-

Moven: op een speelse manier slimmer met geld omgaan

Ondanks de nieuwe EU-richtlijn voor de bancaire sector PSD2 is Europa nog niet toe aan vernieuwende financiële initiatieven. Dit zegt Jay de Groot van Moven tijdens eFinancials.

Moven startte in Amerika als een mobile-only retailbank met inmiddels honderdduizend klanten. Sinds een jaar wordt de daarvoor ontwikkelde technologie internationaal aan derde partijen gelicenseerd, vertelt De Groot. “Als je wilt schalen als retailbank moet je veel geld hebben voor de marketing om te groeien. Wij verzamelen dat door met derde partijen samen te werken die de klanten al hebben, maar nog niet de technologie.”

Bij Moven en dus ook bij de ontwikkelde technologie staat de klantbeleving centraal: hoe gaan mensen om met hun toekomst, hun devices en hun geld, en hoe kun je stimuleren dat ze daar slim mee omgaan. “Dat kan vanuit de gedragswetenschap. Traditionele banken zijn heel erg bezig met producten. Op hun mobiele apps kan ik zien wat ik betaald heb en een betaling doen, maar er zit eigenlijk niets of weinig in waardoor ik bewust of onbewust beter met mijn geld omga. Maar 80, 90 procent van de mensen zijn spenders, not savers. Die leven vandaag de dag en denken niet over hun financiële toekomst na. Vanuit behavioral design in onze app proberen we hen slimmer om te laten gaan met hun geld.”

Stoplicht: niets uitgeven

Hoe werkt dat in de praktijk? Wie een betaling doet met zijn telefoon of bankkaart, krijgt een soort verkeerslicht te zien. “Wij kijken een jaar tot anderhalf jaar terug naar je spending behavior – hoe heb je het afgelopen jaar je geld uitgegeven, hoe is geld binnengekomen. Hoe vertalen we dat? Dat vertalen we niet in een soort budget, we geven gewoon aan hoe je het doet. Groen is goed, dan geef je minder geld uit dan gemiddeld in een periode van een maand. Als je in het oranje zit dan wordt het al twijfelachtig en als je in het rood zit dan geef je meer geld uit dan normaal. De uitdaging is: blijf in het groen.”

Volgens De Groot is dit een stuk effectiever dan de personal finance-tools die onder andere ING, ABN AMRO en Rabobank aanbieden. Keerzijde is dat de technologie voorlopig niet naar Nederland komt. “Europa is sowieso een lastige markt. Je zou denken met PC2 dat banken geïnteresseerd zijn in nieuwe services aan te bieden waardoor ze meer mensen aan zich kunnen binden, ook omdat je dan verschillende accounts kunt aggregeren. Nee, de meeste groei zien wij momenteel in Azië. De enige bank in Europa komt uit Noorwegen. Die gaat dit jaar live.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dit interview werd opgenomen tijdens eFinancials 2016, hét evenement voor het hoger en middenmanagement van banken, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, pensioenfondsen en overige financiële instellingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond