Deel dit artikel
-

Forse toename merkaanvragen door nieuw eu-domein

Het Benelux-merkenbureau constateerde de afgelopen maand een forse toename van het aantal spoedaanvragen voor een merk. Alleen al de afgelopen maand waren dat er 3000, tegen normaal enkele honderden, vertelt Marleen Kuiper van het bureau. Vanaf gisteren kunnen bedrijven met een geregistreerd merk een .eu-domein op internet opeisen.

In de eerste twee maanden dat inschrijving mogelijk is, de zogenaamde sunrise-periode, kunnen alleen houders van een merknaam en overheidsinstanties in Europa een aanvraag voor een .eu-domeinnaam indienen. Hostingproviders dienen aanvragen in bij de Belgische domeinnaambeheerder Eurid.

Dagelijks krijgt het Benelux-merkenbureau, de officiële instantie van de Benelux waar alle merken geregistreerd staan, enkele honderden aanvragen binnen volgens woordvoerder Kuiper. “We denken dat die enorme toename te maken heeft met de domeinnaamaanvragen. Dat merk je aan de telefonische vragen die we binnen krijgen, maar ook aan het soort merk dat wordt aangevraagd.”

Wie een spoedaanvraag doet, ontvangt binnen twee dagen een inschrijfnummer. Pas daarna vindt onderzoek plaats naar het merk. “Dan kijken we of een merk wel onderscheidend genoeg is,” legt Kuiper uit. Een merk is onderscheidend als het ‘niet te algemeen is.’ Kuiper: “Als je als bedrijf het merk Apple aanvraagt in relatie tot bijvoorbeeld het product appels, dan weigeren we een aanvraag. Dan ben je niet onderscheidend genoeg. Maar als je het merk Apple wilt kopppelen aan de categorie computers, dan ben je wel onderscheidend.”

Juist dat soort algemene termen zijn populair bij veel aanvragers van een .eu-domein, vertelt Steven de Roo, jurist bij merkenbureau De Merkplaats, een organisatie die onder meer als intermediair optreedt tussen aanvragers en het Benelux-merkenbureau, de officiele registerende partij. Roo: “Er zijn bedrijven die hun bedrijfsnaam graag willen registreren, maar ook mensen die graag een interessante naam als soccer.eu of car.eu willen hebben.”
Een sportwinkel kan het merk soccer niet registreren, legt Roo uit. Dat merk is in die branche niet onderscheidend genoeg. Het merk soccer kun je echter wél vastleggen als tandpastabedrijf. Wie vervolgens het merk soccer gaat gebruiken, moet dat dan wel doen in combinatie met het ‘product tandpasta.’ Althans, in de échte wereld. Roo: “Een sportwinkel mag onder de url www.soccer.eu wél zijn winkel plaatsen.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Joan

Ik vind dit het failliet van het merkrecht en in het verlengde daarvan copyrights e.d. Het merkenrecht kan niet bedoeld zijn om onder dergelijke valse voorwendselen van een tandpastamerk een mooi .eu domein te bemachtigen.Het merkenrecht is bedoeld om een fabrikant ervoor te beschermen dat anderen onder het mom van zijn imago inbreuk doen op het door hem opgebouwde. In dit geval (soccer.eu) wordt het offensief gebruikt en wordt in feite volledig niets beschermd. (Dit is natuurlijk anders bij een domeinnaam als philips.eu etc). Wanneer het toegelaten wordt om op een dergelijke manier "stukjes markt" te kapen en legitiem te kunnen verdedigen vind ik dit ver afstaan van de oorspronkelijke doelstelling.  In ieder geval heeft EURid hier dan gefaald door of op de verkeerde grond (merkenrecht) te oordelen, of door onvoldoende uitzonderingen te maken. Het is jammer dat hiermee ook het .eu domein deels in handen dreigt te vallen van louche domeinmakelaars en dat nieuwe initiatieven hiermee kansloos een knauw krijgen.

paulus

Voor nieuwe initiatieven heb je natuurlijk geen .eu TLD nodig! In feite is het hele .eu gebeuren volslagen overbodig, bedrijven registreren die domeinen alleen maar om te voorkomen dat een ander ermee aan de haal gaat. Op die manier is het enkel een geldklopperij voor EURid

Jan Westerhof

Inderdaad proberen anderen er mee aan de haal te gaan. Ik kreeg deze week (27 mei 2008) een aanbod om de domeinnaam simplyamsterdam.eu te kopen van ene Thijs Fleers van het bedrijf 'Your own event' (www.yourownevent.nl).Ik run al jaren http://www.simplyamsterdam.nl, en meneer Fleers denkt hier een slaatje uit te kunnen slaan. Dat zal overigens niet werken. Simply Amsterdam is beschermd als merk, en bovendien is een langdurig gebruik van de handelsnaam ook een afdoende bescherming tegen dit soort lieden.

Boudewijn

Beste Paulus, Joan en Jan, Ook ik ben de dupe geworden van een te late reactie van mijn zijde aangaande het claimen van mijn .eu-domein. Ik heb alles geprobeerd om het domeinnaam terug te krijgen, echter zelfs na juridische stappen kwam eruit dat de koper het recht heeft tot kopen en niet vervolgd kan worden zolang deze .eu domein(en) op non-actief blijven staan. Het hangt van de verkoper zijn lucht af hoelang hij het vol kan en gaat houden. Ik ben inmiddels bijna 2 jaar bezig…. Succes! Mvg,Boudewijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond