-

‘Papier wordt meer en meer een bewuste, persoonlijke keuze’

Van pixels naar print. Verkoop magazines, boeken of muurdecoratie – rechtstreeks vanaf je eigen website. Peecho is gelanceerd in 2010 en de missie is nog steeds hetzelfde: printen makkelijk maken. En, de trend van de laatste tijd: het liefst één exemplaar. Productie vindt alleen plaats waar en wanneer nodig. “Dus dag stapels in het magazijn. Je drukt op de Peecho-printknop en klaar ben je.” Een interview met mede-oprichter Martijn Groot.

De carrière van Sander Nagtegaal en Martijn Groot begon bij Albumprinter: een online-aanbieder van fotoboeken. Later stelde Martijn voor hen een team samen dat Albelli ontwikkelde, het consumentenmerk van Albumprinter. Sander en Martijn dachten nog groter en richtten Peecho op.

Peecho heeft in de begintijd een enorme groei doorgemaakt. Hoe staat het daar nu mee?
“Het lijkt erop dat we met Peecho voor het derde jaar op rij afstevenen op een omzetgroei van meer dan 150 procent. De fundamenten zijn er: het platform is stabiel en we hebben nu een aantal grote printpartners in Europa en de VS. In 2015 verwacht ik daarom een progressieve groei voor Peecho.”

Hoe heb je dit resultaat behaald?
“Met interessante showcases, een verbeterde website, de juiste partners – CEWE, RR Donnelley – en door de focus te behouden. Die ligt bij Peecho op uitgevers en applicatie-ontwikkelaars. We luisteren intensief naar ze, en blijven kritisch. Het helpt onszelf te vernieuwen en verbeteren.”

Dit jaar alleen al nemen drie digitale krantenconcepten deel. Denk je dat papier een luxe-artikel wordt of is het dood?
“Massaprint is op z’n retour, dat is niets nieuws, en precies waar Peecho op inspeelt. Papier wordt meer en meer een bewuste, persoonlijke keuze, of zo je wilt een luxe-artikel. Ruwweg bestelt vier van de vijf mensen bij ons één exemplaar van een item. Productie vindt enkel plaats waar en wanneer nodig. Ik zie dat als verschuiving van de interesse van massa naar niches. Peecho wil de grootste partij ter wereld worden die digitale gegevens omzet in fysieke uitingen, met respect voor de planeet.”

Je bedient klanten als Rijksmuseum, Deloitte en Walt Disney. Hoe heb je ze binnengehaald?
“Via ons eigen netwerk en onze investeerders. Bij iedere potentiële klant, klein of groot, geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is. Je wordt als start-up al snel aardig gevonden, maar je moet je nog wel bewijzen. Je moet een probleem oplossen voor een ander. Dan pas wordt het voor hem interessant en kan een samenwerking ontstaan. Peecho heeft momenteel een hoge Google Page Rank, waardoor partijen in toenemende mate bij ons terechtkomen.”

In een interview uit 2013 zei je: ‘Het is onze missie om de meest gebruikte methode te worden om van iets digitaals iets tastbaars te maken.’ In hoeverre is deze missie behaald?
“Het is geweldig om te zien dat al meer dan 4000 websites en applicaties onze service hebben gevonden, maar het is te vroeg om te zeggen dat onze missie is behaald. We hebben we inmiddels concurrenten in de VS, dus er is werk aan de winkel.”

Sleutel je nog aan het concept?
“De essentie van Peecho is en blijft dat we printen eenvoudig willen maken, door leken toegang te bieden tot professionele printers. We zitten bovenop de long tail ofwel de mensen die gaan voor één exemplaar, op digitalisering en op personalisering. De grootste verandering waarop we inspelen, is dat voorheen eerst werd geprint, dat werd vervolgens al dan niet gedigitaliseerd. Het tegenovergestelde gebeurt vandaag de dag steeds vaker. ”

Heb jij de ambitie om internationaal verder uit te breiden?
“Zeker. We zijn actief in heel Europa en hebben het afgelopen jaar de eerste stappen gemaakt in de VS. Ook in Zuid-Amerika en Azië liggen kansen, maar voorlopig breiden we uit op bekend terrein, met bestaande partners. De eerste klanten in de VS, zijn momenteel goed voor 25 procent van de omzet, wat de potentie van deze markt weergeeft.”

Wat heeft deelname aan innovatieve competities Peecho opgeleverd?
“Participeren aan competities als de Accenture Innovation Awards leveren naamsbekendheid bij klanten en investeerders op. Ook helpt het bij het verbeteren van je pitch en het op scherp zetten van de visie en missie. Hiernaast geeft meer dan 15 procent van onze gebruikers aan dat ze ons kennen uit de pers. Ook dat is in mijn beleving, onder andere voortgekomen uit onze deelname aan innovatiewedstrijden.”

* ) Peecho is voormalig deelnemer van de Accenture Innovation Awards – het innovatie evenement van het jaar – dat dit keer plaatsvindt op 14 november.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond