-

Glass Shop Wall: nieuwe mogelijkheden voor je winkelruit

The Matrix in real life – zo omschrijft Wesley Weerdenburg zijn interactieve toepassingen op glas. In de nabije toekomst word je direct verwelkomd met een gratis kopje koffie van een lokale horeca-aangelegenheid wanneer je net een internationale reis hebt gemaakt. Hoe? De slimme technologie van de Glass Shop Wall herkent jou en weet precies wat je wilt.

In Spanje is het gebruikelijk voor winkeleigenaren om de zaak te sluiten wanneer ze met vakantie gaan – hoogseizoen of niet. In augustus 2011 liep Wesley door Gràcia, het drukste winkelgebied van Barcelona en zag dat toeristen geen aankoop konden doen in de gesloten winkeltjes. Hij zag de donkere winkelruiten en bedacht dat dit beter kan.

Hoe omschrijf je Glass Shop Wall in een tweet?

“Glass Shop Wall verandert glas in winstgevende, interactieve ramen.”

Heb je een unieke oplossing?

“Vorig jaar stond ik met een stand op de Web Summit in Dublin, de grootste technologiebeurs van de wereld. Ik heb er de longen uit mijn lijf gepraat, omdat er zoveel mensen interesse hadden in ons product. We waren de enige op de beurs die een oplossing hadden voor interactief glas. Ik praat nog steeds met mensen van over de hele wereld die interesse hebben. Ik denk zeker dat we uniek zijn. Het is een enorm uit de hand gelopen hobbyproject.”

Kun je uitleggen wat de Glass Shop Wall precies is?

“Het is een interactieve winkelruit – daarmee bedoel ik dat de ruit een connectie maakt met je telefoon, tablet of smartwatch, door gebruik te maken van het stads-wifi-netwerk, Bluetooth of near field communication. Daardoor herkent de technologie degene de passant en met die informatie kunnen we gepersonaliseerde marketing laten zien. De video op het glas wordt nu nog van onderen geprojecteerd, maar we werken aan een techniek waarmee het echt in het glas zit. Aan het eind van 2015 bieden we ook schermen aan waarin touch-screens in zitten.”

Waar kan ik jouw schermen tegenkomen?

“Volgende week opent de ‘store of the future’ in New Babylon, een hypermodern winkelcentrum naast Den Haag Centraal. Samen met ruim veertig partijen gebruiken we de nieuwste technologie om de winkel van de toekomst neer te zetten. Dit wordt tegelijkertijd mijn speeltuin waar ik klanten en media kan ontvangen. Daarnaast zijn we in vergevorderd gesprek met grote stations en stadscentra waar we onze ramen gaan inzetten.”

Welke innovaties kunnen we nog van jou verwachten?

“We hebben een lijst opgesteld met andere toepassingen die we kunnen ontwikkelen. Er staan veertienhonderd ideeën op die lijst, waarvan we er een aantal op korte termijn willen ontwikkelen. In vergaderruimtes van een kantoor kunnen we de vaak glazen muren interactief maken, zodat je er presentaties op kunt afspelen of ze kunt verduisteren wanneer je niet afgeleid wilt worden. We gaan een bijzondere voordeur maken die je deels transparant kunt maken, zodat je ziet wie er aanbelt. Daarnaast kijken we hoe we van toegevoegde waarde kunnen zijn in bijvoorbeeld ziekenhuizen.”

Hoe ziet je team eruit?

“We zijn met een klein team van vier – onze producten ontwikkelen we samen met een wereldwijde externe hardware-fabrikant produceren. Ikzelf ben het gezicht van Glass Shop Wall. Samen met het team doen we de marketing, aftersales en businessmodeling. Glass Shop Wall is begonnen als een hobbyproject naast mijn andere bedrijven. Ik verwacht dat het team het komende jaar flink gaat groeien als we onze producten over de hele wereld gaan aanbieden.”

Wat is het grootste obstakel dat je bent tegengekomen?

“Het duurde even voordat we een werkend prototype hadden dat ik kon meenemen naar beurzen of potentiële klanten. Het is heel lastig om iets te verkopen dat je niet kunt laten zien. Drie jaar geleden ben ik met de hardware-fabrikant gaan praten over de mogelijkheden van mijn idee. Na twee jaar hadden we het product helemaal af. Het is nu klaar om op grote schaal te worden geproduceerd.”

Welke tip zou je iedere startende ondernemer geven?

“Ga netwerken. Het is zo belangrijk om een groot netwerk te hebben. Daarin moet je niet geldbewust zijn, maar kijken wat je voor elkaar kunt betekenen. Het is ook een geweldig middel om je boodschap bij de juiste doelgroep over te brengen. Ik besteed meer dan de helft van mijn tijd aan netwerken. Op de Accenture Innovation Awards 2014 ontmoetten we veel samenwerkingspartijen met wie we nog steeds veel contact hebben, omdat we elkaar goed kunnen helpen.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is tot stand gekomen in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond