Deel dit artikel
-

Winnaars Grote Prijs krijgen eigen downloadwinkel

Internetmuziekdistributeur MOvE geeft de winnaars van Grote Prijs van Nederland, de belangrijkste prijs voor veelbelovende popartiesten, dit jaar een eigen downloadwinkel. Ook krijgen de bands begeleiding in het promoten van hun muziek via internet.

"We hebben daarvoor deze week een overeenkomst gesloten met Grolsch," zegt Hans Mosselman van MOvE tegenover Emerce. Grolsch is sinds enkele jaren de hoofdsponsor van de Grote Prijs van Nederland. MOvE maakt software waarmee bands en artiesten hun muziek en merchandising via internet kunnen verkopen op hun eigen websites.

De Grote Prijs van Nederland wordt jaarlijks uitgereikt in verschillende catagoriën: singer-songwriter, pop/rock en hiphop/R&B. De winnaars van 2006 krijgen een jaarlidmaatschap op de software van MOvE, waarmee ze hun eigen downloadwinkel kunnen inrichten.

Nu kregen de artiesten alleen een geldprijs. "Veelbelovende bands hebben meer nodig dan alleen een zak geld. Als je tegenwoordig aan het begin van je muziekcarierre staat moet je ervoor zorgen dat je weet hoe je op internet zelf je muziek aan de man kan brengen. Veel bands hebben daar nog altijd geen benul van en zijn te veel afhankelijk van de platenmaatschappijen," zegt Mosselman.

MOvE gaat de winnende acts ook op internetgebied begeleiden. "We willen hen zo weerbaarder maken tegen de muziekindustrie. De huidige contracten die nieuwe acts tekenen zijn helemaal niet transparant. Als er één branche obscuur is dan is het de muziekindustrie wel. Als artiesten zelf bezig zijn met het verkopen van hun producten vergroot dat hun zelfredzaamheid. Zo'n webwinkeltje op de eigen site is dan een goede kapstok," aldus Mosselman.

Liberalisering muziekmarkt
Hij denkt dat internet de muziekmarkt uiteindelijk zal liberaliseren. "Het model van de traditionele platenmaatschappij is voor veel artiesten geen alternatief. Je ziet dat downloadsites steeds meer de platenlabels kunnen gaan vervangen. Voor de artiest is internet een enorme kans."

Volgens Mosselman kopen mensen, als ze de muziek al kennen, uiteindelijk liever bij de artiesten zelf in plaats van bij grote downloadwinkels, zoals Apple's iTunes, waarbij de artiesten slechts een fractie van het betaalde bedrag per nummer uitgekeerd krijgen. "Mensen kopen liever bij een band die ze goed vinden zelf. Dat doe je uit sympathie voor de muziek waar je van houdt. Voor artiesten die hun muziek in eigen beheer uitbrengen of die bij een klein label biedt MOvE een mogelijkheid om direct een relatie met hun klant, de fan, te krijgen. Nagenoeg geen enkel ander model gaat daarvan uit. De meeste downloadsites zijn niets anders dan e-tailers."

Mosselman denkt ook dat muziekliefhebbers veel minder moeite zullen hebben met direct marketingacties via e-mail als ze afkomstig zijn van bands zelf. "Daar is veel minder weerstand tegen dan als je, bijvoorbeeld, een mail van een grote internetprovider over een nieuwe cd zou krijgen."

In tegenstelling tot veel downloadplatforms kunnen bands bij MOvE zelf de prijzen van hun downloads bepalen. Ook is aan de downloadwinkel een eigen administratiesysteem gekoppeld. Internetters kunnen in de MOvE-webwinkels ook betalen met Paypal, eenmalige machtiging, internetbankieren, WWW-bon of SMS. Ook t-shirts, petjes en fysieke cd's zullen online te koop zijn.

Volgens Mosselman loopt Nederland achter op het gebied van betaalde downloads, doordat artiesten zelfs als ze hun eigen werk op hun eigen site tegen betaling aanbieden nu nog daarvoor rechten aan Buma/Stemra moeten betalen. De auteuteursrechtorganisatie werkt aan een oplossing voor dit probleem. Ook zijn er allerlei rechtenbeperkingen bij het laten horen van een preview van een liedje: die moet kort en van lage kwaliteit zijn. Mosselman: "De rechtenkwesties rond het zelf via internet verkopen van muziek zijn voor individuele artiesten nu nog grenzeloos ingewikkeld."

Online petitie
Aanstaande woensdag houdt de gehele Nederlandse popsector een demonstratie in Den Haag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de Popnota actie. Meer dan vijfduizend mensen hebben tot nu toe een online petitie van de hele popsector ondertekend op de muzieksite Musicfrom.nl. Die petitie wordt aangeboden aan het parlement.

Deel dit bericht

1 Reactie

Leo de Later

Lees voor het gemak ook nog ff de mening van de traditionele platenmaatschappijen in de rubriek 'gerelateerd nieuws'. Lijkt me een redelijk kompleet plaatje zo. Nu nog even bepalen aan welke kant het nu het meest gunstig is voor een muziekant…..euh. Platenmaatschappijen zijn zo 1991.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond