-

Social Conference: ‘Sociale media zullen weer sociaal worden’

Conversatie staat centraal bij Conscious Hotels, de organisatie achter het Conversation Hotel. Een authentieke, persoonlijke en humoristische manier van communiceren zorgt ervoor dat gasten terug blijven komen en potentiële werknemers Conscious Hotels weten te vinden. Wat hard nodig is voor de uitbreiding met twee nieuwe hotels in 2017. Astrid Pots zal het een en ander uit de doeken doen op The Social Conference in Amsterdam.

Kun je iets zeggen over jullie filosofie? De nadruk ligt op duurzaamheid, maar wat merken jullie gasten daarvan?

“Conscious Hotels zijn eco-design hotels die écht contact maken. Duurzaamheid wordt bij ons in alles toegepast en daarbij geloven we in gastvrijheid en niet in een belerend vingertje. We proberen onze gasten te laten zien dat duurzaamheid aantrekkelijk, gezond en hip is. Gasten worden op humoristische wijze, aan de hand van grappige teksten in de kamers en openbare ruimtes, gewezen op duurzame aspecten. Zoals waterbesparende kranen, eco linnen, gerecyclede meubels en 100 procent biologische hapjes en drankjes. Van een heleboel dingen die wij achter de schermen doen zullen gasten niet echt iets merken (zoals windenergie, afvalscheiding, schoonmaken zonder chemicaliën) maar we doen het toch.”

Jullie kiezen voor ‘open communicatie’, wanneer begon sociale media daarin een rol te spelen?

“Eigenlijk al vanaf onze oprichting in 2009. Communicatie hebben wij bij Conscious Hotels als unique selling proposition verheven; het is daarmee een doel op zich. Bovendien heeft branche gerelateerde sociale media (TripAdvisor, Booking.com) een cruciale impact op het succes van de bedrijfsvoering van elk hotel.

“Vanaf 2010 zie je dat naast de hotelsites de reguliere sociale media ook een belangrijke rol krijgt bij opbouwen van het imago van Conscious Hotels en het engagen van ons publiek. Storytelling doen we natuurlijk al jaren, maar we zijn steeds meer een Conversation Hotel geworden. Daarmee bedoelen we dat communicatie nu twee richtingen op gaat, de zender is ontvanger en andersom. Wij vertellen niet alleen maar ons verhaal , maar betrekken onze doelgroep bij alles wat we doen.”

Welke platforms zetten jullie zoal in, en wat werkt het beste?

“We maken gebruik van mainstream grote platforms (Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram), aangevuld met beoordelingen op reissites (TripAdvisor, Booking.com). Qua interactie werken Facebook en Twitter voor ons het beste. We hebben bijvoorbeeld ook een vaste Photobooth in ons hotel waar mensen selfies mee kunnen maken om ze vervolgens op Facebook of Twitter te plaatsen. Op het gebied van recruitment focussen we op LinkedIn. We reageren altijd met een leuk berichtje op foto’s. Op TripAdvisor en Booking.com reageren we op reviews op een ontspannen, authentieke manier.”

Het lijkt me moeilijk om klanten, die wellicht maar eens per jaar boeken, toch ‘engaged’ te houden. Wat moet dan de boodschap zijn?

“Je moet er vooral voor zorgen dat je berichten niet alleen relevant zijn voor gasten tijdens hun verblijf. Op maandagen plaatsen we een #GoodnewsMonday bericht op Facebook; een bericht over duurzaamheid, wat een feelgood gevoel moet geven. Niet een bericht dat met een belerend vingertje waaiert. Dit betrekt mensen bij het Conscious merk, en niet alleen als ze bij ons overnachten.”

Welke trends in sociale media worden belangrijk?

“Sociale media zullen weer sociaal worden. Het gaat niet zozeer om boekingen of aankopen, maar juist om echte interactie met de doelgroep. Luisteren, antwoorden, persoonlijk en authentiek. Je leert je publiek echt kennen en zij jou.”

The Social Conference vindt komende dinsdag 22 maart plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten zijn hier te koop.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond