-

Social: de Tom Sawyer strategie als business model

Wat zou Tom Sawyer uit Mark Twain’s boek ‘De avonturen van Tom Sawyer’ doen? Dat is de vraag die Gregory Galant van Sawhorse altijd vraagt aan app makers en iedereen die iets viraals heeft gaan.

“In het boek moet Tom Sawyer als straf een hek wit schilderen. Eerst wordt hij zwaarmoedig maar dan krijgt hij een idee: tijdens het schilderen fluit hij en doet alsof hij zich uitstekend vermaakt. Zijn vrienden zijn eerst verbaasd, daarna vragen ze of ze mee mogen helpen. Nee, antwoordt Tom, dit is zijn traktatie. Uiteindelijk bieden ze hem geld aan om het hek te mogen schilderen”, schetst Galant.

Foursquare stadsgids

Er zijn veel zaken waar mensen eerst voor werden betaald, wat ze nu gratis met plezier doen, zegt Galant: “Een voorbeeld is Foursquare: alle tips van mensen die incheckten, werden een volledige stadsgids. Tien jaar kostte het miljoenen dollars om mensen wereldwijd hiervoor aan het werk te zetten, en nu heeft FourSquare zijn gebruikers het gratis laten doen. Hetzelfde geldt voor Facebook, Wikipedia en de ALS Bucket Challenge. Er zijn voldoende kansen om sociale media in te zetten, iets viraal te laten gaan en en een leger van mensen die graag gratis iets voor je doen.”

Als eigen voorbeeld noemt Galant The Shorty Awards, een jaarlijkse awards event voor sociale media content: “We hadden The Shorty Awards eigenlijk heel snel opgezet, maar binnen 24 uur werd het de top trending term op Twitter. Mensen nomineerden wie ze dachten dat die goed bezig waren op Twitter. Dat hielp onze marketing en de organisatie van de The Shorty Awards zelf.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond