Deel dit artikel
-

Thuiswinkel: forse contributieverlaging kleine winkels

Thuiswinkel.org gaat de contributie voor kleine webwinkels fors verlagen. De contributieverlaging is onder meer een antwoord op de komst van nieuwe keurmerken als mkbOK die zich vooral richten op kleinere webwinkels, laat directeur Wijnand Jongen Emerce weten. “De kleinere winkels vonden ons te duur.”

Jongen benadrukt dat hij het nieuwe gratis keurmerk mkbOK niet ziet als een echte concurrent van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. “Kwalitatief kun je die twee keurmerken niet vergelijken. Het zijn andere grootheden.” Jongen verwacht door de verlaging een ‘enorme aanwas aan nieuwe leden.’

De contributie voor de kleinste winkels gaat omlaag van 1300 euro naar 150 euro. Een winkel die minder dan 50.000 euro per jaar omzet aan consumentenverkoop via internet valt in de categorie die de minimale contributie van 150 euro betaalt. Daarbovenop betaalt zo’n bedrijf nog 450 euro per jaar voor een verplichte certificering, die tegelijk met de contributieverlaging geïntroduceerd wordt. Op dit moment is de maximale contributie 29.000 euro voor bedrijven die meer dan 50 miljoen internetomzet per jaar hebben.

De contributieverlaging loopt samen met de invoering van een verplichte, jaarlijkse certificering door een onafhankelijk Stichting. Jongen: “De onafhankelijke Stichting Certificering gaat jaarlijks alle leden checken om te kijken of ze zich houden aan wet- en regelgeving en onze gedragscodes.” Nu vindt, naast een financiële check, alleen een relatief ‘lichte juridische check’ plaats op het moment dat leden zich aanmelden. “Straks kunnen we zeggen dat alle leden van Thuiswinkel.org zich houden aan juridische eisen en onze gedragscodes.”

Een aanleiding voor de invoering van de verplichte certificaten is volgens Jongen de komst later dit jaar van de Consumentenautoriteit die gaat kijken of internetbedrijven zich wel houden aan wet- en regelgeving. “We hebben in 2004 al gezegd: laten we niet afwachten, maar voorbereid zijn op de komst van die autoriteit.” Thuiswinkel.org vindt dat, nu ze organisatie op orde heeft en ‘absoluut garant staat voor de kwaliteit van haar leden’, een nieuwe groep leden kan opvangen. “We hebben altijd gezegd: de contributie kan pas omlaag als we de kwaliteit en de controle daarop op orde hebben.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Raymond

Dat betekent dat je in het meest gunstige geval toch nog steeds minimaal 5 procent van je winst aan dit keurmerk uitgeeft en vermoedelijk eerer zo'n 10 procent. Voor kleine webwinkels blijft Thuiswinkel.org erg duur en het is zeer twijfelachtig of je een dergelijke investering terugverdient. Ik ben wellicht wat bevooroordeelt, maar gezien de kosten en het gebodene vind ik de domeinnaam Thuiswinkel.com treffender.

Karel

“Straks kunnen we zeggen dat alle leden van Thuiswinkel.org zich houden aan juridische eisen en onze gedragscodes.” Zeggen is één, het waarmaken iets heel anders. Jongen had zijn woorden niet beter kunnen kiezen dus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond