dat mag ook wel, want we zijn er zestig uur per week mee bezig. Met plezier, want we zijn en blijven reisfanaten.”

Wat is het verdienmodel?

“We krijgen commissie als een van onze volgers een deal boekt. In het begin struinden we zelf het internet af op zoek naar de goedkoopste aanbiedingen. Inmiddels weten touroperators en luchtvaartmaatschappijen ons zelf ook te vinden. Maar we zijn vrij om te promoten wat we willen. Als een partner ons een aanbieding stuur die niet past bij onze volgers of waarvan de prijs te hoog is, dan plaatsen we die niet. De volger staat centraal. Dus als het een prachtig aanbod is waarop we geen commissie ontvangen, dan hebben wij een beetje pech, maar zetten we de deal wel online.”

Ingmar, TicketSpyDus jullie zijn honderd procent onafhankelijk?

“We moeten natuurlijk wel geld verdienen om de continuïteit te waarborgen. Maar er is geen enkele incentive om aanbiedingen online te zetten waar we niet achter staan. Wij verdienen pas geld als onze volgers de deal boeken. En we weten inmiddels wel wat voor reizen zij interessant vinden. Het belang van de volgers staat voorop.”

Het uiterlijk van de site werd in de begintijd nogal gedomineerd door mooie stewardessen in minirokjes. Die zijn niet meer in beeld. Vanwaar deze restyling?

“We hadden alle deals op de homepage staan met veel visuals, maar daardoor moesten bezoekers heel veel scrollen, zeker op mobiel. Dat was niet zo handig. Daarom hebben we gekozen voor blokjes en duidelijke filters. Er was in de nieuwe opzet geen ruimte meer voor de stewardessen.”

Wat is het effect op de conversie van de herindeling?

“Daar zijn we niet zo mee bezig. Het gaat erom dat de gebruiker het prettig vindt werken. Daar hebben we naar gevraagd en de feedback is positief.”

Vaak zijn deals op internet zeer beperkt beschikbaar, wat tot chagrijnige klanten leidt. Hebben jullie hier ook last van?

“Daar word ik ook heel chagrijnig van. Als we vandaag in de nieuwsbrief een mooie deal naar Mallorca publiceren, dan is de kans inderdaad groot dat wie er morgen naar kijkt, achter het net vist. We zijn er nog niet uit hoe we dit probleem echt kunnen tackelen. Wel proberen we zo goed mogelijk uit te leggen hoe het werkt in de reisbranche met beschikbaarheid en prijzen, ook aan bezoekers die op oude aanbiedingen bij ons binnenkomen, via zoekmachines of door de zoekfunctie op onze site. Als ze ons nog niet kennen, denken ze dat we gebakken lucht verkopen wanneer de gevonden deal niet beschikbaar is. En dan zijn wij een volger kwijt. Dat is een grote uitdaging voor ons.”

Welke lessen hebben jullie geleerd de afgelopen vier jaar?

“Dat we transparant moeten zijn. We hebben een keer een ticket laten zien dat 25 euro kostte. Er kwamen alleen zoveel boekingskosten bij, dat de eindprijs 49,95 euro was. Daar waren onze volgers terecht geïrriteerd over. Wij publiceren sindsdien all-in prijzen, inclusief de bijdrage aan het calamiteitenfonds, boekingskosten, enzovoorts. Daarnaast vermelden we duidelijk welke extra kosten gelden, zoals fooien bij een cruise of het inchecken van een koffer bij een luchtvaartmaatschappij. Die toeslagen laten we proactief zien om teleurstellingen te voorkomen.”

En waar staan jullie in 2020?

“Dan kunnen we onze volgers gepersonaliseerd de beste aanbieding doen. Onze missie blijft onveranderd: onze volgers helpen geld te besparen op vliegtickets en vakanties.”

ticketspyTicketSpy is genomineerd als Website van het Jaar 2016 in de categorie Travel. Stemmen kan tot en met 4 november a.s.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond