-

Robird: robotvogelverschrikker verovert het luchtruim

Het is het snelste dier ter wereld, dat een maximumsnelheid van 389 km/u haalt. Hij komt voor over de hele wereld, van de toendra tot in de tropen. Nu is de slechtvalk als robot verkrijgbaar, wat een heel nieuw perspectief biedt in birdcontrol. Nico Nijenhuis, CEO van Clear Flight Solutions vertelt over Robirds, dat vorige week een investering van 1,6 miljoen euro binnenhaalde.

Hoe omschrijf je Robird in een tweet?

“Robird is de unieke robotroofvogel om effectief vogels te verjagen.”

Zijn er al soortgelijke producten op de markt?

“Naar robotvogels wordt veel onderzoek gedaan, maar dat is vaak puur wetenschappelijk en gaat vaak om bijvoorbeeld insecten of kolibries. Niemand zet ze zo praktisch en full-size in als wij doen. Robird is een product op ware grootte dat dagelijks inzetbaar is, en volledig gebaseerd op de natuur. Dat zie je nergens anders.” 

Hoe is het idee voor Robird ontstaan?

”Het is het gevolg van het afstudeerproject van mijn master. In het eerste gesprek met mijn professor suggereerde hij om een vroeg prototype van de vogels te verbeteren. Ik zag meteen heel veel mogelijkheden, naast birdcontrol rees bijvoorbeeld het idee om een meeuw te maken waarmee je kunt observeren hoe vogels in een zwerm vliegen. Daar is maar heel weinig over bekend en zou echt een toevoeging zijn aan de huidige biologische kennis .”

Hoe schaalbaar is de Robird?

“Heel schaalbaar, we kunnen vogels ontwikkelen ter voorkoming van afvalverspreiding of om defensie te ondersteunen bij het verkennen van vijandig gebied . We richten ons in als servicebedrijf: we zijn ontwikkelaar, producent en eindgebruiker. Voor Robird zetten we eenheden op die volledige birdcontrol-diensten leveren en dat is internationaal heel goed uit te rollen. Vogelproblemen doen zich voor in vele vormen, van de luchtvaart tot het verspreiden van afval of de landbouw.”

Wat is de status van Robird? En wie wil je vooral bedienen?

“We hebben Robird getest en het concept bewezen bij een grote afvalverwerker in Twente, gezien dat een minder risicovolle omgeving is. Nu nog de laatste hobbels in de wet- en regelgeving. We zijn druk in gesprek met een aantal Europese luchthavens. Het ziet ernaar uit dat we daar nog dit jaar de effectiviteit van Robird testen, en de mogelijkheden verkennen om onze robotvogel te integreren in hun organisatie.”

Kun je met Robird de duivenplaag in Amsterdam oplossen?

“Dat zou in principe goed kunnen. Maar hier loop je tegen de wet aan. Momenteel mogen alleen hulpdiensten dergelijke robotica rond laten vliegen in stedelijk gebied. Ik verwacht dat dit niet verandert op korte termijn, hoeveel overlast duiven ook veroorzaken.” 

Denk je dat de Robird in de toekomst volledig autonoom kan vliegen?

“Absoluut. Nu worden de vogels nog op afstand bestuurd, maar we willen verder automatiseren. Zoals een vogelradar die vogels detecteert. Als we erin slagen de informatie van de radar naar Robird te sturen, kan hij zelf zijn pad bepalen en de vogels wegjagen. En als we hem weten te voorzien van visuele middelen zoals 3D-visie, kan hij afstanden inschatten en helemaal zelf op jacht gaan.” 

Wat ga je doen met de investering van 1,6 miljoen?

“Allereerst: het team uitbreiden. Momenteel zijn we met zijn achten: twee ‘piloten’, een mechanica-man, een mechatronica-man, een technisch projectmanager, een designer en een commercieel projectmanager. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de aerodynamica en het hele bedrijf. In de nabije toekomst willen we het team in ieder geval uitbreiden met vier goede piloten, een softwareontwikkelaar en projectontwikkelaars en onderhoudsmensen. Zo blijven we werken aan doorontwikkeling. De investering geeft bovendien de financiële slagkracht om onafhankelijke partijen aan ons te binden om de effecten van Robird te meten.” 

Wat is het grootste obstakel bij de ontwikkeling van de Robird?

“Dat is toch echt de wet- en regelgeving. Ik vind dat die zeker in Nederland vaak een zekere basis van proportionaliteit mist. We bezien nu hoe we daar op een realistische manier mee om kunnen gaan, zonder dat we daarbij gaan achterlopen op andere Europese landen, waar de regelgeving aanzienlijk minder streng is.” 

Wat zijn jouw drie tips voor succesvol ondernemerschap?

“Het is vooral belangrijk om te weten wat je niet kunt, en dat moet je dan ook laten voor wat het is. Daar wordt je alleen maar ongelukkig van. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat je een visie hebt en die niet zomaar loslaat. Een beetje brutaal zijn mag best. En tot slot: geef nooit op! Als jij stopt met geloven in jezelf kun je beter stoppen met ondernemen.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond