Deel dit artikel
-

Yahoo! wil adverterende websites meer betalen

Yahoo! gaat zijn advertentiemodel dit jaar geleidelijk veranderen om aantrekkelijk te blijven voor website-eigenaren en adverteerders. Het bedrijf dat deze week een enorme winstgroei bekendmaakte, verwacht voor het komende jaar een minder grote winstgroei. Om die ontwikkeling te keren wil het bedrijf onder meer eigenaren van websites meer laten verdienen aan het plaatsen van 'inhoudsgerelateerde' Yahoo!-advertenties.

Yahoo!-topman Terry Semel zei tijdens een persconferentie deze week dat hij verwacht dat de omzet van zijn bedrijf blijft groeien ‘omdat marketeers zoekmachinemarketing tegenwoordig als vast onderdeel van hun plannen inzetten.’ Wel ziet het bedrijf een toenemende concurrentie op de online advertentiemarkt van Google en Microsoft (MSN).

Yahoo! erkent dat Google betere zoektechnologie heeft en daardoor aantrekkelijker is voor adverteerders en website-eigenaren die advertenties willen plaatsen. Om de concurrentie met Google aan te kunnen zegt het bedrijf nu bezig te zijn met een nieuwe technologie om inkomsten uit ‘search’ te verhogen. De introductie zal komend jaar geleidelijk plaatsvinden. Het bieden van aantrekkelijkere tarieven voor adverterende sites is een ander onderdeel van de Yahoo!-strategie.

Yahoo! publiceerde deze week de cijfers over het laatste kwartaal van 2005. De nettowinst van Yahoo! in het vierde kwartaal was 683 miljoen dollar, de omzet 1,5 miljard. De winst van het bedrijf nam met 83 procent toe vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Toch daalde het aandeel van het bedrijf met veertien procent na de bekendmaking van de cijfers, doordat analisten een nog hogere winstgroei hadden voorspeld.

Veruit het grootste deel van de omzet van 1,5 miljard dollar haalde Yahoo uit haar advertenties op de eigen site en die van de netwerkpartners (1,3 miljard). De rest van de omzet kwam uit fees voor bijvoorbeeld e-mail of breedbanddiensten.

 Het hebben van een grote groep betalende 'leden' ziet Yahoo! als een belangrijke voorwaarde voor groei. Terry Semel zij tijdens de persconferentie afgelopen week hierover dat 'het netwerk dat de sterkste relatie heeft met zijn gebruikers uiteindelijk het meest aantrekkelijk is voor adverteerders." Eind 2005 had Yahoo! 12.6 miljoen 'betalende relaties', 4,2 miljoen meer dan een jaar eerder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond