More stories

De cookieless funnel: een voorspelling voor elke marketingfase

De ‘cookie-apocalyps’ van 2022 komt dichterbij. Hoe ziet de toekomst eruit op gebied van targeting, tracking, resultaat, meting en attributie?

Marketing

DDMA: Datagedreven cultuur raakt steeds meer in zwang, maar blijft uitdaging

Steeds meer bedrijven nemen beslissingen op basis van data. Het realiseren van een datagedreven cultuur blijft echter nog steeds een grote uitdaging. De nieuwe privacywet AVG vormt daarbij geen belemmering, zo blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2019 van branchevereniging DDMA, waarvoor 170 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd.

Analytics

Het Emerce Martech-onderzoek 2019/2020: Stijgende Marketingtechnologie budgetten. Aan welke tools worden die uitgegeven?

Nederlandse bedrijven verleggen de focus als het gaat om investeringen in marketingtechnologie. Welke tools staan in de top 5? Welke oplossingen staan op de shortlist? En hoe verhoud je eigen martech stack zich ten opzichte van andere Nederlandse organisaties? Lees het in het Emerce Martech-onderzoek 2019.

Analytics

Conversational Display Ads beloven betere klantervaring en snellere engagement

Google speelt op de trend van één-op-één communicatie in door het combineren van display ads en chatbots onder de naam Conversational Display Ads. Het is de nieuwe en innovatieve manier om de kans op interactie te vergroten, de overwegingsfase te verkorten en leads sneller binnen te halen. Maar wat houdt het precies in en welke voordelen haal je eruit?

Online advertising

Zo meet Bever het effect van hun online campagnes op de fysieke winkels

Veel retailers willen het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) inzichtelijk maken. Op die manier kunnen ze beter investeringsbeslissingen nemen én kunnen ze de ROI van een online kanaal beter berekenen. Hoe doe je dat? Door online en offline data te matchen. Wat het effect hiervan precies kan zijn, vertelt Erik Buis, Online Marketing Manager bij Bever.

Attributie

Wat je moet weten over structured data

Structured data leeft nog niet, concludeert Brent Meulenberg, maar onder webbouwers proeft hij wel de behoefte aan meer informatie. Daarom een overzicht van de basis van structured data, de voordelen en hoe ermee aan de slag te gaan.

Search

Zo target je tv-kijkers real-time op hun tweede scherm

87 procent van de mensen gebruikt een smartphone, tablet of desktop tijdens het tv-kijken. Voor tv-adverteerders dus een ideale kans om kijkers real-time te kunnen targeten op hun tweede scherm. Door middel van een (tv-)script zijn tv-kijkers te herkennen zodra ze op een website komen. Tegelijkertijd genereert het tv-script ook een complementair effect tussen tv en social campagnes door het real-time opbouwen van tv-doelgroepen voor retargetingdoeleinden. Hoe werken tv-campagnes op online interacties en wat voegt het toe?

Attributie

Conversie-attributie is meer dan alleen kanalen meten

Conversie-attributie geeft inzicht in welke kanalen ervoor zorgen dat bezoekers van je website uiteindelijk converteren en waar het inzetten van je marketingbudget dus het meeste effect zal hebben. Maar waarom zouden we conversie-attributie alleen toepassen op kanalen als er nog zoveel meer mogelijkheden zijn?

Conversie

Datagedreven de concurrentie verslaan op bol.com en Amazon

Marketplaces zoals Amazon, bol.com en Alibaba groeien als kool en bieden kansen op het gebied van traffic en brand exposure. Het omzetaandeel van merken die hun product via deze kanalen verkopen, stijgt in rap tempo. Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Alleen met de juiste datagedreven optimalisaties word je succesvol op marketplaces.

E-commerce platforms

Commission sharing: nieuwe samenwerkingen leiden tot conversie

Consumenten willen gratis interessante content lezen. Adverteerders willen op hun beurt inzicht in wie hun producten koopt. En tegelijkertijd zoeken content publishers naar nieuwe manieren om hun bezoekers te bedienen en hierbij geld te verdienen, zodat zij journalistiek gratis aan kunnen blijven bieden. Dit alles ligt ten grondslag aan het commission sharing-concept.

Online marketing

Welke factoren moet ik meenemen in mijn investment elasticity- en attributiemodellen? (3/3)

Stel, je wilt conversies toekennen op basis van Multi-Touch Attribution (MTA). Je hebt een tool opgezet om alle relevante data te verzamelen, up te daten en te analyseren. Je bent klaar om te sturen op marginale ROI . Media en sales vormen echter een complex landschap met vele factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke conversie. Met deze factoren dient rekening te worden gehouden als je je mediabudget wilt herinrichten aan de hand van investment elasticity- en attributiemodellen. De volgende drie stappen helpen bij het modelleren van je medialandschap.

Attributie

‘Zestien procent e-commerce uit affiliatemarketing’

Adverteerders in Duitsland realiseerden in 2016 voor 7,6 miljard euro aan e-commercehandel via affiliatemarketing.

Affiliate marketing

De Jong Intra Vakanties past affiliate attributiemodel aan  

De Jong Intra Vakanties heeft in samenwerking met TradeTracker een nieuw attributiemodel ontwikkeld waarmee alle sitebeheerders die betrokken zijn in het conversiepad worden beloond.

Travel

‘Dit maakt performance interessant voor native en brands’

Performancenetwerk TradeTracker brengt een systeem dat uitgevers anders, ‘eerlijker’ beloont dan nu. Met ‘Real Attribution’ kan iedereen die bijdroeg aan een conversie daar een vergoeding voor krijgen. “Performance is in een keer interessant voor native advertising, storytelling en merkadverteerders”, aldus directeur Bas Dokter.

Attributie

Google Marketing Next: de tofste nieuwe features in advertising

Jaarlijks presenteert Google zijn nieuwste features tijdens een eigen georganiseerd evenement: Google Marketing Next. Ik zet de belangrijkste updates voor je op een rijtje.voor je op een rijtje.

Attributie