-

“Wij doen alles uit eigen zak”

Beyond Reality, het bedrijf van Jeroen Mol (38) vond zijn oorsprong in een interactieve etalageruit. Tegenwoordig slijt hij buzzAR, zijn augmented reality-applicatie, gratis aan uitgevers. “Een beetje marketeer zit op z’n eigen dingetje. Dat valt me tegen.”

Mol is een echte gadgetfreak. “Ik was een van de eerste in Nederland met een smartphone, of iets wat er op leek, een Compaq, de eerste Windows CE-versie. Die heb ik vanuit Amerika geïmporteerd. Net als de eerste digitale camera van Casio. Mijn eerste zakelijke zet, was het importeren van een lading videobrillen.” Dat liep echter niet helemaal zoals verwacht. “Ik heb er een gehouden en de rest aan een gadgetshop verkocht.”

Toen hij begin 2007 de CeBIT bezocht, de technologiebeurs in Hannover, was hij dan ook niet snel onder de indruk. “De meeste dingen kende ik al. Tot ik een heel klein mannetje zag staan die een bordje voor zich hield.” Met een dik aangezet Frans accent doet Mol het mannetje na: ‘I will show you what I have.’ Het was zijn eerste aanraking met augmented reality. Mol geeft toe dat hij niet direct alle mogelijkheden zag. “Maar ik was wel flabbergasted. Dit was iets wat ik nog nooit gezien had. Dat wilde ik hebben.”

Nu, jaren later, biedt Mol onder een aparte BV augmented reality-app buzzAR aan. “Die term is niet meer goed, laten we het Augmented Media noemen”, zegt hij snel. De app analyseert wat de camera ziet. Op basis van een analyse worden patronen herkend. “Waarna we content toevoegen aan de realiteit.”

Uitbreiden
“Met de buzzAR-app kan je bijvoorbeeld een foto nemen van een visitekaartje.” Mol pakt zijn eigen kaartje erbij en doet het voor. Na het scannen van de foto die hij maakt, toont de telefoon de mogelijkheid om naar een website te gaan, andere links aan te klikken, te mailen of direct te bellen.

Hij geeft toe, het is eigenlijk een chique QR-code. “Het verschil is echter dat wij niet één link bieden, maar een waanzinnige hoeveelheid aan mogelijkheden. Wat ook kan, en een QR-code niet, is een foto maken van wat er op televisie gebeurt. Niet live, maar iets wat bijvoorbeeld de vorige dag is opgenomen, daarvan kunnen de beelden in onze database.”

Mol is vandaag de dag in gesprek met ‘een groot bedrijf’, waarvan hij de naam niet kan noemen. “Die partij wil graag dat het publiek meedoet aan een spel en direct antwoord kan geven. Het is een merk dat zelf geen programma’s maakt, maar wel content levert voor zowel online als televisie. Het enige probleem is nog dat zij een piek kunnen verwachten van enkele duizenden gebruikers en dat kunnen we nog niet aan. Dan moet ik eerst mijn serverpark uitbreiden.”

Er is nog geen sprake van bekendheid bij het grote publiek, zoals bij Layar langzamerhand wel het geval is. Dat komt volgens Mol door het investeringsverleden van concullega Layar. “Er is in totaal nu meerdere miljoenen ingestoken. Wij doen alles uit eigen zak. Qua marketingkracht mis je dan wel wat.”

Mol houdt zich binnen de augmented reality bezig met ‘vision based augmented reality’, waar Layar werkt met ‘sensor based augmented reality’. “Layar gebruikt de realiteit, dus wat de camera ziet als achtergrond, en gebruikt sensoren, in dit geval gps en het kompas, om te bepalen waar iemand naar kijkt. Wij analyseren daadwerkelijk wat de camera ziet. En op basis van een analyse herkennen we patronen, waarna content aan de realiteit wordt toegevoegd.”

Mol is een bezige bij. Op zijn LinkedIn-account staan meerdere functies onder het kopje ‘huidig’. De CEO, CTO, eigenaar en freelance webmaster wilde altijd al ondernemer zijn. “Ik kom uit een ondernemersnest. Mijn vader was ook ondernemer.”

Naast Beyond Reality, waar augmented reality-projecten als buzzAR onder vallen, werkt Mol binnen zijn bedrijf voornamelijk aan 3D-projecten. Zo maakte hij voor Guinness een campagne waarbij de gebruiker op Facebook in 3D een biertje kon tappen.

Hij bestelt een cappuccino, die door het vele praten al snel koud wordt. Even later komt daar een Ciabatta Vitella Tonato bij. Het enthousiasme waarmee hij over augmentend reality praat, houdt hem lange tijd van het broodje af.

Een tijd geleden kreeg Mol een idee voor een toepassing in de zorg. “Met een camera kan je in principe discreet het gezicht van de patiënt scannen om zo alle informatie tevoorschijn te halen. In een verzorgingstehuis heb je zo alle informatie als verpleegkundige paraat. Je ziet een naam en kunt iemand gedag zeggen. Dat vindt ‘Meneer Janssen’ vast leuk. Maar je kunt ook zien of deze meneer die dag al zijn dosis insuline heeft gekregen.”

Over de toekomst gesproken, ook telefoons waarmee de consument een product kan voelen, is geen gek idee. Mol: “Met nanotechnologie is het straks mogelijk om, wanneer je een mooi shirtje ziet, te beleven hoe de stof voelt. Je kan een telefoon warm of koud maken, dat is makkelijk, zachtheid zal wat moeilijker zijn, maar wij gaan daar wel naar toe. Ze zijn het al aan het ontwikkelen.”

Cash cow
Het zal nog even duren voordat dergelijke nieuwe technieken hun weg naar de consument hebben gevonden, dat ondervindt Mol op dit moment ook. Zijn bedrijf Beyond Reality sloot vorig jaar weliswaar winstgevend af, omdat Mol zichzelf en zijn twee partners niet uitbetaalde, maar de massa wil er nog niet echt aan geloven. “Een beetje marketeer zit op z’n eigen dingetje. Dat valt me tegen. De eerste paar jaar stonden wij veel op beurzen, mensen vinden het gaaf, maar durven het niet. Ze kiezen voor televisie, terwijl online meetbaar is. Langzaam gaan marketeers werken met bijvoorbeeld Twitter, maar zelfs dat bestaat al enkele jaren.” Desondanks begint het langzaam te lopen. Nadat Beyond Reality in mei op technologieblog TechCrunch werd genoemd, heeft Mol nu een oriënterend gesprek lopen met de Amerikaanse telecomprovider Verizon.

BuzzAR wordt qua omzet niet zijn grootste cash cow, verwacht Mol. “Het gaat om de IN2AR-engine die wij verkopen. Die geven wij sinds april gratis weg. Als een mediabureau een Flashdesigner in dienst heeft, kunnen ze er zo mee aan de slag.” Hij hoopt dat bureaus het zo makkelijker bij hun klanten weg kunnen zetten. “Bij een gratis licentie is wel ons logo te zien. Bij een betaalde versie, de functionaliteiten zijn verder hetzelfde, halen wij die weg.” Ongeveer 150 mediabureaus zijn inmiddels aan de slag gegaan met dit product. “Als zij tien klanten per jaar bedienen, en één ervan zegt, ‘doe mij een betaalde licentie’, dan praat je in totaal over 150 licenties a 3.000 euro. Daar moet straks het geld vandaan komen.”

CV

Opleiding:
HBO Technische bedrijfskunde aan de HvA (1996-1998)

Werkgevers:
Capgemini (1998)
Industrial Automation Partners (1998 – 2001)
eVentures (2001 – 2002)
WebRegio (2002 – 2003)
WoningNet (2003 – 2006)

Ondernemingen:
Mitridate BV (2001)
OwnSite BV (2006)
Touching Media BV (2007)
Beyond Reality BV (2010)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond