Deel dit artikel
-

Twintig procent marketeers wil iets met RSS

Hoewel veruit de meeste marketeers niet van plan zijn komend jaar gebruik te maken van weblogs, RSS en viral marketing, winnen deze vormen van marketing wel aan populariteit. Zo is ongeveer twintig procent van de marketeers van plan om RSS in te gaan zetten in 2006. Dat is een verdrievoudiging vergeleken met eind vorig jaar, blijkt uit de DM Barometer, een peiling onder 133 marketeers.

Eén op de vijf respondenten zegt iets te willen gaan doen met weblogs, een stijging van 10 procent vergeleken met de vorige peiling in september. Een kwart heeft plannen met viral marketing. Podcasts (vijf procent), digitale televisie (vier procent) en webcasts (8 procent) zijn een stuk minder populair onder marketeers.

De aandacht in de media voor RSS en het toenemende gebruik van RSS-readers, onder meer door initiatieven als de Nieuwsklikker van de Volkskrant, zijn redenen voor de toegenomen interesse van adverteerders in het advertentiekanaal, denkt directeur Johan van Mil van Mailmedia, één van de twee initiatiefnemers van de DM Barometer. Wat volgens hem ook een rol speelt is dat e-mail en SMS nog steeds groeien als direct-marketingkanalen. “Marketeers zien dat interactieve kanalen flink bijdragen aan de realisering van marketingdoelstellingen.”

Op dit moment besteden bedrijven, als het gaat om direct-marketing, nog het meeste geld aan post, de eigen website en e-mailmarketing. De onderzoeksdeelnemers vinden deze kanalen ook het meest effectief om klanten te benaderen. Gemiddeld achttien procent van het direct-marketingbudget gaat op aan de eigen website en 15 procent aan e-mailmarketing.

De resultaten van de DM Barometer zijn gebaseerd op een (anoniem) door marketeers ingevulde vragenlijst. De gisteren uitgekomen monitor is de tweede editie; volgens de initiatiefnemers Mailmedia en Adforesult is het de bedoeling dat er jaarlijks vier edities komen. De respondenten zijn vooral afkomstig uit de zakelijke dienstverlening (61 procent) en de Telecom/ICT-branche (14 procent). Deelnemers zijn benaderd via e-mail of een e-mail nieuwsbrief. In het onderzoek is niet doorgevraagd naar wát bedrijven van plan zijn te gaan doen met zaken als RSS en weblogs. “Dat is iets waar we de volgende keer dieper op in willen gaan,” aldus Johan van Mil.
In het onderzoek werd wél dieper ingegaan op het effect van e-mailnieuwsbrieven. Voor zowel de e-mailnieuwsbrief als actiemailing geldt dat een kwart van de respondenten de mailing opent. Vervolgens klikt 15 procent door.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond