-

Nooit meer te laat komen op je afspraak met TimesUpp

Lucien Groenhuijzen was Managing Director bij TomTom. Nu is hij hard op weg om zijn app TimesUpp op de kaart te zetten. Het idee dateert van jaren terug, uit de tijd dat hij bij de marktleider op het gebied van navigatie- en kaartproducten bezig was met de ontwikkeling van verkeersinformatiediensten. Inmiddels heeft TimesUpp al meer dan 25.000 actieve gebruikers.

Lucien, hoe zou je TimesUpp in een tweet omschrijven?

“TimesUpp is een vertrekalarm dat je helpt om altijd op tijd te komen – waar je ook bent en wat je ook doet.”

Bestaat zoiets niet al?

“Inderdaad bestaan er vergelijkbare diensten voor smartphones. Ze waarschuwen je wanneer je moet vertrekken naar een afspraak om op tijd te komen. Wat ik mis bij zulke apps is transparantie. Hoe zijn ze tot die waarschuwing gekomen? De kracht van TimesUpp is dat het én een waarschuwing geeft, én gebruikers overzichtelijk de herkomst van het advies laat zien.”

Wat is daar dan de meerwaarde van?

“In mijn tijd bij TomTom merkte ik dat mensen echte gewoontedieren zijn. Als ze voor het eerst naar een onbekende bestemming reizen, plannen ze hun reis voor vertrek. De daaropvolgende keer kennen ze echter de route en vertrekken ze zonder voorbereiding. Vaak gaat dat goed en arriveren ze op tijd op hun bestemming, maar soms ook niet. Daar helpt TimesUpp. Op elk moment dat je de app opent, kun je zien wanneer je een vertrekalarm gaat ontvangen.”

Kun je uitleggen hoe dat werkt?

“Om je te voorzien van een goed advies vragen we eerst naar je frequente bestemmingen. De app scant je agenda op reisafspraken waaraan een locatie toegevoegd is. Hij kent de files, berekent de vertraging en waarschuwt je vervolgens via een pushbericht wanneer je moet vertrekken. In de berekening van het perfecte vertrekmoment houdt TimesUpp rekening met parkeertijd en het aantal vrije plaatsen in parkeergarages.”

Begrijp ik het goed dat TimesUpp alleen in de auto van pas komt?

“Ja. We hebben de app vooral ingericht voor automobilisten. We zijn nu zover dat we gebruikers kunnen adviseren om een afwijkende route of het openbaar vervoer te gebruiken. In dat laatste schuilt ons verdienmodel.”

Hoe zit dat precies?

“Een van onze ambities is om met TimesUpp files te verminderen. Sommige gebruikers kiezen ervoor om op basis van de informatie die wij ze over hun reis geven de spits te mijden door bijvoorbeeld met het ov te reizen of op een ander moment te vertrekken. Wij zien dat terug in onze big data, wat bijvoorbeeld interessant is voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu, een van onze financiers. We leveren de overheid geanonimiseerde en geconsolideerde rapportages aan en wij ontvangen een bedrag voor het aantal spitsmijdingen dat we realiseren: in de regio Rotterdam alleen al zo’n vijf- à zeshonderd per dag.”

Hoe verzamel je al die realtime-gegevens?

“Daarvoor werken we strategisch samen met TomTom. De verkeersinformatiediensten die ik daar destijds heb ontwikkeld, gebruiken we nu in TimesUpp. Door het uitgebreide netwerk van TomTom zijn we in staat om onze dienst op de lange termijn internationaal schaalbaar te maken. Voor nu ligt de focus nog op de perfectionering van TimesUpp in Nederland. Zo zijn we momenteel bezig een eigen systeem te bouwen dat adresgegevens in een agenda detecteert. Zulke software vormt de basis van TimesUpp, vandaar dat het team voor 80% uit softwareontwikkelaars bestaat.”

Heb je nog een interessante scoop?

“We zijn in gesprek met bedrijven die voor klanten op zoek zijn naar oplossingen voor mobiliteitsproblemen. Zij komen erachter dat zelfstandig een app ontwikkelen veel tijd kost, zij overwegen nu een partnership met ons aan te gaan. En we werken hard aan de internationale uitrol van TimesUpp: in het najaar brengen we een nieuwe release uit waarmee de app in heel Europa gebruikt kan worden. Andere continenten staan op de planning.”

Wat kun je vertellen over je nieuwe dienst: TimesUpp Sync?

“Het is een nieuwe dienst waarmee TimesUpp via de cloud communiceert met je TomTom. Nadat je een vertrekalarm hebt ontvangen, en je keuze voor de reis kenbaar hebt gemaakt wordt je bestemming direct naar de TomTom gestuurd zodat je gelijk weg kunt rijden nadat je bent ingestapt.”

Heb je nog een gouden tip voor startende ondernemers?

“Dat je goede keuzes moet maken en je op niet te veel dingen tegelijk moet richten. Ik merk dat veel ondernemers de focus op het ondernemerschap verliezen door het feit dat ze simpelweg te veel doen. Denk groot, maar blijf bescheiden.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond