Deel dit artikel
-

Philips experimenteert met consumentgeleide innovatie

Producenten die open staan voor suggesties van lead users kunnen hun product sneller verbeteren, stelt MIT-professor Eric von Hippel. Philips brengt die theorie in praktijk via de website Leadusers.nl die sinds augustus vanuit Eindhoven aangestuurd wordt. Het bedrijf heeft via de website reeds onderzoek gedaan naar videotelefonie, en momenteel loopt een onderzoek naar slaapkwaliteit.

Het experiment is een initiatief van Philips Applied Technologies, vertelt Nicoline Haisma die de lead user surveys verzorgt. Het bedrijf heeft reeds in 1997 ervaring opgedaan met deze vorm van marktonderzoek, waarvoor deelnemers destijds via de homepage van het bedrijf werden aangeworven.

Voor het huidige experiment worden deelnemers gevonden via internetcommunities en -fora, door middel van persoonlijke werving op lokatie in het land en onder experts. Het doel van de website is ervaring op te doen met deze methode van onderzoek, en manieren om de juiste respons te genereren. Om dezelfde reden is Philips ook niet zichtbaar als initiatiefnemer van Leadusers.nl, verduidelijkt Haisma, want dat zou de resultaten van het onderzoek kunnen beïnvloeden.

Haisma is projectleider van een team dat als voelspriet voor Philips in de markt actief is. Philips Applied Technologies is een onderdeel van Philips (circa 1200 medewerkers) dat ideeën en uitvindingen vertaalt in processen, instrumenten of producten die op de markt gebracht kunnen worden. Het team van Haisma heeft onder meer onderzoek gedaan naar het gebruik van digital home entertainment systemen. Ook voor andere producten onderzoekt het team hoe aan de slogan 'sense and simplicity' invulling gegeven kan worden. Lead users kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Philips is slechts één van de grotere bedrijven die lead users betrekt bij zijn innovatie-processen. Het bedrijf 3M zou met behulp van lead user projecten de afgelopen vijf jaar een slordige 146 miljoen dollar omzet extra verdiend hebben, zo beweert het adviesbureau Lead User Concepts dat mede door Eric von Hippel is opgericht. Von Hippel is auteur van het boek Democratizing Innovation dat afgelopen voorjaar uitkwam. Ook Verizon, Nortel Networks, Phillips, Pitney-Bowes, Nestle en Kellogg hebben de methode beproefd.

Een ander Nederlands experiment met klantgeleide innovatie loopt bij de NS, dat momenteel ticketless reizen test met een klantenpanel van vijfhonderd reizigers op zijn Amsterdam-Brussel verbinding. Deze reizigers zijn voorzien van een pas met smart tag (waarschijnlijk rfid) zodat de conducteur kan nagaan of de reis via internet geboekt en betaald is.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marius Meeus

Hartstikke leuk. Gebruik het als voorbeeld in mijn hoorcollege Innovatietheorie voor studenten Natuurwetenschap en Innovatiemanagement aan de Universiteit Utrecht. Ik heb hier zelf ook veel empirisch onderzoek naar gedaan. Vraag is in hoeverre je hiermee vooral de technofielen (innovators/early adopters) aanspreekt en de laggards (de grootste groep) mist en daardoor met name een zoektocht doet naar nieuwe functionaliteit aansluitend bij de behoeften van die groep. Analyseren jullie de ideeenverstuurders wel eens?

Maurice de Rochemont

Hallo, Interessant artikel. Dit sluit prima aan op het concept "Open Innovatie", hetgeen een van de strategische keuzes is van Philips. Open Innovatie is een term, bedacht door ex Harvard professor Henry Chesbrough, dat stelt dat bedrijven naast interne ook externe bronnen moeten raadplegen voor de ontwikkeling en commercialisatie van nieuwe technologieën. De link met de gebruiker kan ook binnen dit raamwerk gezien worden, al hoewel het oorspronkelijke concept daar nog relatief weinig over beschreef. Marc Steen, onderzoeker bij TNO, heeft onlangs een essay wedstrijd van het AWT gewonnen dat gaat over de rol van de gebruiker bij innovatieprocessen. Voor een gratis digitaal exemplaar kun je gaan naar http://www.openinnovatie.nl en browsen bij 'artikelen' (op pagina 2 staat het artikel, de zoekfunctie is nog in ontwikkeling).  www.openinnovatie.nl is de officiële Open Innovatie portal van de Benelux, opgericht i.s.m. prof. Chesbrough (Berkeley) en prof. Vanhaverbeke (TU Eindhoven). 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond