Deel dit artikel
-

Topinvesteerder: bijna elk businessplan noemt RSS

Met RSS is geld te verdienen, zegt superinvesteerder David Hornik. Niet hier, zeggen Nederlandse Venture Capitalists. Hornik begrijpt dat niet: “Bijna ieder businessplan dat ik vandaag de dag voorbij zie komen, heeft RSS op één af andere manier opgenomen.”

David Hornik is sinds 2000 investeerder bij IT-investeringsmaatschappij August Capital, gevestigd in San Francisco. Emerce sprak met hem over de mogelijkheden van RSS.

“Ik verwacht dat bloggen hét communicatieplatform van de toekomst zal zijn,” vertelt Hornik. “RSS is daar een vanzelfsprekend onderdeel in.”  En Hornik 'puts his money where his mouth is': hij investeerde tot nu toe al flink in bedrijven die met RSS nieuwe toepassingen zien voor het internet. “Bijna ieder businessplan dat ik vandaag de dag voorbij zie komen, heeft RSS op één af andere manier opgenomen."
En goede plannen zijn er volgens hem zat. Hij noemt er enkelen. “Ik ben ervan overtuigd dat ik me op een dag zal kunnen inschrijven bij Expedia of Travelocity en dat die mij zullen informeren zodra ik naar Hawaii kan voor minder dan 500 dollar.”
Hij stak al geld in Six Apart, een onafhankelijlke blogsite. “Ik ben ook een grote fan van FeedBurner,” zegt Hornik. “FeedBurner biedt de mogelijkheid om statistieken van RSS-feeds bij te houden en die goed te analyseren." Verder ziet hij wel wat in de site Flickr, die op een slimme manier aan syndicatie van fotocontent doet.

De sombere stemming die er onder meer bij Nederlandse investeerders is over de kansen van RSS begrijpt Hornik niet: als zou RSS een hype zijn, advertenties niet in het type medium passen en RSS het einde betekenen van klassiek internet surfgedrag. “Ik verwacht dat bijna alles wat je nu kunt doen op het web, je in de toekomst via RSS-feeds zal kunnen doen. Je meldt je één keer aan en het nieuws zal blijven komen. Dat levert alleen al een monsterlijke tijdwinst op.” Dat RSS gaat kannibaliseren op sitebezoek, en dus op de winstmaker van de meeste sites, de advertenties, gelooft hij niet. “Webbrowsen zal niet verdwijnen. Daarvoor is het internetaanbod te groot en te divers.”

Hij denkt dat RSS de relaties tussen vragers en aanbieders, dus de consumentenservices, totaal zal veranderen. Daarvan kun je het begin al zien, zegt Hornik. “Informatie is zoveel beter te presenteren via een RSS-feed, en de feeds geven mij als gebruiker zoveel meer mogelijkheden om het internet te gebruiken, dat aanbieders wel zullen moeten volgen.”  

Deel dit bericht

5 Reacties

Sjoerd

Wow! Ik krijg al jaren via Travelocity automatische updates per e-mail als de vliegtarieven naar mijn favoriete bestemmingen omlaag gaan.

Hans

Natuurlijk is RSS interessant. Maar het is geen op zichzelf staande oplossing die geld op levert. Het is een techniekje, net als hyperlinks. Dankzij links en feeds worden toepassingen mogelijk. Maar echt geld zit er niet in blogs of podcasts. Op een paar uitzonderingen na wellicht.  En als er wel potentie in zou zitten dan is het verdomd moeilijk aan te tonen. De genoemde Feedburners statistieken zijn bijvoorbeeld 95% gebakken lucht als het gaat om podcasts en video podcasts.  Want wat wordt er gemeten? Subscription volume (geen waarde), unique subscribers (geen waarde), download volume (geen waarde) en unique downloaders (geen waarde). Want het gaat niet om subscribers en downloads. Dat kunnen allemaal inactieve subscribers zijn en een download betekent nog niet dat er werkelijk geluisterd wordt. Wat wel waarde voor de makers en adverteerders heeft zijn: volume luisteraars, unieke luisteraars, en luistertijd. En juist dat kan Feedburner niet meten! Handig, zo'n investeerder, die z'n geld in onmeetbare business steekt… ik voel DotCom 2.0 aankomen!

Evert Jan

De man heeft groot gelijk. Dat RSS in de hoek van onmeetbare techniekjes wordt gezet maakt pijnlijk duidelijk dat er nog een weg is te gaan in de integratie van goede bureau's en technische facilitatoren. Natuurlijk is RSS een techniek, so? Dat is een reactiemogelijkheid aan een website met een reeks op datum te zetten artikelen óók. Wanneer een investeerder geld ziet in RSS denkt hij niet in techniek, maar in creatieve ondernemers. En terecht wat mij betreft.

Ronald Kleverlaan

@Hans, Je hebt het nu heel specifiek over Podcasts. Ik ben het echter niet met je eens dat deze meetresultaten niets opleveren. De CTR vanuit RSS feeds (al dan niet met plaatje/bestand/etc kan heel goed gemeten worden. Hier kun je vergelijkbare adverteermodellen achter hangen als "normale" advertenties. Wat betreft de podcasts kun je inderdaad alleen checken hoevaak de bestanden gedownload worden. Maar ook dit heeft een goede waarde, omdat personen echt niet (grote)bestanden blijven downloaden zonder dat ze het luisteren. Dit wordt vanzelf afgesloten dan door de gebruikers. Verder gaat het artikel over veel meer dan alleen RSS statistieken. Er zijn veel interessantere gebieden waar RSS een grote rol kan gaan spelen. Wat te denken aan bedrijven die de back-end van bedrijven RSS/webfeed enabled maken voor content-syndicatie naar andere sites en naar klanten/personeel (wij doen dit o.a. met http://www.febber.com/nl)? Of bedrijven die een standaard platform neerzetten waar je feeds op een centrale plaats beheerd worden en je via elke device (mobiel/web/laptop/etc) een selectie van die feeds op kan halen en inlezen? Een Nederlands voorbeeld hiervan is Infocaster. Al met al weet ik zeker dat er heel wat bedirjven zijn die met RSS toepassingen als onderdeel van hun businessplan goed geld gaan verdienen.

Koos Koets

Tjah moet je nou met een verhaal: 'Ik verwacht dat bijna alles wat je nu kunt doen op het web, je in de toekomst via RSS-feeds zal kunnen doen' JOH ECHT! Duh rss is gewoon een xml representatie in vastgestelde vorm, kortom het is gewoon een questie van een extra representatie van je data maken, nogal wiedes dat je op die manier alles via rss kan doen. Dat mijnheer het heeft over businessmodellen en RSS, ik vat het niet, maakt zoekfunctionaliteit ook deel van een businessmodel? Wat anders is als een bedrijf zich toelegt op specifieke RSS toepassingen, sites die RSS feeds syndiceren dan wel technische oplossingen er voor bieden (bijvoorbeeld personalisatie). Er moet natuurlijk wel een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen het aanbieden van rss feeds en RSS als onderdeel van je businessmodel. Ik denk dat David Hornik dat ook wel zal bedoelen, maar in het artikel is dit verre van duidelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond