Deel dit artikel
-

Apple winnaar online merkonderzoek Nielsen

Apple is een van de snelstgroeiende merken op internet, zo blijkt uit metingen van Nielsen Netratings. Uit een analyse van het bezoek aan ruim 2000 websites in de Verenigde Staten gedurende de maand november, blijkt dat het verkeer naar Apple.com met 57 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij publiciteit rond de iPod nano en iTunes. Andere sterke stijgers zijn Google met 29 procent en Amazon met 16 procent.

Die tien grootste online merken in de VS gemeten naar websitebezoek zijn volgens Nielsen Yahoo (103,8 miljoen unieke bezoekers), Microsoft (96,1 miljoen), MSN (91,3 miljoen), Google (85,5 miljoen), AOL (74,3 miljoen), eBay (56,3 miljoen), Amazon (42,5 miljoen), MapQuest (35,1 miljoen), Real (34,3 miljoen) en Apple (30,8 miljoen). Nagenoeg al deze merken zagen een toename van het verkeer ten opzichte van de laatste metingen in november 2004. De meeste groei komt van bezoekers in de leeftijdsgroep 12 tot 24 jaar.

Gemeten naar het totale bereik – het bezoek aan alle sites van een merk – scoren de traditionele merken Microsoft (111 miljoen bezoekers), Yahoo (104), Time Warner (100) en Google (87) veruit het hoogst.

Toch zijn er belangrijke verschillen tussen de merken onderling. De meeste tijd brachten bezoekers in november door bij AOL, namelijk zes uur en 13 minuten. Yahoo volgt met 3 uur en 21 minuten, eBay met twee uur en MSN een uur en 46 minuten.

De snelste stijgers qua websitebezoek zijn overigens niet Apple en Google, maar het online beeldarchief PhotoBucket , dat foto’s voor bezoekers van eBay, MySpace en blogs opslaat. Het bezoek van de site steeg van 983.000 tot 15,6 miljoen bezoekers in november 2005. Ook de sociale netwerken MySpace, Facebook en Memegen mogen zich in een forse populariteit verheugen. Andere toppers zijn bestandsuitwisselingdienst LimeWire en de encyclopedie Wikipedia.


Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!