Emerce Magazine

01_EM137_cover_HR

Emerce #137 – februari 2015

In deze editie een interview Peter Weijmarshausen, CEO van Shapeways, over de actuele ontwikkelingen in de markt van 3D-printing. Tevens een achtergrondverhaal over de opkomst van FinTech en wat dat betekent voor de bancaire sector. En een feature over Eindhoven, het Silicon Valley van het zuiden. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

 

 

Artikelen in deze uitgave

shutterstock_113840083
30 januari, 2015

Uber is niet te stoppen

Consumenten vinden Uber geweldig. Overheden zijn echter kritischer. Toch zullen ook zij inzien dat Uber een probleem oplost waar ze al jaren mee worstelen.

shapeways_dj_pon3___outside_by_slayerdarkcross-d59gguz
30 januari, 2015

3D-dienst Shapeways print maandelijks 181.000 artikelen

3D printer dienst Shapeways print maandelijks meer dan 181.000 producten, bijna een verdubbeling vergeleken met een jaar geleden. Dat zegt Peter Weijmarshausen, CEO en medeoprichter van Shapeways, in het nieuwe nummer van Emerce, dat vandaag verschijnt.

device-2014-10-28-184305-kopie
6 februari, 2015

Durex ontsluit pikante content op tweede scherm

DUREX Content die niet op tv uitgezonden mag worden, daar draait de campagne van condoomfabrikant Durex om. Door zijn mobiele device op het tv- of computerscherm te richten, ziet de kijker wat er achter de beslagen ramen in de tv-spot gebeurt. Real time, dankzij de Explore-app.

shutterstock_235530850
9 februari, 2015

Column: Focus op gebruiker wordt belangrijker dan manipuleren zoekresultaten

‘User experience is de nieuwe SEO’, aldus Marianne Sweeney. Deze vrij nieuwe en in rap tempo bekend wordende goeroe op het gebied van zoekmachineoptimalisatie tamboert deze wijsheid al enige tijd rond alszijnde het nieuwe mantra. In dit kader is ze ook van mening dat de UX- en SEO-community meer moeten gaan samenwerken, zodat er ‘een front tegen de algoritmische tirannie van Google kan worden gevormd’.

shutterstock_68646070
10 februari, 2015

Maak je website nog sneller

Dat de laadsnelheid van een website belangrijk is voor onder meer de conversie, de traffic en de Google-ranking is bekend. Evenals de meeste basics die hiervoor nodig zijn. Op zowel desktop als mobiel. Maar wat kan je nog meer doen om een nog snellere site te krijgen?

shutterstock_142706677
12 februari, 2015

Digital Only wint het van Digital First

Zoals elk kwartaal werden we onlangs weer verblijd met de laatste oplagecijfers van de Nederlandse krantensector. Geheel volgens traditie vielen deze wederom fors lager uit in vergelijking met het voorafgaande jaar. Daarmee bevinden de dagbladen zich nog steeds in een slow motion sterfhuis, waar niemand zich aan lijkt te kunnen onttrekken.

interview
7 februari, 2015

Shapeways: ‘We zijn de Amazon voor 3D-printing’

De 3D-printmarkt kan zich verheugen in een toenemende belangstelling. Van zowel bedrijven als consumenten. Peter Weijmarshausen (43), CEO en medeoprichter van Shapeways, focust zich op de laatste groep en ziet zijn business jaarlijks met dubbele cijfers groeien. “We staan aan de vooravond van een omslagpunt.”

shutterstock_163976009
16 februari, 2015

Column: API’s zijn geldkranen die moeten worden opengedraaid

Er zijn over de hele wereld meer dan twaalfduizend API’s beschikbaar. Het protocol waarmee informatie tussen twee partijen kan worden uitgewisseld, is voor veel websites zelfs een belangrijke bron van inkomsten. Zo komt negentig van de omzet van Expedia op conto van hun API’s. Bij Salesforce ligt dat rond de vijftig procent en eBay is zo’n zestig procent eraan toe te schrijven. Met dank aan partners en derden die er gretig mee aan de slag gaan.

feature_bank
21 februari, 2015

FinTech: de toekomst van bankieren

FinTech-startups veroveren snel marktaandeel op de traditionele banken. Dankzij innovatieve technologieën werken zij efficiënter, transparanter, goedkoper en klantgerichter. Grote veranderingen in het bancaire landschap zijn daarom onvermijdelijk. Wordt de gevestigde orde overbodig of zijn ze in staat zichzelf opnieuw uit te vinden?