-

WeFlyCheap: mobiele conversie bij partners is een uitdaging

Start-up WeFlyCheap bestaat bijna vier jaar, telt inmiddels veertien medewerkers en is actief in zowel Nederland als België. Medeoprichter Ruud Raaijmakers vertelt over de toekomstplannen: nieuwe markten, WhatsApp-personalisatie en een automatische dealzoeker.

Hoe is het idee voor WeFlyCheap ontstaan?

WeFlyCheap is geboren vanuit de liefde voor reizen van mijn compagnon en jeugdvriend Eelko van Drongelen en mijzelf. Toen we studeerden in Groningen hadden we natuurlijk een beperkt budget, maar we wilden wel zoveel mogelijk van de wereld zien. Dus verdiepten we ons in hoe we dat met weinig middelen konden realiseren. We vonden online de beste deals en reisden naar alle Aziatische landen, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije, het Caribisch Gebied, noem maar op. Het viel familie, vrienden en kennissen op dat we altijd op pad waren en dus zijn we voor hen ook naar reisdeals gaan speuren. Het een leidde tot het ander en in 2013 zijn we gestart met WeFlyCheap. In mei 2014 heb ik mijn baan bij Wehkamp opgezegd en ben voor het ondernemerschap gegaan. Eelko en ik hadden het idee om tijdens onze reizen WeFlyCheap te vullen met goede deals en leuke blogs. Maar het liep zo goed, dat we toch een kantoor in Nederland zijn gestart. Daar werken we nu met veertien mensen.”

Wat is het verdienmodel?

“We zijn een affiliate site dus we verdienen geld met het doorverkopen van vakanties van onze partners, zoals Corendon, Sundio, Skyscanner en TUI. Daarnaast hebben we fixed fee-afspraken met partijen die extra promotie willen of een lange-termijnrelatie nastreven. En de derde inkomstenbron wordt gevormd door advertenties. Wel is het voor ons belangrijk dat we onafhankelijk blijven – WeFlyCheaps bestaansrecht is mensen verrassen met supergoede aanbiedingen. We plaatsen daarom ook deals van partijen met wie we geen commerciële relatie hebben en weigeren aanbiedingen die we niet goed vinden, ook als ze van onze partners afkomstig zijn. Dat model werkt – we zijn zelfvoorzienend en winstgevend.”

Hoe breng je de deals onder de aandacht?

“We hebben een grote fanbase op Facebook, bijna 357.000 likes, en een groot e-mailbestand. Dat zijn de belangrijkste kanalen om aanbiedingen op te delen. Verder bieden we een WhatsApp-service, waarop we nu nog de drie beste deals per week laten zien. De bedoeling is dat te personaliseren. Op de website kunnen bezoekers die op zoek zijn naar een vrij specifieke deal een profiel aanmaken en filteren wat voor mail ze krijgen, bijvoorbeeld alleen bericht als vliegtickets naar Australië in juli/augustus/september minder dan 600 euro kosten. Of: alleen mail als er een stedentrip wordt aangeboden onder de 150 euro. Dat willen we ook in WhatsApp mogelijk maken. Op deze manier tackelen we het feit dat wij geen invloed hebben op de prijzen. Hoe sneller we onze fans informeren over een interessante deal, des te groter is de kans dat zij het voor de geadverteerde prijs kunnen boeken. En dat levert ons natuurlijk geld op.”

Op de site staat bij de aanbiedingen: ‘Is de prijs hoger? Dan ben je helaas te laat’. Zijn er geen oplossingen te bedenken hiervoor?

“Natuurlijk wel. We overwegen een meldknop, zodat we een deal sneller offline kunnen halen als de prijs te hoog is geworden. Maar wat nog mooier zou zijn, is als we de prijzen op een of andere manier kunnen inlezen en updaten. Dat moet technisch mogelijk zijn, een tool die bijhoudt wanneer wat ons betreft de maximale prijs is bereikt en de aanbieding weg moet worden gehaald.”

Ruud Raaijmakers, WeFlyCheapJullie hebben een website, geen app. Is dat een bewuste keuze?

“Zeker. Als je een app ontwikkelt dan moet die heel erg goed zijn willen mensen bereid zijn hem te downloaden en updaten. Bovendien moet je versies maken voor iOS, Android, misschien Windows. Dat betekent dat wanneer je verbeteringen doorvoert op de site, die ook in de verschillende apps moeten worden geïmplementeerd. Dat werkt vertragend. Wij vinden het belangrijker dat de mobiele beleving op orde is. De helft van ons verkeer komt inmiddels binnen op mobiel.”

Maar er wordt nog weinig mobiel geboekt en dat betekent dat jullie inkomsten mislopen. Hoe los je dat op?

“Het is inderdaad een uitdaging. Wij hebben hard gewerkt aan een goede responsive site, maar bezoekers die een deal willen boeken, klikken door naar de site van onze partner. En die zijn niet altijd geoptimaliseerd voor mobiele conversie. Wij bieden daarom de mogelijkheid om deals die bezoekers op hun mobiel hebben gevonden, naar zichzelf te mailen, in de hoop dat ze de boeking vervolgens alsnog afmaken op hun desktop. Daar wordt tientallen keren per dag gebruik van gemaakt.”

Zijn jullie op zoek naar investeerders?

“Nee. We hebben tot nu toe ons eigen geld hierin gestoken. We hebben wel gepraat met investeerders omdat we natuurlijk willen groeien, maar daar hebben we vanaf gezien. Wij willen onze eigen koers kunnen varen.”

Dus die groei komt er niet?

“Natuurlijk wel, maar op eigen kracht. We zijn al actief in België, waar het steeds beter loopt. De Belgische markt is wat traditioneler dan de Nederlandse, maar ik denk dat ze nu klaar zijn voor ons concept. Verder zijn we bezig met een ander Europees land. Daarvoor stellen we een team samen dat vanaf ons kantoor in Zwolle die markt gaat bedienen. Welk land, dat kan ik nog niet zeggen. Daarnaast zoeken we de groei in automatisering. We publiceren twintig tot vijfentwintig deals per dag. Het is veel werk om die te zoeken en bij te houden. Daarom willen we investeren in technologie die dat proces automatiseert, zodat we meer content van hetzelfde niveau kunnen bieden en in de toekomst meer markten kunnen bedienen.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond