-

Na responsive design nu ook responsive magazines

Het Nederlandse Instant Magazine claimt ’s werelds eerste bedrijf te zijn met software voor responsive magazines. Dat zijn online tijdschriften die zowel op de desktop als de tablet of smartphone te lezen zijn. Met behulp van thema’s en paginasjablonen kun je zonder kennis van techniek of grafische vormgeving een online magazine klaar hebben in HTML5. Weekbladpers, Inholland, AZ, Schouten & Nelissen en Rabobank zijn enkele van de klanten. Een interview met oprichter Daan Reijnders.

Hoe is Instant Magazine ontstaan?
“Volledig uit eigen behoefte. Ik had een reclamebureau en we maakten magazines in Flash. Niet responsive of geschikt voor mobiel. En heel arbeidsintensief. Dus zocht ik een tool waarmee ik dat sneller zou kunnen doen. Die bleek niet te bestaan of het was er alleen voor de desktop. Een enkele keer tablet, maar dan weer alleen in landschapsmodus. Of het wordt een app. Maar dat is niet laagdrempelig voor de ontvanger, en je moet per apparaat weer een app gaan ontwikkelen en aanbieden in de App Store.

“Toen besloot ik halverwege 2012 het zelf te gaan ontwikkelen. Ik had namelijk mijn klant Rabobank beloofd het voor elkaar te krijgen. Met een team van vijf man hebben we de toepassing in zeven maanden ontwikkeld. Toen is in maart vorig jaar het eerste magazine gepubliceerd. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn reclamebureau te verkopen en volledig te focussen op Instant Magazine. Zowel op de vormgeving of implementatie als de technologie focussen is niet zuiver. Dan ben je concurrent van je eigen klanten.”

Kun je in het algemeen de problemen schetsen die je tegenkomt bij de weergave van magazines op mobiele apparaten?
“Ik ken nog geen goed hulpmiddel waarmee je op één plek content kunt invoeren en dat aan de front-end de vormgeving, content én interface laat aanpassen aan het apparaat dat wordt gebruikt. De problemen die wij zijn tegengekomen hebben voornamelijk te maken met de verschillende platformen en browsers. Internet Explorer 8 is zo compleet anders dan Android 2.3.3. Een sjabloon maken is niet meer dan een dag werk, maar in het verleden waren we gemiddeld vier dagen bezig met het programmeren van fallbacks en uitzonderingen per browser. Bij webontwerpers is responsive design al lang gemeengoed, maar qua magazines is er niets.”

“Veel bestaande online magazines die zijn gebaseerd op een PDF zijn helaas niet interactief en hebben niet de mogelijkheden die wij hebben. Wij kunnen de content zo positioneren dat het altijd leesbaar blijft zonder dat je moet gaan zoomen. PDF’s zijn vaak gemaakt op formaat 21 x 29,7 cm, en meestal ook nog in spread. Wij richten ons op beeldschermen met heel veel verschillende resoluties. Dat vergt gewoon een andere aanpak.”

Werkt responsive design met alle tablets en smartphones, of zijn er beperkingen?
“BlackBerry ondersteunen we niet. Internet Explorer vanaf versie 8. Dus op oudere versies van Internet Explorer is de beleving iets minder (bijvoorbeeld geen CSS3 animaties), maar het werkt prima. Voor IE hebben we fallbacks. Zo is het erg moeilijk om de scrollfunctionaliteiten van de browser zelf te gebruiken in combinatie met touch (aanraken). Het afhandelen van touch binnen IE en alle andere browsers is helaas nog totaal verschillend.”

Welke klanten hebben jullie nu?
“In eerste instantie reclame- en communicatiebureaus als Mediapartners, Moodfactory, Zuurstof, RAADHUIS en TMO, daarnaast uitgeverijen als Weekbladpers, Code Magazine en Rodi, maar ook grotere bedrijven als AZ, Schouten & Nelissen, Vacance Select, Rabobank, Rederij Doeksen en Judobond Nederland. Zij kunnen kiezen uit een aantal licenties. Bij Lite kun je een thema en maximaal zes pagina’s aanmaken, heb je keuze uit tien sjablonen en kun je niet je eigen domein koppelen. Bij Pro kun je alle thema’s en alle templates gebruiken. Je kunt je eigen domein koppelen en drie soorten magazines aanmaken. Bij Enterprise heb je recht op telefonische support, binnen vier uur wordt de supportvraag opgepakt en kun je een onbeperkt aantal klanten bedienen. Die laatste optie is meer voor bureaus.

Hoe sjabloongedreven is de oplossing? Gaan de magazines niet erg op elkaar lijken?
“De sfeer van een magazine wordt voornamelijk neergezet door de achtergrondbeelden. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk opties te geven binnen een sjabloon om onze klanten de mogelijkheid te geven iets unieks te maken. Waaronder binnenkort het maken van animaties en eigen iconen set.”

Online als voorkeurskanaal ligt nog moeilijk, bedrijven gaan er van uit dat klanten liever iets in hun handen wil hebben. Wat haalt ze over de streep?
“Met print is je bereik inderdaad groter. En veel mensen denken dat de houdbaarheid van papier langer is. In de statistieken zien we echter dat mensen vaak verrast zijn over het bereik. Als je een goeie database hebt met e-mail adressen, Facebook of Twitter volgers, dan is online goed in te zetten als voorkeurskanaal. Belangrijkste argumenten om over te stappen naar digitaal zijn duurzaamheid (geen papier meer), kosten, snelheid, meetbaarheid, rijkere content en directere conversie.”

Wat gaan jullie in de toekomst nog toevoegen?
“We hebben een flinke ontwikkelagenda. Een dezer dagen voegen we een nieuw thema toe, drie nieuwe templates. Je kunt straks URL invullen en dan ‘scrapen’ we alle huisstijl kleuren van je website. Deze komen automatisch in je kleurenkiezer. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een hybride app (waarin we ook push notificaties kunnen sturen), de integratie met RSS feeds voor nieuws en agenda, integratie met sociale media (Twitter, Facebook en Instagram foto’s), uitgebreidere animaties (op paginaniveau instelbaar), automatische koppeling aan Magento webwinkels (voor productfeeds), gepersonaliseerde magazines op basis van profiel en betaalmogelijkheden.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan van Bijnen

Leuk, weer een handige tool erbij voor uitgevers! Zo komen er ook een flink aantal voorbij op het Uitgeverscongres (o.a. SocialSensr, The Innovation Station, FreshTV). Nu nog genoeg publiek verleiden tot het lezen van digitale magazines!

Daan Vareens

Ik geloof dat de insteek moet zijn niet het publiek bewegen tot het lezen van een digitale magazine, maar dat deze een nieuwe dimensie moet zijn voor de lezer van het(bestaande magazine)digitale magazine, een ervaring die het fysieke magazine niet geeft! Lezers verleiden MET Speciale features die je alleen met het digitale exemplaar krijgt,Gemak, en vooral weten wat de lezer WEL en niet WILT zien!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond