-

Tabster: afrekenen met een zwaai naar de barman

Betaalgemak voor horecabezoekers, zekerheid en klanten voor uitbaters. Met Tabster open, deel en betaal je per app ‘de schade’, die gekoppeld is aan je bankgegevens. Volgend jaar moet heel Amsterdam aan de Tabster zijn. “Onze app gaat betaalgedoe wegnemen. Over vijf jaar is dat misschien al wel voltooid verleden tijd”, zegt Sjoerd Rothweiler, die met Frans van Hoogstraten het Uber-achtige concept in het leven riep.

Een ruime maand geleden zagen we ze hier op Emerce al langskomen: Tabster is ING Starter van de maand november. Om Tabster te gebruiken, downloaden klanten de app, die ze koppelt aan het kassasysteem van de eigenaar. Het enige wat hij hoeft te doen, is een kleine kastje aan zijn kassa hangen.

Sjoerd, wat is Tabster in een tweet?

“Tabster is de nieuwe manier van betalen in de horeca.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“Frans en ik dronken wel eens een biertje. Hij is een techneut met een technisch-natuurkundige achtergrond en ik ben commercieel aangelegd. We vroegen ons af wat zovelen zich afvragen wanneer zij in de kroeg zitten: waarom is er voor het gedoe rondom de kostenverdeling en afrekening nog geen oplossing? Frans opperde dat we in de kassasystemen zouden moeten kunnen komen, zodat alles wat barmedewerkers intoetsen op je telefoon terechtkomt. Dat bleek de juiste richting.”

En toen?

“De volgende stap was de organisatie van de betalingen. De lastigheid is dat je van tevoren niet weet wat het eindbedrag is. Ook in de kroeg zou je gebruik kunnen maken van een digitale machtiging en hiermee per telefoon afrekenen, net zoals Uber doet. Gebruikers voeren één keer hun bankgegevens in. Zodra ze aan het eind van de avond naar huis gaan, wordt de rekening automatisch verdeeld, druk je op akkoord en wordt het verdeelde bedrag van ieders rekening afgeschreven.”

Hoe lang is dit geleden?

“We waren eerst in de avonduren aan de slag om het idee verder uit te werken. Ikzelf zat bij ING en Frans werkte in de IT.” Eind 2014 hebben wij beide onze baan opgezegd om hier fulltime mee bezig te zijn.

Wat is Tabsters hoogtepunt van 2015?

“Ons partnership met Eijsink Afrekensystemen per 1 september, de nummer één in de horeca. Ze hebben in ons geïnvesteerd en nu hebben we toegang tot een groot gedeelte van de horeca die we zoeken. Wat hielp is de interface die wij hebben bedacht om in alle kassasystemen te kunnen.”

Hoe gaat dat in z’n werk?

“Nederland kent veel verschillende kassasystemen die allemaal ‘stabiliteit’ beloven. Dat is geen goede basis om mensen met andere ideeën toe te laten. Wat Tabster doet, heeft geen invloed op de stabiliteit. We halen alleen gegevens uit het kassasysteem op een nog niet eerder vertoonde manier. Er bestaan tot dusver geen andere partijen die informatie vanuit het systeem rechtstreeks naar een telefoon sturen waar een transactie vervolgens ook nog eens kan worden afgehandeld via IBAN.”

Maar hoe garandeer je dan de veiligheid van de Tabster-transacties?

“Betaaldata worden niet opgeslagen. De geanonimiseerde gegevens die we wel opslaan, zitten veilig opgeborgen in systemen die uitermate veilig ingericht zijn in een private cloud bij Amazon. Bovendien zijn al die opgeslagen gegevens versleuteld. De betaalstromen worden geregeld door een derde partij.  “We zitten in de Innovation Studio van ING samen met Payconiq die mobiele betalingen mogelijk maken via moderne API-technologie. Via een machtiging kan je direct in de app betalen.”

Hoe gaan jullie de groei doorzetten?

“Begin 2016 zijn er vijftig horecazaken die Tabster gebruiken. In het komende jaar willen wij de tweehonderdste zaak aansluiten, een café of restaurant. In juli willen we op 10.000 transacties per maand zitten. We willen heel Amsterdam aan Tabster krijgen. Voorlopig breiden we buurt voor buurt uit, en vervolgens stad voor stad. Essentieel is het om eerst de horeca aangesloten te krijgen. Anders volgt geen enkele consument. Het partnership met Eijsink ontsluit een groot netwerk. Daarnaast is onze volgende investeringsronde onlangs van start gegaan op Leapfunder.”

Hoe denk je de consument te bereiken?

“We zien heel veel enthousiaste mensen die over het gemak van Tabster tweeten en facebooken. Die media willen we in gaan zetten voor onze marketingcampagne. Over twee jaar hopen we de grens over te gaan. Maar eerst Nederland.”

En hoe zit het met het verdienmodel?

“Voorlopig is Tabster voor zowel de consument als de café- of restauranthouder gratis.”

Wat zijn de resultaten tot nu toe? Wat krijg je terug van gebruikers?

“’Eindelijk’, is wat we vaak horen van bezoekers. De uitbaters zijn ook enthousiast. Zij zijn de betaalafhandeling kwijt. Hierdoor hebben zij meer tijd om een extra biertje te tappen of een praatje te maken. En ze zijn een stuk zekerder van de betaling. Het gebruik van Tabster zorgt bovendien voor een hogere omzet. Uit eigen onderzoek blijkt dat er 3 tot 10% meer wordt gedronken als er op rekening kan worden besteld. Kortom: een hogere efficiency, meer zekerheid en een hogere omzet.”

Jullie zijn niet de enige spelers op de markt met een app als deze. Wat is bijvoorbeeld het verschil met Bunq?

“Bunq is vooral een bank, een concurrent van ING en ABN. Bunq legt de focus op het delen van rekeningen met een Whatsapp-achtige manier van betalen. Zoals je een berichtje stuurt, kun je ook geld naar elkaar overmaken. Bij Tabster is er sprake van check-in, check-out. Wij verdelen de rekening automatisch voor je en je telefoon kan in je zak blijven. Je hoeft dus niet meer naar de bar om te betalen en je hoeft geen geld meer naar elkaar over te maken.”

*)  Tabster was één van de 140 aanmeldingen voor de Accenture Innovation Awards 2015 binnen het innovatiethema Personalized Shopping and Paying. Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen alle tien de thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat opwww.innovation-awards.nl.

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef ik in samenwerking met mijn collega Lotte Bijl.

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk

Personeel zal minder blij zijn, die kunnen zwaaien naar hun fooi!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond