Deel dit artikel
-

Leerzame MP3’s voor in de file

Gaan we de tijd die we in de file staan vullen met kennis over de Islam? Als het aan Time2Learn ligt wel. Dat bedrijf komt met een nieuwe leermethode gericht op automobilisten en treinreizigers: audiocursussen voor op de iPod. In zeventig minuten tijd wordt de reiziger in sneltempo bijgespijkerd over een zelfgekozen onderwerp.

Wie waren de grootste Nederlandse helden en welke koning kreeg in de volksmond de bijnaam “Koning Gorilla”? Het zijn twee vragen die beantwoord worden in de spoedcursus Nederlandse geschiedenis in audiovorm, ontwikkeld door Time2Learn. In een hoog tempo worden alle hoogtepunten uit de vaderlandse geschiedenis doorgenomen. Dezelfde aanpak wordt toegepast in een spoedcursus religies. Wat zijn de overeenkomsten tussen de vijf grootste religies in de wereld, hoe is de Islam ontstaan, waar geloven Hindoes in en wie of wat is Boeddha? De weetjes passeren in sneltreinvaart de revue. Ook voor een cursus over het heelal en een cursus psychologie is veel informatie hapklaar in een MP3-bestand gestopt.

Volgens Matthé Smit, oprichter van Time2Learn, is er behoefte aan dit soort makkelijk te behappen leerstof. De belangstelling voor de audiocursussen overtrof Smits verwachtingen. Van de vier cursussen die Time2Learn momenteel via zijn website aanbiedt, wordt vooral de cursus over de Nederlandse geschiedenis vaak gedownload. “Honderden mensen hebben tot nog toe een cursus besteld, maar deze springt er qua aantal downloads uit”, zegt hij. “Ik kan het wel verklaren. Het onderwerp was dit jaar een tijdje actueel. Enkele ministers deden uitspraken dat Nederlanders weinig meer wisten van hun eigen geschiedenis. Een aantal mensen heeft zich daar kennelijk toch iets van aangetrokken. De hoeveelheid downloads is nu wat ingezakt. Maar dat is logisch. In het begin loopt het altijd harder. Als je niet meer in de publiciteit komt, vergeten mensen je. Daarom denken we nu erover na om te adverteren op een aantal grote websites, vooral startpagina’s en bij zoekmachines. Ook via het Adsense-programma van Google is meer te bereiken. Daar gaan we geld voor vrijmaken.”

Uit gegevens waarover Smit beschikt, blijkt dat de audiocursussen door zowel mannen als vrouwen worden gedownload. Time2Learn mikt op een vrij jonge doelgroep tussen 25 en 35 jaar oud. “Het materiaal is gemaakt voor mensen die gewend zijn om snel veel informatie tot zich te nemen”, zegt Smit. “De cursussen zijn ook geen saai ingesproken audioboeken. Ze zijn flitsend en er zit vaart in. Met meerdere stemmen in één cursus, voice-overs en zogenaamde factblocks. Dat zijn blokjes met leuke weetjes erin, vaak met muziek erachter. Eigenlijk wilde ik cursussen aanbieden, die ik zelf leuk vond. Zelf ben ik een enorme zapperd, dus zijn de cursussen afgestemd op de zapcultuur.”

Voor het samenstellen van cursusmateriaal werkt Time2Learn samen met de Universiteit Utrecht. Als voice-over werd onder andere journalist en online filmcriticus Martijn Warnas ingehuurd. Smit: “Een cursus maken is een soort brainstormsessie. Er worden heel veel vragen bedacht. Wat willen we weten? Zo ontstaat een soort vraag-antwoordspel, waardoor je het allemaal leuk en interessant kunt houden. Een cursus delen we vervolgens op in zes leermodules. Na het volgen van een cursus kunnen cursisten online een ’Kennistest’ doen. Slagen ze hiervoor, dan ontvangen ze een digitaal certificaat.”

Een cursus downloaden op Time2Learn.nl kost 4 euro 90. Volgens Smit is dat een schappelijke prijs, die later misschien nog opgetrokken kan worden. “Het is lastig om in dit soort nieuwe markten een prijs vast te stellen. Mensen beluisteren zo’n MP3 ook maar één keer.” Wie een cursus bestelt, krijgt een week de tijd om deze te downloaden. Daarna mogen cursisten met het materiaal doen wat ze willen. Als iemand het doorgeeft aan iemand anders, heeft Smit daar geen moeite mee. “Als het gratis is en mensen vinden het leuk en geven het door, dan is de kans groter dat een bepaald deel van die mensen nieuwe cursussen gaat bestellen. Dus met illegaal verspreiden heb ik geen probleem. Ik moedig het zelfs aan. We hebben ook zelf overwogen om het materiaal te verspreiden via nieuwsgroepen, KaZaA en eDonkey.”

Time2Learn werd begin 2005 opgestart en maakte tot nog toe geen cent winst. Toekomstplannen zijn er echter volop. Op de plank liggen nog een cursus filosofie en een cursus internet. Smit: “In de cursus internet zal de nadruk liggen op wat mensen nog niet weten. Hoe werkt het internet, hoe is het ontstaan en gegroeid? Maar ook podcasten en Google komen aan bod. Hoe zit Google in elkaar? Het feit dat Google op 65.000 servers draait, lijkt me een leuk weetje. De planning is om beide cursussen begin volgend jaar uit te brengen, maar alleen als de huidige cursussen genoeg zijn verkocht.”

Smit denkt verder na over gepersonificeerde audiocursussen en cursussen voor op lokatie. “Stel je voor: je gaat op vakantie naar Frankrijk en je kunt via een apart programmaatje te weten komen wat je onderweg allemaal ziet. Welk verhaal schuilt er bijvoorbeeld achter dat ene kasteeltje? Een soort Michelingids in audiovorm dus. Ik denk dat daar wel behoefte aan is. Internetpubliek is een belangrijke afnemer. Time2Learn zou echter een veel groter publiek kunnen bereiken als we ook langs de weg te vinden zijn. Cursussen zouden op CD in winkels en benzinepompen te koop moeten zijn. Een CD zou dan rond de tien euro kosten”, aldus Smit. Om het plan te realiseren, is Time2Learn op zoek naar een partner. Een grote uitgeverij zou mooi zijn. “Het is moeilijk, omdat deze markt hier toch erg klein is. Uitgeverijen blijken daardoor te huiverig om wat aanloopkosten te maken.”

Deel dit bericht

7 Reacties

O-Ishi

Grapppig, maar nieuw ….Je hebt toch al jaren van dit soort audiocassettes, was dat niet waar Bram van Leeuwen zijn jacht mee betaalde? Leuke gimmick, maar wat ik zo lees lijken me de cursussen wel erg licht van stof.

Sander de Jong

Een soortgelijke service bestaat al op het net. De site http://www.citypodding.com biedt gratis audiobestanden over alle wetenswaardigheden van steden of andere vakantiebestemmingen. Deze site biedt tevens audiotours (soundseeing tours) aan; het idee van Smit over gepersonificeerde audiocursussen voor op lokatie. Groot verschil; het is gratis en het wordt door de gebruikers zelf gemaakt. Want wie kan nu beter over een stad te vertellen dan de mensen die er wonen.

Reinier Meenhorst at Djust nl

Zoals O-Ishi al aangeeft, dit is een oud concept, vlotgetrokken door de tijdgeest en technologie. Waar podcasts door de distributievorm, nichemarkt moeglijkheden, prijs en actualiteit nog opzienbarend zijn t.o.v. radio, is dit gewoon de traditionele audiocursus op je iPod ipv de bijgeleverde witmerk walkman. Geen onsympathiek initiatief, maar het krijgt zo wat veel aandacht. Voor de liefhebber (zonder taalbarrière) http://www.learnoutloud.com

Yvonne Donkers

De meeste innovaties zijn herhalingen op een thema. Het gaat even niet om de verpakking, het gaat er ook om dat iemand eens iets NUTTIGS heeft laten produceren, iets om voor een paar euro je algemene ontwikkeling bij te spijkeren zonder dat je meteen aan een hele curcus vastzit (die je ook niet voor 5 euro kunt downloaden).  Met name op verjaardagen wordt over van alles gepraat zonder enige kennis van zaken. Mooi toch, als jij met een uurtje luisteren de juiste dingen weet te melden over de Islam, of de geschiedenis van je eigen land weer eens wordt opgefrist?

RB

Ik zie hier veel potentie in. Het is namelijk niet slechts "een variatie op", maar de "actualisering van" een prima thema. Sexy, en met de heerlijk lage drempel die tekenend is voor internet-delivery van digitale media. Die walkman moest vroeger echt fysiek geladen worden met onhandige, kwetsbare cassettes, waarvoor je -nog erger- fysiek voor moest gaan winkelen… tijd voor moest maken. Dat deed je een keer en daarna viel het zelfs twintig jaar geleden al weer snel buiten de agenda. Een mp3 daarentegen download je onmiddelijk, wanneer het in je opkomt of eraan wordt herinnerd. Kort en goed: Ik vind dit een uitstekende toepassing van nieuwe media. Simpel en geniaal. Ze zullen er echter wel voor moeten knokken. De drempel moet op alle fronten laag blijven (content, techniek, betaling), het product moet kwalitatief hoogwaardig en prikkelend zijn, en er moet een marketing campagne worden opgezet die het product waardig is, met een "bescheiden maar nadrukkelijk" viraal component. Dit lijkt me dan ook een prima begin.

O-Ishi

@Yvonne: Als je je algemene ontwikkeling moet opkrikken met een dergelije cursus .. nou goed. Wat een stuk vernieuwender is een vertaler op je I-Pod: http://www.cyraknow-audio.com/

Karel Kolb

@MatthéJe moet eens gaan praten met http://www.home-academy.nl. Die geven prachtige CD's met interessante inhoud uit. MP3 zou natuurlijk een mooie aanvulling zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond