Deel dit artikel
-

Sony adverteert op NS-TV

update De Nederlandse Spoorwegen beginnen dinsdag met tv in de trein. De uitzendingen van NS-TV duren tien minuten en kennen voorlopig drie geluidloze spotjes. Tijdens het experiment kunnen treinreizigers ook draadloos internetten op hun laptops en pda's via umts.

KPN levert de draadloze verbindingen en RTL Nederland de content in de vorm van een combinatie tussen tekst en bewegende beelden. Volgens NS-woordvoerder Martijn den Dekker bestaan de uitzendingen van NS-TV, die ongeveer tien minuten duren, uit nieuws, entertainment, sport en actuele reisinformatie. Op een deel van het scherm is video te zien met daarnaast bijbehorende tekst. Geluid zit er nog niet bij, maar ook dat behoort tot de mogelijkheden.

RTL zendt op NStv voorlopig drie geluidsloze reclamespotjes van een halve minuut van onder meer Sony uit. Pas als RTL eind volgende maand ook RTL Boulevard, met geluid, zal uitzenden op de schermen in de trein zullen ook de spotjes geluid krijgen. In de Amsterdamse trams, die al bijna een jaar van schermen zijn voorzien, kunnen externe partijen wel adverteren en informatie publiceren. Eerder dit jaar lanceerden de NS al een betaalde draadloze internetdienst op de grote stations. Volgende maand begint de NS volgens Den Dekker intern met experimenten met de OV-chipkaart.

De schermen bevinden zich in drie wagons, zowel eerste als tweede klas, met vier schermen per coupé. Onderweg wordt het programma een paar keer per dag ververst via Wimax-verbindingen op grote stations. De schermen bieden ook actuele reisinformatie, zoals de tijd van aankomst op stations, welke overstapmogelijkheden er op het volgende station zijn en informatie over vertragingen.

Het aanbieden van WiFi is mogelijk door een umts-router. “We maken gebruik van een viervoudig gestapelde umts-verbinding,” zegt Den Dekker. Volgens hem is het binnenkort ook mogelijk om de inhoud van het NS-kanaal vaker te updaten. “We werken bijvoorbeeld aan een soort tickertape met het laatste nieuws die helemaal up-to-date zal zijn.” Den Dekker ziet ook mogelijkheden om narrowcasting te gebruiken voor een betere informatievoorziening voor de eigen medewerkers. “Je kan de draadloze internettechnieken ook beter gebruiken om ons personeel te voorzien van betere informatie.”

Het narrowcastingproject wordt dinsdag gepresenteerd aan de pers met een treinreis van Haarlem naar Utrecht. Vervolgens rijdt de proeftrein een paar keer per dag op het traject Haarlem-Maastricht. Volgens Den Dekker is het NS-kanaal meer dan een veredelde kabelkrant. “We experimenteren met eigen programma’s. RTL gaat in de content ook rekening met de treinreiziger houden. Het is een experiment. Hoe het precies moet wordt pas later duidelijk. Het belangrijkst is dat we dit willen doen als service voor de reiziger. Die moet zijn tijd in de trein zo efficiënt mogelijk kunnen besteden.”

De NS zijn niet de enige openbaarvervoersbedrijf dat draadloos internet tijdens de reis aanbiedt. Ook busmaatschappij Connexxion biedt WiFi vanaf 11 december in een drietal grote buslijnen in Twente. Connexxion werkt hiervoor samen met Vodafone en gebruikt op eigen verzoek ontwikkelde umts-routers. Busreizigers kunnen bij wijze van proef het hele jaar gratis gebruikmaken van de draadloze verbindingen. De eerste proeven met draadloos internet in de bus verliepen de afgelopen maanden positief, zegt Connexxion-medewerker Alexander Ten Have. Het busbedrijf richt zich met de internetdienst vooral op de forens en de student.

Update 7 december

Eerder berichtten wij dat er geen commercials te zien zouden zijn op NS-TV. Dit blijkt wel zo te zijn. Kop en inhoud van het bericht zijn daarom aangepast.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond