-

Swipend solliciteren met OTSO, de datingapp voor je droombaan

Geen sollicitatiebrieven of afwijzingen meer, de eerste match maak je met OTSO. De app van Bart Naber (24) bevat het aanbod van Nederlandse werkgevers waar je als werkzoekende doorheen swipet. “De gebruiksmethode kun je vergelijken met Tinder.”

OTSO heeft inmiddels een plek in de top 5 van het thema The Internet of Me van de Accenture Innovation Awards 2015 bemachtigd. Bart maakte te midden van alle voorbereidingen van het grote event tijd voor een interview vrij. Wat maakt het concept bijzonder?

Bart, kun je OTSO beschrijven in een tweet?

“OTSO biedt een nieuwe manier van solliciteren: met een simpele swipe kun je zó jouw droombaan vinden.”

Wat is er nieuw aan?

“Als werkzoekende voer je je elevator pitch, je voorkeuren en je cv of LinkedIn-profiel in. Bedrijven voeren van hun kant de vacature en informatie over het bedrijf in. De gebruiksmethode kun je vergelijken met Tinder. Als werkzoekende wijs je een vacature af met een swipe naar links en je accepteert met rechts. Datzelfde geldt voor werkgevers die een sollicitatie van een kandidaat voor zich hebben. Als beide partijen elkaar interessant vinden en naar rechts swipen, is er een match en kunnen ze met elkaar in overleg.”

Om wat voor soort werkgevers gaat het hier?

“Essent, Fujifilm, Rabobank en De Koninklijke BAM zijn al aangesloten bij de app. Ook samenwerking met bedrijven binnen het mkb is waardevol voor zowel hen als ons. OTSO biedt een makkelijke en snelle manier voor het vinden van de juiste kandidaat voor een functie, ongeacht welke functie dit is. In principe is ieder bedrijf, zolang het respectabele en ethisch verantwoorde activiteiten verricht, van harte welkom om via OTSO vacatures aan te bieden.”

Hoe melden bedrijven zich hiervoor aan?

“Meestal worden we benaderd, soms stappen we zelf op ze af. Organisaties kunnen zich heel gemakkelijk aanmelden op de website. Ze betalen een paar tientjes per vacatureplaatsing, dit is het verdienmodel van OTSO. Voor werkzoekenden is het gebruik van de app en solliciteren volledig gratis.”

Wat was het moment waarop er boven jouw hoofd een lampje ging branden?

“Ik liep vorig jaar stage bij een werving- en selectiebureau. Daar kwam ik erachter dat het ongelooflijk veel tijd en geld kost om de juiste persoon aan de juiste baan te koppelen. ‘Dat moet veel sneller en efficiënter kunnen’, dacht ik. Dating-app Tinder was toen zo populair, dat het mij logisch in de oren klonk die manier van matchen te koppelen aan recruitment. Met dit idee ben ik toen een businessplan gaan schrijven en vervolgens ben ik op zoek gegaan naar investeerders.”

Waar verwijst de naam OTSO naar?

“Voorafgaand aan de ontwikkeling van de app hebben we veel onderzoek gedaan naar gedrag en voorkeuren van zowel werkzoekenden als werkaanbieders. Zo kwamen we erachter dat recruiters gemiddeld 8,8 seconden naar een cv kijken. In de Filipijnse taal Tagalog betekent otso ‘acht’, vandaar de naam. In het logo is een wolvenhoofd verwerkt, wat verwijst naar het Baskische otso: wolf. Wolven zijn altijd bezig nieuw terrein te verkennen, net als werkzoekenden op OTSO.”

Bevalt het ondernemerschap jou?

“Ik zat in het laatste jaar van mijn opleiding commerciële economie, toen ik begon met de ontwikkeling van OTSO. Uiteindelijk ben ik vroegtijdig gestopt met mijn studie, zodat ik me volledig op OTSO kan richten. Ik heb hier nog geen moment spijt van gehad. Het concept is zeer positief ontvangen bij zowel bedrijven als werkzoekenden en we blijven uitbreiden en groeien.”

Hoe ben je begonnen met de uitwerking van je idee?

“Ik ben op zoek gegaan naar investeerders en meteen met de uitwerking van de app aan de slag gegaan. Mijn vriendin is designer en samen met haar heb ik de app ontworpen. De vele aanmeldingen van zowel bedrijven als werkzoekenden hebben we te danken aan onze intensieve promotieactiviteiten. We hebben campagnes gelanceerd op social media, een special op NOS gehad en er zijn artikelen over OTSO gepubliceerd in magazines zoals Elsevier en Hello Zuidas.”

Wat zou je andere startende ondernemers adviseren?

“Zorg dat je de juiste mensen om je heen verzamelt, iedereen waarmee je samenwerkt moet waarde kunnen toevoegen aan de onderneming. Bedenk goed hoe je je wilt onderscheiden van de rest en blijf dicht bij jezelf. Filosofeer je niet stuk op de uitwerking van je product, maar visualiseer je idee zo snel mogelijk.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

*) OTSO behoort tot de vijf beste innovaties binnen het innovatiethema The Internet of Me. Op vrijdag 30 oktober is de prijsuitreiking van de Accenture Innovation Awards 2015, in DeFabrique in Utrecht.

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sascha

Vet. Eindelijk eens een echte innovatie in sollicitatieland! Goed bedacht!

Paul

Erg goed idee en knap dat zo’n jonge gast zo snel een aantal grote partijen aan zich weet te binden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond