-

‘Taxi delen?’

Het nieuwe wapen van de taxiwereld in de strijd tegen Uber: taxideelapp Yeller. Bij Taxicentrale Amsterdam en binnenkort ook in Rotterdam kun je een taxi delen met iemand die op hetzelfde moment dezelfde kant op moet.

Heb je wel eens geprobeerd een taxi te bestellen op oudejaarsavond? Niet te doen, ondervond Matt Stolwijk aan den rillende lijve. Gelukkig kwam hij iemand tegen die ook naar IJburg ging en al wel een taxi had besteld. ‘Waarom is daar nog geen app voor?’, dacht hij. Stolwijk legde het idee voor aan zijn oud-collega Willem Guensberg. Die was meteen enthousiast en ontwikkelde met zijn developers van Peakfijn in een klein jaar de bèta-versie. Een half jaar laten vonden ze hun eerste grote klant in TCA.

Willem, leg Yeller eens uit in een tweet.

’Yeller is een platform om je taxi mee te delen.’ Zo simpel is het.”

Hoe werkt het precies?

“In de app geef je aan welke route je moet afleggen en wanneer je dat wilt doen. Als jouw route en tijd overlapt met die van iemand anders, kun je chatten en bepalen of je samen wilt reizen. Vanuit de app kun je direct een taxi bestellen. Het is dus goedkoper voor de inzittenden, omdat ze de rekening delen. Daarnaast is het veiliger en gezelliger.

“Sommige mensen vinden het eng om in hun eentje in een taxi te zitten. Met Yeller kun je kiezen met wie je meerijdt. Tot slot ben je milieubewust bezig, omdat je de wereld een taxiritje spaart. Eigenlijk zitten er geen nadelen aan dit concept. Hooguit dat je ietsje langer doet over de rit, omdat je iemand moet ophalen en wegbrengen.”

En wat is het voordeel voor een taxibedrijf? Ze krijgen hierdoor toch minder ritten?

“Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn, integendeel. De reguliere taxigebruiker rijdt in zijn eentje uit comfort. Met Yeller boort een taxibedrijf een nieuwe doelgroep aan: de mensen die een taxirit normaal gesproken te duur vinden. Veel van onze gebruikers zijn net bij een concert of festival geweest. Er komen dan veel mensen tegelijkertijd naar buiten en die willen allemaal dezelfde kant op. Heel logisch om dan een taxi te delen. We krijgen via onze website veel aanvragen binnen van taxibedrijven die willen meedoen.”

Hoe weten mensen van het bestaan van Yeller?

“De marketing laten we grotendeels doen door de taxibedrijven, en wij helpen hen daarbij. Die mix bestaat uit verschillende delen. Ten eerste wordt de chauffeurs uitgelegd waarom Yeller een toevoeging is voor de taxi-industrie. In de taxi worden bijvoorbeeld flyers uitgedeeld aan de inzittenden. Sommige taxi’s zijn ook uitgerust met een CabTab: een tablet waarop informatie is te vinden voor de inzittende. Daarop kan ook onze app staan.”

Wat is het verdienmodel?

“Het taxibedrijf betaalt per rit die ze via Yeller krijgen. Een paar euro voor een korte rit, en wat meer voor een rit naar bijvoorbeeld een andere stad.”

Is de app al uitontwikkeld?

“Nee, er zitten nog veel nieuwe ontwikkelingen aan te komen. Op dit moment kun je een taxi met twee partijen delen – in de toekomst met meer. We maken nu ook een Android-app en we maken de service binnenkort ook via de website beschikbaar. Ook bouwen we ook een review-mogelijkheid in. Zo kun je je mede-inzittende reviewen als het een leuke partner is, of je kunt de chauffeur reviewen. Zo kun je zien welke taxibedrijven het vriendelijkst en veiligst zijn. Tot slot kun je in de toekomst met de app betalen.”

Hoe schaalbaar is het concept?

“Amsterdam is op dit moment onze proeftuin. Nu zijn we alles nog aan het optimaliseren. Zodra we in Rotterdam en de belangrijkste Nederlandse steden live zijn, verwachten we echt veel tractie te krijgen. Eigenlijk is het een kip-en-eiverhaal. Hoe meer gebruikers we hebben, hoe beter onze dienst wordt. Maar de app is zo gebouwd dat we in principe binnen een week in elk willekeurig land een volwaardige service kunnen aanbieden, ook al zijn we daar nooit geweest.”

We hebben het nu steeds over taxi’s, maar zou je ook met Uber kunnen samenwerken?

“Ons doel is om vervoer te optimaliseren door mensen bij elkaar te brengen die van A naar B moeten. Dat doen we transparant en open. Onze dienst kunnen we net zo goed voor Uber als voor traditionele taxi’s inzetten. We zijn al met Uber in gesprek, maar zij zijn vooral nog bezig om zelf te groeien. Ik sluit een samenwerking met Uber in de toekomst absoluut niet uit.”

Wat is je tip voor een startende ondernemer?

“Zorg dat je een goed team hebt. Je hebt, naast goede productie, drie belangrijke rollen die je goed moet vullen. Ten eerste heb je iemand nodig die het product goed in de markt kan zetten. Dan moet er iemand zijn die het technische aspect van je bedrijf volledig beheerst. Ten derde moet er iemand zijn die deals kan maken met klanten. Die taken hebben wij goed verdeeld.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond