Deel dit artikel
-

“RSS-gebruikers zijn anders”

Wie adverteert in een RSS-feed kan dat het beste doen op grond van de kenmerken van de 'feedlezer.' Dat heeft meer effect dan het plaatsen van advertenties die aansluiten bij de inhoud van een feed, het zogenaamde contextueel adverteren. Dit was één van de uitspraken van Steve Olechowski, oprichter van Feedburner, tijdens de Emerce Update Traffic Metrics.

Het gebruik van internet verandert door het toenemende gebruik van RSS, vertelt Olechowski. “Internetters surfen minder vaak en op een andere manier. Gebruikers willen meer controle over wat ze zien.”  RSS is een interessant kanaal voor markteers, vindt hij. Het geeft hen de mogelijkheid om één-op-één met een ‘lid’ van een RSS-feed te communiceren.
De lezers van RSS-feeds verschillen van ‘het Google-publiek’. Daar moeten adverteerders, vindt Olechowski, rekening mee houden. Ook wat betreft de vorm van advertenties. Zo is er weinig waardering van gebruikers voor advertenties in de vorm van nieuwsitems.

Op dit moment zijn er volgens Olechowski zo’n 2000 RSS-aggregators en readers, programma’s waarmee je RSS-feeds kunt verzamelen en lezen. Het aantal sites dat werkt met RSS groeit nog steeds. Olechowski: “In 2003 dachten de meeste mensen nog dat RSS vooral voor blogs was. Al snel volgden commerciële uitgaven, zoals The New York Times. Maar ook webwinkels als Amazon. Men ontdekte dat elke vorm van content als RSS-feed aangeboden kan worden.”

Feedburner, het bedrijf van Olechowski, heeft in Nederland 1030 klanten, sites die gebruikmaken van de diensten van FeedBurner, zoals het meten van RSS-statistieken. Er zijn volgens hem drie Nederlandse feeds met meer dan duizend leden; 23 Nederlandse feeds hebben meer dan honderd leden. Per maand groeit het totaal aantal leden van Nederlandse feeds met 20 procent.

Een reden voor site-eigenaren om feeds aan te bieden is dat ze daardoor een betere positie in Google kunnen krijgen, vertelt Olechowski. “Websites die regelmatig met updates komen, krijgen meer verwijzingen van feeds dan van sites. Het is een vorm van zoekmachine-optimalisatie”


De Powerpointpresentatie van Steve Olechowski en van andere sprekers tijdens de Emerce Update Traffic Metrics zijn hier te downloaden.

Deel dit bericht

7 Reacties

chefren e-knip

Reclame gecombineerd met serieuze informatie met RSS verspreiden is =de= manier om je feed om zeep te helpen. RSS is net als E-mail alleen onder bijzondere voorwaarden (confirmed opt in) geschikt voor marketeers. Zodra er wat meer van dergelijke vervuiling in komt loopt de groei van RSS vast en is het net als Usenet alleen nog geschikt voor specialisten en "geeks".

Mark Jansen

Wat een lage aantallen abonnees. Maar goed, het meten van RSS-feeds geeft een flink vertekend beeld met integrerende websites als de persoonlijke website van Google…..

Mark de Kock

RSS heeft duidelijke 1to1 marketing voordelen voor de adverteerder en kan ook voordelen opleveren voor de consument als het bijv. gaat over content die in principe achter een betaaldienst schuil gaat. Als je als 'RSS reader' een stukje extra content accepteert dat op jouw profiel is aangepast en die content is 'secundair'onder de aandacht gebracht lijkt me dat geen inbreuk op RSS als medium. En zo zijn er nog meer varianten te bedenken uiteraard.

Wilbert de Vries

"Er zijn volgens hem drie Nederlandse feeds met meer dan duizend leden; 23 Nederlandse feeds hebben meer dan honderd leden. " Mijn website biedt meerdere rss-feeds aan die samen (volgens de webserverstatistieken) op maandbasis door zo'n 4250 mensen worden gebruikt. De cijfers van Feedburner bewijzen voor mij dat Feedburner in Nederland geen noemenswaardige gebruikers heeft (no offense Emerce) en dat sites met een feed deze liever direct aanbieden en niet via een Feedburner-concept.

Gert-Jan van Engelen

Een RSS feed wordt in het algemeen gebruikt om op een efficiente manier nieuws te scannen. Onderdeel van deze efficiency van lezen is de cleane content. Dus zonder vervuiling in de vorm van advertenties. Beter kun je er voor zorgen dat je echt relevant nieuws te melden hebt. Bijvoorbeeld met een goed persbericht. Dat komt vanzelf in de feed terecht, het kost niks en je hebt bovendien je hebt de kans dat het hele artikel op nieuws-sites wordt geplaatst. Dat is nog veel beter voor je ranking, omdat het dan tenminste om relevante verwijzingen gaat. Belangrijkste voordeel is dat je daarmee inspeelt op de daadwerkelijke behoefte van de RSS-gebruiker. Dus het verrijken van de feed in plaats van vervuilen met advertenties.

Jeroen van Deutekom

De geschiedenis herhaalt zich zo-af-en-toe. Was deze discussie ook niet hot in de tijd dat 'Nieuwsgroepen' net nieuw waren. We spreken over de jaren '94-'95. Ook toen waren er marketeers die graag van-alles-en-nog-wat ten faveure van de consument wilden 'posten'. Terwijl de consument nu juist zelf(!) wil bepalen wat hij/zij zal lezen.  Hou de content van feeds schoon alsjeblieft!  Steve heeft wat mij betreft een te gekleurde/commerciële mening over het gebruik van RSS en gaat daarbij ietwat snel voorbij aan de belangen van zijn gebruikertjes!

bernard

Het aantal gebruikers op de vernoemde feeds is inderdaad heel laag maar dat zal dan wel liggen aan welke opgenomen zijn in de statistieken, ik run er zelf ook een paar via mijn website die door gemiddeld 19-20.000 man wordt bekeken per maand, maar zoals eerder gezegd is dat vooral te wijten aan het feit dat de feeds in my yahoo pages staan, op verschillende websites gebruikt worden die mijn content gebruiken (nu al een 50-tal sites, etc en ze door google makkelijk opgenomen worden wat opnieuw tot meer bezoekers en lezers leidt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond