-

MYPUP: pakketpost ontvangen vanuit je kantoorstoel

Je vindt ze ’s avonds bij thuiskomst op de mat: briefjes met ‘we hebben u gemist’. De bijbehorende sores was voor Martijn van Schaveren en Luke van der Wardt aanleiding voor MYPUP ofwel My Pick Up Point. Inmiddels is MYPUP marktleider in de zakelijke markt en lonkt het buitenland. “Ook daar willen we de logistieke stromen van, naar en binnen een organisatie verbeteren.”

Martijn, hoe zou je MYPUP omschrijven in een tweet?

“MYPUP verbetert de interne logistiek van bedrijven met de onbemande inname en uitgifte van post, pakketten en IT-goederen.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Uit verwondering, ik vind het behoorlijk lastig om als fulltimer een onlinebestelling te ontvangen. 90 procent van de pakketjes wordt overdag geleverd. Mij verplichten die ‘we hebben u gemist-briefjes’ om met de auto naar een extern ophaalpunt te rijden. Luke werkte bij een grote Nederlandse bank waar hij merkte dat de receptie bedolven werd onder koeriers met pakketten. Dusdanig dat het zelfs verboden werd om iets op kantoor te laten leveren. Samen met ons hoofd IT, Dennis van den Berg, hebben we de oplossing bedacht en uitgewerkt. Tot op de dag van vandaag hebben we hier geen seconde spijt van gehad.”

Welke oplossing bied je bedrijven precies?

“MYPUP staat voor My Pick up Point. We bieden bedrijven een complete dienstverlening waarmee we de receptie en de postkamer volledig ontlasten van de inkomende en uitgaande stroom van pakketjes. Een onderdeel hiervan zijn onbemande kasten met kluisjes. Zodra een pakket hierin is geleverd, ontvangt de gebruiker een sms met een code waarmee hij zijn pakket kan ophalen wanneer het hem uitkomt.” Deze ‘pick up points’ (PUP’s) worden ook ingezet om IT-goederen te verstrekken, in te nemen en om te ruilen.”

Hoe gaat dat in z’n werk?

“Dit doen we bijvoorbeeld al bij Deloitte en IBM, bij beide staat een PUP gevuld met laptops. Zodra de laptop van een medewerker stuk is, hoeft hij niet meer te wachten tot de IT-afdeling tijd voor ze heeft, maar krijgt hij een code om een nieuwe laptop uit de kluis te pakken en er het defecte exemplaar neer te leggen ter reparatie. Dit alles is gekoppeld aan het voorraadsysteem. Het verlaagt de druk op de IT-servicebalie en blijkt een zeer lucratieve businesscase voor deze bedrijven.”

Hoe werkt het met pakketjes?

“Je maakt een MYPUP-account aan en machtigt ons om jouw pakketten te ontvangen en te ondertekenen en je geeft aan waar je werkt. Als je iets bestelt bij een online webwinkel of waar dan ook, geef je voortaan ons adres op. Bestellingen die bij ons binnenkomen herkennen we aan je naam. We leveren het pakketje in de PUP bij jou op kantoor. Je krijgt een sms’je wanneer je pakket er ligt plus een code om het kluisje te openen. Naast ‘normale’ pakketten kunnen wij pakketten uit het buitenland voor je aannemen en ondertekenen. Wij hebben regelingen getroffen met de koeriers dat zij ’s morgens bij ons bezorgen. Zo kun jij je pakket diezelfde middag gegarandeerd voor 17.00 uur ophalen uit de kluis.”

Zijn Bringme en deBuren concurrenten van MYPUP?

“Ja, soms wel. Een belangrijk onderscheid is onze focus op een zakelijke niche, op plekken waar dagelijks veel mensen komen of werken: bedrijven, ziekenhuizen, universiteiten, hogescholen. Daarnaast verschillen we ook van concept met Bringme en deBuren. Ook MYPUP biedt een distributiekast maar bij ons is de kast een middel, niet het product. Wij leveren daarbij een complete dienstverlening waarmee we de postkamer of receptie alle werk uit handen nemen. Gekoppeld aan een excellente klantenservice waarmee we onze klanten en vooral ook onze gebruikers geheel ontzorgen”

Welke voordelen lever je ten opzichte van de concurrenten?

“In tegenstelling tot concurrenten kan MYPUP alle pakketten van alle webshops wereldwijd en van alle koeriersdiensten wereldwijd aannemen op één locatie. Bovendien tekenen we voor ontvangst of zorgen we ervoor dat de douanekosten betaald zijn. De koeriers komen naar ons toe, wij verzamelen de pakketten en laten die door één vaste koerier bij jouw PUP bezorgen. Wij zijn de enige die de gehele regie, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid op ons nemen. Daarnaast heb je bij de diensten van concurrenten nog altijd tien tot vijftien verschillende koeriersdiensten over de vloer. Ons model levert een CO2 -besparing op van meer dan 50 procent ten opzichte van de overige systemen. Een bijzonder duurzame oplossing.”

Hoe is die regie, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid terug te zien in MYPUP?

“Wij nemen de volledige aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid voor de aan ons verzonden pakketten. We gaan heel ver in ontzorging, in tegenstelling tot leveranciers van onbemande pakketkasten. Stel dat je pakket is zoekgeraakt bij de webshop of de koeriersdienst, dan vergoeden we alvast je bonbedrag. Bovendien nemen we contact op met de desbetreffende koeriersdienst om te kijken wat er gebeurd is en hoe we het pakje zo snel mogelijk boven water krijgen.”

En wat als ik meerdere pakketten bestel of mijn pakket te groot is voor de PUP?

“Doordat bestellingen bij ons op naam binnenkomen en worden gesorteerd, zien we vanzelf dat je er meer dan één hebt. We leggen ze als totaalpakket in de PUP. Hierdoor blijven voor andere collega’s meer kluisjes beschikbaar en hoeft onze kast ook niet meer ruimte in te nemen dan nodig is. Als je pakket te groot is, dan bieden we je een alternatief. Je kunt het bijvoorbeeld bij ons ophalen of we leggen het direct in je auto.”

Ín de auto?

“Ja. Stel, je bent op kantoor, dan bellen we je zodra we er zijn en leggen we het pakket samen met jou in de auto. Als je niet op kantoor bent, nemen we het pakket weer mee. Je krijgt dan de mogelijkheid om een nieuwe afspraak met ons te maken, of om het direct bij ons op te halen. Wat jij wilt en handig vindt.”

Hoeveel locaties maken momenteel gebruik van jullie dienstverlening?

“Onze eerste klant was KLM. Daar verzorgden we een PUP voor al het vliegend personeel in het bemanningscentrum, dus alle stewardessen en piloten. Bij elkaar zo’n tienduizend medewerkers. Hierna volgden WTC Amsterdam en ABN AMRO. We zitten nu op ruim vijftig locaties, waaronder Booking.com, IBM, Deloitte, KPMG, Nationale Nederlanden en meerdere panden van CBRE – ’s werelds grootste vastgoed- en facilitymanagementpartij. Ook hebben we PUP’s staan bij ziekenhuizen en universiteiten, zoals de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“Wij rekenen een vast maandelijks bedrag af met de bedrijven voor de complete dienstverlening, afhankelijk van het aantal medewerkers en kluisjes dat gefaciliteerd moet worden. Voor de dienst voor de uitwisseling van IT-producten vragen we eveneens een maandelijkse fee, die is lager omdat we hiervoor de hardware en het platform leveren, verder kunnen bedrijven dit zelf regisseren.”

Hebben jullie al partners?

“Voor de IT-oplossing werken we veel samen met Central Point en Scholten Awater. Zij maken zelf gebruik van MYPUP en verkopen het aan hun klanten. Tot vorig jaar hebben we alles zelf gefinancierd, daarna heeft The Hatch Firm als durfkapitalist een minderheidsbelang genomen. Zij konden ons meer bieden dan alleen financiering. Het zijn zelf zeer succesvolle en ervaren ondernemers die ons adviseren in iedere groeifase die we doormaken. Daarnaast hebben ze een groot netwerk waar we gebruik van mogen maken. Voor ons strategisch de ideale partner.”

Waar zie je MYPUP staan in 2017?

“Momenteel zijn we met een aantal grote organisaties bezig om naast hun pakketstromen ook hun IT-servicedesk te optimaliseren. Van een aantal bestaande klanten krijgen we de vraag om meer vestigingen aan te sluiten op MYPUP. Dat past in onze ambitie om in 2017 MYPUP op 100 à 150 locaties aan te bieden. En dan internationaliseren!”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan de haas - architectenbureau perree,

Betreft: Nieuwbouw Dierenartsenpraktijk
Adres: Drogeham, Landyk 4

Mevrouw/Mijnheer,

Heb uw Mypupkast gezien bij ABN AMRO Bank, Chasséveld1 te Breda
Wij zijn op zoek naar een transitokast tbv uitgifte medicijnen aan agrariërs(boeren).
Afmeting kast ca. 1.000 x 2.300 x 700mm (lxhxd)
Vakken en deuren in verschillende maten
Aan klantzijde deurtjes, aan achterzijde geen noodzaak (wel nummering zodat je weet in welk vak je medicijnen moet leggen
Klant kan via een eenmalige code zijn medicijnen ophalen.
Invoeren pincodes vanuit software vanuit bureaustoel
Vraag: Kan u hierin iets voor ons betekenen
Gaarne toezending documentatie

marijke Hollemans - Progress Software Europe BV

Graag ontvangen wij meer informatie over jullie service ivm eliminatie van onze receptie Diensten. Ik ben te bereiken op 010-2865789

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond