-

Razendsnelle nieuwsmonitor geeft financiële sector informatievoorsprong

Owlin: continu, realtime geïnformeerd worden over nieuws dat voor jou relevant is, en waarop je snel kunt reageren. Echt een concept voor de mediawereld dus, zou je denken, maar dat is een misvatting. “Het is de financiële sector waarop we ons richten. Bij uitstek een branche waar je kunt handelen als je bepaalde informatie eerder tot je beschikking hebt”, zegt Bob Koster.

Owlins zoekmachines bezoeken 24 uur per dag miljoenen bronnen wereldwijd en houden abonnees live op de hoogte. Owlin scant veel ‘primaire’ nieuwsbronnen zoals overheidswebsites, corporate websites, blogs en forums. In de praktijk blijken abonnees van Owlin telkens weer een informatievoorsprong te hebben op die van klassieke nieuwsdiensten. Zij verwerken de bronnen eerst tot een artikel – en dat kost nu eenmaal tijd. Naast het nieuws laat Owlin zien hoeveel ‘buzz’ er is over onderwerpen in het wereldnieuws, in verschillende talen.

Een hecht team van twaalf man zit achter Owlin, tien ontwikkelaars en twee heren die verantwoordelijk zijn voor de commercie: Bob Koster en Sjoerd Leemhuis. Beiden hebben een achtergrond in het bankwezen. Ik sprak ze over hun ambitie en over Owlin. 

Kun je wat meer vertellen over je studie en carrière?

Sjoerd: “Ik heb eerst de studie Bedrijfskunde gedaan, waarna ik bij Ormit begon. Voor hen heb ik projecten uitgevoerd op het gebied van management en consultancy. Daarna ben ik voor mezelf begonnen!” Bob: “Ik heb rechten gestudeerd, heb stage gelopen bij Fortis en daar blijven plakken. Ik werkte drie jaar vanuit Londen toen ik met Sjoerd in gesprek raakte over Owlin. Ik was erg onder de indruk van het concept, zag veel potentie en besloot aan boord te stappen.”

Omschrijf Owlin in een tweet.

Sjoerd: “Al is het nieuws nog zo snel, #Owlin achterhaalt het wel!”

Wanneer was het eureka-moment voor Owlin?

Sjoerd: “Het is moeilijk om één moment te definiëren. We ontwikkelen namelijk continu technologisch door, waarbij we elke maand eureka-momenten hebben. Zo voegen we gemiddeld tussen de 10.000 en 15.000 bronnen per dag toe en proberen we elke een à twee maanden een nieuwe taal toe te voegen.” Bob: “Wat een cruciaal moment is geweest, is de Death Valley: de vraag of je bedrijf het gaat redden. Bij Owlin begon persoon A met een techniek om te dataminen, waarna persoon B gegevens in een database zette en analyseerde. Als laatste kwam persoon C in beeld, om het geheel te verpakken als een product. Deze opbouw heeft z’n vruchten afgeworpen, want we bestaan nog steeds!”

Op de website van YoungStartup staat dat het doel van Owlin is om eind 2014 meer dan honderd betalende gebruikers te hebben. Wat is de status?

Bob: “Op dit moment hebben we meer dan 30 betalende klanten, elk met meerdere gebruikers, dus we komen al in de buurt van ons doel. Los van de hoeveelheid betalende gebruikers, is het belangrijk dat we dit jaar break-even draaien. Nu dat is gelukt gaan we ons richten op verdere internationale expansie. Momenteel zijn we al ‘live’ in meerdere landen, denk hierbij aan Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, de UK en de VS.” Sjoerd: “In 2015 willen wij onze footprint in het buitenland verstevigen.”

Wie behoort tot de doelgroep van Owlin?

Sjoerd: “De financiële sector: traders, brokers, risk managers, regulators en analisten. Onze analyse-visualisaties worden veel in de consultancywereld gebruikt, en de laatste tijd krijgen we veel verzoeken uit de mediawereld. We bekijken onze kansen, zonder de focus te verliezen.”

Hoe schaalbaar is Owlin?

Bob: “Scalability is een van onze belangrijkste focuspunten, naast de andere S’en: scope, speed en stability. De schaalbaarheid hangt af van het aantal landen waarin we salesteams kunnen opzetten. We breiden het liefst uit naar steden waar de financiële sector goed wordt vertegenwoordigd, zoals Londen, Genève en New York.”

Hoe tevreden ben je over de samenstelling van je team?

Sjoerd: “De gezamenlijke kennis zorgt voor de meerwaarde van Owlin. Zo hebben we teamleden met een link naar Stanford University, The University of Edinburgh en Reykjavík University. Momenteel geef ik het team een 9. Het is nog geen 10. We zoeken nog mensen die met ons mee willen groeien.”

Welke drie eigenschappen vinden jullie dat een ondernemer moet hebben?

Sjoerd: “Passie, doorzettingsvermogen, besef van wat jouw kracht is en wat je beter kunt uitbesteden.” Bob: “Met een 9-tot-5-mentaliteit ga je het niet redden. Een verantwoordelijkheidsgevoel is essentieel, maar passie is nog essentiëler.

Wat heeft deelname aan de Accenture Innovation Awards jullie opgeleverd?

Sjoerd: “We behoorden tot de finalisten, waardoor we nog zichtbaarder werden en veel felicitaties van klanten hebben ontvangen. Deelname aan initiatieven als de Accenture Innovation Awards zorgt voor een soort approval uit de corporate-wereld. Bob: “Tijdens het evenement hebben we met veel bezoekers gesproken, wat ook weer heeft bijgedragen aan de naamsbekendheid van Owlin.”

Owlin deed mee aan de Accenture Innovation Awards van 2014 en schopte het tot de finale. Bekijk alle winnaars en een terugblik op 14 november.

*) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega’s Karmen Dijkstra en Robin Verhagen, van het Innovation Awards team.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond