-

NL-ers over tech-succes in de VS: ‘minder ouwehoeren, sneller beslissen’

‘Minder ouwehoeren en sneller beslissingen maken’, dat is in het kort wat Nederlanders moeten doen om succesvoller te zijn in tech. Het gratis advies is van Dennis Goedegebuure die er al jaren werkzaam is – op dit moment voor Fanatics. Wat doen hij, Erwin Visser, Matthijs Hoekstra (beiden Microsoft) en Wouter Vink (Google) in Amerika en hoe kijken zij aan tegen de verschillen met Nederland?

De Nederlander laat zich beschrijven door zijn wereldwijde, globale, inzicht, vertelt Erwin Visser, manager ‘Enterprise & Public Sector audience marketing’ bij Microsoft. Na zijn werk als marketing director van Microsoft Nederland kon hij zelf in 2004 de oversteek maken naar de VS. Je moet vooral een stempel drukken. Je stem laten gelden en opstaan. “Dat wordt gewaardeerd.”

Dat de Nederlander wel een eigen manier heeft om met die vrijheid om te gaan, merkte ook Wouter Vink tijdens zijn werk voor Google. Nadat hij al jaren voor de Nederlandse tak van het bedrijf had gewerkt en Product Marketing Manager was voor de Benelux, maakte hij zes jaar geleden de overstap naar Californië.

“Eerder checkte ik uiteraard wel even met mijn managers in Londen of tekst en creative min of meer oké waren, maar buiten dat kon ik doen wat ik wilde. Wat ik al snel merkte bij mijn eerste campagne hier is dat ik niet in de gaten had wie ik allemaal om toestemming had moeten vragen.”

Dat de Nederlander past bij de Amerikaanse techindustrie is zeker. “Ik zit hier nu zes jaar en heb niet het gevoel onder te doen voor mensen van Stanford of Harvard. Ja, we kunnen wel wat leren, maar we hoeven ons er niet zo op te focussen.”

Meer over de ervaringen van Dennis Goedegebuure, Erwin Visser, Matthijs Hoekstra en Wouter Vink in onderstaande video. “Er zijn veel hottere bedrijven dan Google. Startups, waar het waarschijnlijk spannender is en op feestjes over wordt gepraat.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond