Deel dit artikel
-

Nieuwe Nederlandse webzender over lifestyle

Morgen gaat een nieuw Nederlands tv-station over lifestyle van start op internet. Interned1.tv zal wekelijks korte tv-programma's over wonen, koken, tuinieren en trends uitzenden via het web. “Het soort programma's die je bij de commerciëlen ziet, maar dan gemaakt met een Publieke Omroep-aanpak,” zegt initiatiefnemer Maurice Hirschhaut.

Reclameman Maurice Hirschhaut van Hirschhaut Independent produceert ook tv-drama, zoals de korte film 'Liefs uit de Linnaeusstraat'. Elke zaterdag komen er nieuwe programma's online te staan, die behalve te streamen ook te downloaden zullen zijn. "Over twee maanden komen we ook met videopodcasting," kondigt Hirschhaut tegenover Emerce aan.

Op de internetzender zijn vijf programma's te zien, die elk een kwartier duren: een woonprogramma over design en architectuur, een kookprogramma met sterkok Marcel van Lier van Grand Hotel Huis ter Duin, een uitgaansrubriek, een programma met kort Nederlands drama en het tuinprogramma 'Tuinjuwelen'. Dit laatste programma wordt gemaakt in samenwerking met de Stichting Tuinpromotie Nederland (http://www.tuinweb.nl), een samenwerkingsverbond van vijf organisaties voor tuinbouw, tuincentra, hoveniers en kwekers.

Maar volgens Hirschhaut heeft de stichting geen direct, zichtbare invloed op het programma. "Ze betalen er niks voor. We gaan geen producten of merken in beeld brengen zoals bij de commerciële zenders. In het eerste programma praten we met een bekende hovenier over hoe architecten omgaan met tuinen. Dat is dus een heel inhoudelijk verhaal. Stichting Tuinpromotie kan wel ideeën voor items aanbrengen. Maar het programma is niet gesponsord." Voor het uitgaansprogramma wordt samengewerkt met het online lifestyle magazine.

Elke vijf minuten een spotje
Hirschhaut wil geld verdienen met tv-spotjes in de programma's en advertenties op de site. "De programma's duren een kwartier en elke vijf minuten komt er één spotje. Als we twee spotjes per programma verkopen dan hebben we al een goedlopend bedrijf, dan verdienen we al geld." Een bevriende investeerder van Hirschhaut, wiens naam hij niet wil noemen, heeft een kwart van de aandelen in Interned1.tv.

Alle programma's hebben andere doelgroepen, aldus Hirschhaut. "Het tuinprogramma heeft natuurlijk een oudere doelgroep dan het uitgaansprogramma. Het is niet echt één zender, zoals je dat op tv gewend bent. Interned1.tv is alleen een soort uitgever."

Aan nieuwe programma's werkt Hirschhaut ook al, zoals een reisprogramma en een gezondheidsrubriek. "We zijn van plan operaties te filmen. Ook komen cardiologen, oncologen en chirurgen aan het woord. Verder ben ik bezig met een zakelijk programma. Geen Business Class, maar een beetje jonger en vlotter."

Interned1.tv wordt behalve door Hirschhaut gemaakt door zes medewerkers: twee cameramensen, een editor, een artdirector, een visagist en een webdesigner. "We maken alles met twee HD-camera's." De programma's worden aangeboden in de formaten Windows Media en Quicktime.

Deel dit bericht

5 Reacties

Max Headroom

Goed initiatief, maar tenzij er snel een echt interactief televisie-platform in Nederland gelanceerd wordt, waarop Interned1 kan gaan "uitzenden"of gevonden kan worden, hoop ik dat de onbekende investeerder diepe zakken heeft!

maurice

Interned1 komt nu ook met vakantieprogramma: 'VakantieKriebels'. Vanaf half maart.

Maurice Hirschhaut

Komende zaterdag is de eerste aflevering (uit vier) te zien van Time Out, een vakantieprogramma door de online zender Interned1.tv. Het verhaal van de vierdelige Gambia-special startte op donderdag 30 maart om 14.30 uur.  Met de HV 451 vertrok onze filmploeg naar Bakau in GAMBIA. Nadat het vliegtuig in Banjul geland was en onze gids Maccumba ons had opgehaald met een Landrover 4 wheel drive reden we naar het schitterende Hotel Ocean Bay. Al tijdens de rit van het vliegveld naar het hotel kregen we onze eerste cultuurshock. Ezeltjes met daarachter een grote kar volgeladen met meubelen, bussen met mensen bovenop het dak, aan de zijkanten en volgeladen binnenin, oude auto's met daartussen af en toe een dure BMW of Mercedes. Africa zoals je het al decennia op TV ziet, maar dan live, dat is toch wat anders…

Peter van der Zon

Mooie duidelijke site. Veel interessante programma's en informatieve verhalen. De tuintips en de reisverhalen (Gambia) trekken mij erg aan.Ga zo door heren (en wellicht ook dames), maar vergeten jullie de doelgroep suderende jongeren niet een beetje. Zet ook eens iets over de belevingen van studenten op hun opleidingen op jullie site. Een video over hen trekt ook deze groep naar jullie site. Begin eens bij het Mediacollege Amsterdam wat op 12 mei a.s. om 15.00 uur geopend wordt.

Maurice Hirschhaut

Deze week alweer de 3e aflevering van Time Out over Gambia. Ditmaal zien we een omgekeerde boom, een vrouw neemt conga-les, we bezoeken een art restaurant Gaya, de compound [leefgemeenschap], de waterput, een kudde koeien op de weg en drinken wat op 'the strip'.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond