-

Blendle: ‘Wie ontevreden is en geld terug wil, krijgt geld terug’

Het ontbrak Blendle in de afgelopen periode niet aan aandacht in binnen- en buitenlandse media. Met een financiële injectie van in totaal drie miljoen euro worden The New York Times en Axel Springer voor bijna een kwart mede-eigenaar. Het Blendle-duo – Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn – werd in oktober tot ‘Persoon van de maand’ verkozen in DWDD. Wat gebeurt er allemaal bij de start-up die dit voorjaar gelanceerd werd en waarvan de potentie niet onder stoelen of banken wordt gestoken? Ik sprak met Marten Blankesteijn, medeoprichter van Blendle.

Hoe noodzakelijk was de investering van de grote uitgevers?

“Zeer noodzakelijk. Zonder deze investering zouden we failliet zijn gegaan. Er is een langetermijnplan samengesteld, om zeker drie tot vier jaar verder te komen. We kunnen ons focussen op internationale uitbreiding. Daarnaast moeten we onze medewerkers betalen, en omdat wij geen hoog salaris kunnen bieden, bezitten zij samen een deel van de aandelen, net zoals Alexander en ik elk een deel hebben. Ik verzeker je dat niemand bij Blendle werkt om veel geld te verdienen.”

Hoe kijk je nu naar concurrenten?

“Hetzelfde als voor de investering. De concurrenten van Blendle zijn degenen die online gratis journalistiek bieden. Denk hierbij aan vox.com, maar ook aan de Volkskrant die besluit om  haar coverstory integraal gratis op haar website aan te bieden. Voor deze websites geldt dat zij een vastgesteld aanbod hebben, met katernen en rubrieken, en een eigen ‘tone of voice’. Voor Blendle geldt juist dat je artikelen kiest, die afkomstig zijn van verschillende bronnen.”

Wie vormt jullie doelgroep?

“Onze doelgroep is geïnteresseerd in zowel artikelen uit Viva als artikelen uit Quote. In feite hebben we geen doelgroep, want iedereen is doelgroep. Al moet ik zeggen dat we momenteel veel jongeren bereiken. Een verklaring hiervoor is dat zij waarschijnlijk minder waarde hechten aan consistentie. En zij staan open voor nieuw vernuft en zijn bereid te experimenteren. Al verwacht ik dat ook de oudere doelgroep Blendle binnen enkele maanden ontdekt.”

Waar baseer je de prijs per artikel op? En hoe zit het met de niet-goed-geld-terugregeling van Blendle?

“De uitgever is degene met wie wij een samenwerking aangaan, en dat is dus de partij waarmee wij afspraken maken. We maken kenbaar dat we drie parameters hanteren: kort, lang, medium. De uitgever bepaalt binnen welke categorie het artikel valt, en bepaalt daarmee dus de prijs. Die varieert van € 0,20 tot € 0,80 per artikel. Wie ontevreden is en geld terug wil, krijgt geld terug. Dat komt neer op vijf procent van de lezers.”

Een lezer kiest bij Blendle zelf welke losse artikelen hij leest. Daarmee verdwijnt het onderscheidend vermogen van een krant of magazine. Waarom is het voor uitgevers toch interessant om met Blendle samen te werken?

“Er blijft altijd publiek voor tijdschriften en kranten. Echter, deze lezers behoren niet tot de doelgroep van Blendle. De klanten van Blendle zijn jong en achten het onnodig om bij één krant te blijven. Het is de nieuwe generatie lezers, die je als uitgever zult moeten bedienen.”

Kun je drie tips noemen waar een ondernemer volgens jou wat aan heeft?

“Begin er alleen aan als je het echt wilt, dus niet omdat je eigen bedrijf wilt hebben of rijk wilt worden. Na ieder succesje doemt gerust weer een tegenslag op, dus oneindige motivatie is een vereiste. Waar ik persoonlijk veel aan heb gehad, is anderen zoveel mogelijk om kritiek vragen. Veel kritiekpunten zijn onzin, maar je stuit daardoor toch op dingen die je zelf had moeten bedenken. Een laatste tip: investeer je spaargeld in je onderneming. Mocht je dat er niet voor over hebben, vraag jezelf dan af of je idee wel zo goed is.”

Blendle ging tijdens de Accenture Innovation Awards – vrijdag 14 november – met een Blauwe Tulp naar huis. Zij wonnen een award in de categorie Media & Entertainment. Bekijk hier de andere winnaars. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond